Ik zou graag jullie advies willen over een ERG-probleem met m'n 159 JTD.
Even geleden is de EGR-klep vervangen. Heel snel naar mijn gevoel, want hij zat er nog maar 15 mnd / 25k km in.
Niet heel erg lang nadat hij was vervangen sprong tijdens een rit het 'motor controleren' lampje aan en ging de 159 zo'n 15 km daarna over in de noodloop.
Naar de garage dus, waar ze de computer hebben uitgelezen: EGR-storing. Ze vertelden me dat de stekker voor de EGR-klep stuk was: de behuizing was kapot en daardoor borgde hij niet meer. Ze hadden hem schoongemaakt (de contacten schijnen zwartgeblakerd te zijn geweest) en geprobeerd om hem met tie-wraps weer goed vast te zetten, maar dat had dus niet afdoende geholpen. Ze hebben hem losgehaald, goed ingespoten en weer met tie-wraps vastgezet en de computer gereset. Maar een paar dagen laten begon het lampje weer te branden. Ze hebben toen een nieuwe stekker geregeld. Dat bleek nogal lastig te zijn omdat je normaal gesproken alleen de volledige kabelboom kunt bestellen a 400 Euro, dus hij moest uit Italie komen. Dat duurde even en tijdens die tijd is een aantal keren het lampje opnieuw gaan branden en is hij één keer opnieuw in de noodloop gesprongen (waar hij de volgende dag trouwens vanzelf weer vanaf is gegaan). Steeds even langs geweest, zij met het stekkertje rommelen en dan was er weer een paar dagen geen probleem.
Vandaag is de nieuwe stekker erop gegaan, maar toen ik hem startte sprong tegelijk het 'motor controleren' lampje weer aan. De computer gaf opnieuw een EGR-storing aan. De conclusie was dus dat de nieuwe EGR-klep niet goed was. Ik overweeg nu zwaar om er een Squadra chip in te laten zetten en/of de EGR-klep buiten werking te laten stellen (gebeurt dat automatisch bij het chippen?) om van die hele ellende af te zijn.
Maar op weg naar huis bedacht ik me dat het wel vreemd is. Eerst die EGR-klep die het maar zo kort volhoudt en dan de volgende die het na heel korte tijd al opgeeft... vandaar m'n vraag: kan het zijn dat er een ander (op zichzelf niet erg merkbaar) defect is dat schade aan de EGR-klep veroorzaakt? Het kan allemaal best toeval zijn natuurlijk, maar het is wel... nou ja, nogal toevallig allemaal.