Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

EGR-ellende 159 JTD

di mei 13, 2014 20:46

Ik zou graag jullie advies willen over een ERG-probleem met m'n 159 JTD.

Even geleden is de EGR-klep vervangen. Heel snel naar mijn gevoel, want hij zat er nog maar 15 mnd / 25k km in.
Niet heel erg lang nadat hij was vervangen sprong tijdens een rit het 'motor controleren' lampje aan en ging de 159 zo'n 15 km daarna over in de noodloop.
Naar de garage dus, waar ze de computer hebben uitgelezen: EGR-storing. Ze vertelden me dat de stekker voor de EGR-klep stuk was: de behuizing was kapot en daardoor borgde hij niet meer. Ze hadden hem schoongemaakt (de contacten schijnen zwartgeblakerd te zijn geweest) en geprobeerd om hem met tie-wraps weer goed vast te zetten, maar dat had dus niet afdoende geholpen. Ze hebben hem losgehaald, goed ingespoten en weer met tie-wraps vastgezet en de computer gereset. Maar een paar dagen laten begon het lampje weer te branden. Ze hebben toen een nieuwe stekker geregeld. Dat bleek nogal lastig te zijn omdat je normaal gesproken alleen de volledige kabelboom kunt bestellen a 400 Euro, dus hij moest uit Italie komen. Dat duurde even en tijdens die tijd is een aantal keren het lampje opnieuw gaan branden en is hij één keer opnieuw in de noodloop gesprongen (waar hij de volgende dag trouwens vanzelf weer vanaf is gegaan). Steeds even langs geweest, zij met het stekkertje rommelen en dan was er weer een paar dagen geen probleem.

Vandaag is de nieuwe stekker erop gegaan, maar toen ik hem startte sprong tegelijk het 'motor controleren' lampje weer aan. De computer gaf opnieuw een EGR-storing aan. De conclusie was dus dat de nieuwe EGR-klep niet goed was. Ik overweeg nu zwaar om er een Squadra chip in te laten zetten en/of de EGR-klep buiten werking te laten stellen (gebeurt dat automatisch bij het chippen?) om van die hele ellende af te zijn.

Maar op weg naar huis bedacht ik me dat het wel vreemd is. Eerst die EGR-klep die het maar zo kort volhoudt en dan de volgende die het na heel korte tijd al opgeeft... vandaar m'n vraag: kan het zijn dat er een ander (op zichzelf niet erg merkbaar) defect is dat schade aan de EGR-klep veroorzaakt? Het kan allemaal best toeval zijn natuurlijk, maar het is wel... nou ja, nogal toevallig allemaal.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member

RE: EGR-ellende 159 JTD

di mei 13, 2014 21:05

Welke JTD heb je 8v of 16v?

En wat geeft hij aan tijdens uitlezen?

Wat zou kunnen is dat de egr klep wel juist werkt maar dat er een blokkade in je inlaat zit waardoor de ecu denkt dat hij niet opengaat vooral de 16v heeft daar last van.
Als het een blokkade is zou de inlaat gereinigd moeten worden.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: EGR-ellende 159 JTD

di mei 13, 2014 21:30

Welke JTD heb je 8v of 16v?

En wat geeft hij aan tijdens uitlezen?

Wat zou kunnen is dat de egr klep wel juist werkt maar dat er een blokkade in je inlaat zit waardoor de ecu denkt dat hij niet opengaat vooral de 16v heeft daar last van.
Als het een blokkade is zou de inlaat gereinigd moeten worden.
Het is een 8v. Wat de exacte boodschap was weet ik niet. Zowel de Wegenwacht als de garage hadden het over "EGR-storing".
Zo'n blokkade in de inlaat, merk je dat niet tijdens het rijden? Zolang hij niet in de noodloop zit rijdt hij verder normaal.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member

di mei 13, 2014 22:06

Blokkade merk je niet mits het alleen de egr blokkeerd en je storing lijkt alsof de egr is afgedopt maar niet uitgeprogrammeerd.

Auto eens uit laten lezen met multieecuscan of met originele testapperatuur.

Universele uitlees computers willen wel eens verkeerde codes weergeven.
Alfa Romeo 145 1.8 ts
bella tecnologia automobilistica italiana

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 14, 2014 18:11

Wat een rommeltje bij jouw garage! Kapotte en zwarte contacten kan ik haast niet geloven, want die gaan heus niet zomaar kapot tenzij er die 25000 km terug ook al aan geprutst is. Zo een storing heeft meestal een simpele oorzaak

Maar je vraag: Uitprogrammeren en tunen, zeker doen! Daar wordt de 159 een heerlijke auto van! JTD's hebben vaak EGR problemen!
''Drive tastefully''

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 14, 2014 18:13

Universele uitlees computers willen wel eens verkeerde codes weergeven.
Universele uitlees computers geven er vaak een vreemde beschrijving aan (bijv. letterlijk vertaling uit een andere taal etc.) maar de P-codes zijn universeel EOBD en zullen bij alle diagnoses dezelfde zijn
''Drive tastefully''

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo mei 14, 2014 20:39

EGR afdoppen, dan is dat al uitgesloten.

volgens mij is de LMM stuk
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 14, 2014 22:38

Bedankt voor de adviezen allemaal. De garage zegt er zeker van te zijn dat het aan de EGR ligt. We zullen zien.
Wat een rommeltje bij jouw garage! Kapotte en zwarte contacten kan ik haast niet geloven, want die gaan heus niet zomaar kapot tenzij er die 25000 km terug ook al aan geprutst is. Zo een storing heeft meestal een simpele oorzaak

Maar je vraag: Uitprogrammeren en tunen, zeker doen! Daar wordt de 159 een heerlijke auto van! JTD's hebben vaak EGR problemen!
Toen de stekker uit Italie even op zich liet wachten heb ik Usato nog gebeld om te kijken of ze er daar toevallig eentje hadden liggen. Daar zeiden ze hetzelfde: ze hadden ze niet los, want ze gaan bijna nooit stuk. En daarbij ging hij er ook nog van uit dat het dezelfde stekker zou zijn als voor de 156, die natuurlijk al wel even langer rondrijden dan de 159..
Ter verdediging van mijn garage: de auto is tweedehands gekocht destijds dus wie weet zat er toen al een barst in de behuizing.

De afspraak is intussen gemaakt bij Squadra. Ik ben heel benieuwd, je hoort het van alle kanten wat je zegt, dat het de auto zoveel fijner maakt.
EGR afdoppen, dan is dat al uitgesloten.

volgens mij is de LMM stuk
LMM, die hoor je inderdaad eigenlijk best veel in verband met EGR-klachten. Hmm...

Morgen naar Squadra. Ik laat nog wel even weten hoe het is afgelopen.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 16, 2014 21:27

Gisteren dus bij Squadra geweest. Wat gaat zo'n 159 er ongelooflijk op vooruit zeg! Wat rijdt hij een onvoorstelbaar stuk soepeler... en vlotter natuurlijk :D

Maar goed, het probleem was dus toch de stekker. Of eigenlijk het te onvaste contact van de stekker met de pinnetjes van de EGR-klep, waardoor hij regelmatig het contact verloor zelfs als de stekker er gewoon volledig in zat. Stephan heeft die pinnetjes (die kennelijk afgeplat zijn) met een tangetje een klein stukje gedraaid en toen was er wel genoeg contact.
Dat was ondanks het chippen trouwens toch nodig, omdat chippen wel helpt bij een mechanische storing van de EGR, maar niet bij een elektrische storing, wat dit dus bleek te zijn. Een elektrische storing blijkt ook de variant te zijn waardoor de auto in de noodloop gaat, bij een mechanische storing gebeurt dat niet. Weer wat geleerd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”