Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo jun 23, 2013 18:39

Nog geen projecttopic van mijn Giulia, dus eerst eens even een korte introductie.
Sinds begin 2008 in mijn bezit en al flink wat dingen aan versleuteld. De bedoeling is niet om deze auto te restaureren, maar wel door de jaren heen in topconditie te houden en waar nodig wat te verbeteren zonder daarbij te veel aan originaliteit in te leveren. Hier zal dus geen dikke 2-liter, kuipstoeltjes en Brembo's op gemonteerd worden, maar voer wel enkele subtiele veranderingen door om het rijgenot te verhogen.

Ten eerste de auto, dit betreft een hele vroege 1e serie Super uit augustus '65. De Super kwam pas begin '65 op de markt, dus deze auto heeft een hoop kenmerken en verschillen die alleen op de auto's uit de eerste productiemaanden zitten. Zo hebben de vroege 1e series iets ander kleppendeksel, andere oliepomp en deurscharnieren, maar hebben de héle vroege zoals de mijne bijvoorbeeld ook een toerenteller zonder rood gebied en oranje knipperlichtindicatoren op het dashboard. Op motorisch vlak zit er een 1600cc in met dubbele Webers en remmen doe je met Dunlop-remmen die eveneens kenmerkend voor de hele vroege 105-jes zijn. (en onderdelen daarvan zijn dúúúúr! :x )

Afbeelding
Afbeelding

In 2008/2009 is de complete techniek gereviseerd. Daarbij zijn o.a. de volledige cylinderkop gedaan, dynamo/oliepomp/onsteking en carburateurs gereviseerd en alle rubbers, ringen en seals vervangen. In 2007 was door de vorige eigenaar nog de versnellingsbak gereviseerd (bij Van Neerijnen).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Ik heb de auto gekocht van de 2e eigenaar (de eerste in NL), daarvoor reed de auto rond in de regio van Perugia. Hij is nog ongerestaureerd en volstrekt origineel, werkelijk níks aan gelast. De auto is daarom ook niet zo'n echte blinker, je ziet duidelijk dat de lak wat dunner begint te worden. Helaas is er 4 jaar geleden iemand links achter tegen de bumper op gereden, waardoor die wat krassen in delak had gemaakt en kleine blikschade had veroorzaakt. Zodoende is hij linksachter een heel klein beetje bijgespoten om de krassen weg te werken.
Afbeelding


De laatste 2-3 jaar heb ik eigenlijk met name een paar updates uitgevoerd om hem iets beter te laten sturen. Aanvankelijk stond de Giulia op de originele 4,5Jx15" smalle wielen (met centreclips) en 155/70(!)-bandjes. Heel erg sportief was dit niet te noemen (flink wat onderstuur) dus heb ik deze vervangen door een set wielen van een Giulia Sprint GT Veloce. Deze waren oorspronkelijk ook 4,5Jx15" maar zijn nu verbreed naar 6J en voorzien van 185-brede banden.
De schokbrekers zijn vervangen door gele Koni's rondom en ook is hij ietsiepietsie verlaagd met een set Eibach-veren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op do apr 18, 2019 12:18, 10 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 18:44

Wat er de afgelopen maand nog gebeurd is:

De uitlaat had al een tijdje een klein gaatje maar is nu definitef overleden. De middendemper heeft nu 2 gaten en een scheur, de voordemper is ook bijna doorgeroest en de brulpijp is niet meer zo mooi (die had bij de aanrijding 4jr geleden ook een tik gehad).
Zodoende besloten om een Alfaholics RVS-systeem te bestellen. Afgelopen weekend de order gedaan, zal binnenkort de op de mat ploffen. (niet te hard hoop ik :lol: )
Afbeelding

Afbeelding

http://www.alfaholics.com/2010/07/alfah ... haust-160/



Ook gisteren de auto even voorzien van verse olie en een nieuw oliefilter. Sinds enkele weken zit er hier een DHZ-garage om de hoek, ideaal voor mij gezien ik midden in het centrum woon.
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 19:39

Ben benieuwd wat je van de pasvorm vind!

gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 20:04

Want?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 20:11

Want?
Die laat soms wat te wensen over als ik enkele alfaspeeders mag geloven.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 20:21

Dat las ik ook ja, terwijl anderen weer zeggen dat de pasvorm juist prima is. We laten ons verrassen. :lol:
Op mijn 75TS had ik een volledig RVS systeem van CSC gezet, daar was de pasvorm pas écht dramatisch van. :?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jun 23, 2013 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 20:31

CSC volledig systeem op een 2000GTV gemonteerd dat was echt een drama!

gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jun 23, 2013 20:49

Ik had toen met name problemen met de uitlaat van de 1e cylinder, die onder de andere 3 door ging, maar tegen cylinder 2 aan kwam. Dat ratelde dus een beetje en je hebt sowieso liever niet dat ze tegen elkaar aan komen. Eigenlijk belachelijk voor een systeem van duizend piek! :shock:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jun 25, 2013 18:20

De Alfaholics downpipes op mijn 147 GTA hebben ook niet de perfecte pasvorm. Het past wel, maar het trekt de cat. nogal naar beneden in z'n rubbers, de hele boel komt dus iets lager te hangen.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jun 25, 2013 20:55

Dat las ik ook ja, terwijl anderen weer zeggen dat de pasvorm juist prima is. We laten ons verrassen. :lol:
Op mijn 75TS had ik een volledig RVS systeem van CSC gezet, daar was de pasvorm pas écht dramatisch van. :?

Afbeelding
Ik had toen op mijn 75TS ook n compleet CSCsysteem, en ik vond de pasvorm juist perfect
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8217
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jun 25, 2013 22:14

Compleet CSC op mijn Alfetta GT en ook daar geen problemen :D

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jun 25, 2013 22:21

TS conversie uitlaat voor Giulia van CSC.
Zelfs met warmstoken er niet op te krijgen. Uiteindelijk maar doorgezaagd en opnieuw gelast.......

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4683
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 26, 2013 18:01

Ik denk dat 't ook wel een kwestie van mazzel/pech is, ik lees over alle RVS-systemen hele uiteenlopende verhalen m.b.t. de pasvorm.

Dit werd overigens vandaag door de brievenbus gepropt! 8)
Afbeelding


Gelijk afspraak gemaakt bij DHZ-garage, volgende week donderdag middagje vrij gepland om uitlaat er onder te smurfen. :blue_cool:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 26, 2013 18:55

Jij hebt een beste smurfbus. Veel succes met het eronder smurfen van dit smurfaholics systeempje. :thumbs:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1834
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 26, 2013 19:01

Mooi materiaal Rik, de Juul ook natuurlijk :wink:
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Terug naar “Projecten”