Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Micromachines

zo feb 24, 2008 00:38

Hmmm, very different. There also wasn't a spotlight on the car...
€60 is definitely too much for a model with so many errors.

Grazie, cop!


Nog maar een Carabinieri auto, een 155 'blu', één van de laatste uit de kioskreeks van DeAgostini.

Afbeelding

Net als de DeA 155 CC mét toeters en bellen weer ten onrechte voorzien van een chroomkleurig hart. Die zaten alleen op de widebody's.

Afbeelding

Vanaf 6 maart in de Italiaanse kiosken. Deze is op zich goed in een gewone 155 te veranderen door de nummerborden weg te krabben, misschien lukt dat ook met aceton of wasbenzine maar denk om de logo's. Of je plakt er een zelf geprinte gele kentekenplaat overheen.

Edit: die voorste kentekenplaat verdwijnt sowieso wel als je de bodemplaat zwart schildert, op het model is die veel te grijs.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 788
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Micromachines

zo feb 24, 2008 04:36

Ik heb ook maar een "trackstar" variant binnengehaald.

Afbeelding

De gele stradale versie met orgineel kartonnen doosje. De eerste in het lijstje van fer.

Voor 3,50 euro geen geld. :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Battle of the BAT 7's

ma feb 25, 2008 13:50

Het is weer eens tijd voor een confrontatie. Vandaag kwam na een maand wachten :? eindelijk de via eBay gekochte BAT 7 van Bizarre in de rode 'Glendale' uitvoering aan. Door hem in China te kopen kwam de prijs inclusief verzenden uit op €36, je moet maar afwachten of je hem voor dat bedrag in Nederland te pakken krijgt.

Op de foto's staat hij naast de veel oudere BAT 7 van Provence Moulage, een kit gebouwd door het Italiaanse bedrijfje Microsprint. Ik kocht dat model over van een verzamelaar die zich verder ging specialiseren in Woody's en daarom met ik geloof toch wel enige pijn in het hart afstand deed van dit model. Dat was een jaar of drie, vier geleden, toen de BAT's van Bizarre nog helemaal niet in beeld waren. Ik vroeg me toen af of ik de serie van 5, 7 en 9 ooit compleet zou krijgen, de Microsprints waren, gesteld dat je er een vond, namelijk best aan de prijs. De rode uitvoeringen leken helemaal een lichtjaar ver weg, dan moest je een dure gewone BAT (voor zover je van 'gewoon' kunt spreken) opofferen om er die buitennissige uitvoering met dat zeldzame stukje race-geschiedenis van te maken.
En nu heeft Bizarre in korte tijd de verschillende uitvoeringen uitgebracht, waaronder twee rode 7's en de rode 9 waar Gary Kaberle in zijn studietijd gewoon mee naar school reed.

Toen de blauwe 7 van Bizarre verscheen had ik mijn twijfels over de juistheid van de vorm. Nu ik de rode heb gekocht een mooie gelegenheid om hem eens tegenover de blauwe PM/Microsprint te zetten:

Afbeelding

Wat meteen opvalt is dat de neus van de Bizarre lager is en niet zo'n klein beetje ook.


Afbeelding

De gevleugelde bilpartijen van beide modellen lijken van opzij redelijk op elkaar. Wel zijn sommige details op het ene model nadrukkelijk gemodelleerd dan op het andere. Zo is de luchtopening achter het voorwiel van de Bizarre dieper dan die van de PM/Micro. De afdekplaat over het achterwiel van de Bizarre is een stuk langer.


Afbeelding

Van voren valt opnieuw op dat de neus van de Bizarre een stuk lager is. Naast de PM/Micro is het net alsof hij vol in de remmen gaat.


Afbeelding

Aan de achterkant zien we dat de vleugels (of vinnen) van de PM/Micro veel fijner en puntiger zijn dat de ietwat vet aandoende exemplaren van Bizarre. De onderste rand van de achterruit ligt op de PM/Micro een stukje hoger.


Afbeelding

Vanuit een iets hoger standpunt wordt dat verschil in de achterruiten nog veel groter; die van Bizarre zijn een stuk langer. De vleugels krullen verder naar binnen en zitten dichter op de zijruiten. Vanwege de rondingen in alle richtingen is het erg moeilijk een model helemaal kloppend te krijgen. Zowel in het ontwerp als tijdens de fabrikage, dit lukt je niet met een simpele mal. En het is net zo lastig om te beoordelen in hoeverre het klopt, want bij iedere andere hoek van waar uit je het model bekijkt lijkt het weer anders. Vergeleken met de vele foto's die op internet te vinden zijn lijkt de PM/Micro toch iets te breed en de achterruiten in ieder geval te kort. Daarnaast komen de punten van de vleugels in werkelijkheid nóg iets verder naar binnen.


Afbeelding

Van bovenaf: wat een verschil in lengte! En in verhoudingen. Van achteraf beginnen de achterruiten gelijk, maar die van de PM/Micro houden veel eerder op. Het als de rest van de 'cabine', zou je de modellen terug vergroten naar 1:1 dan scheelt dat meer dan 20 cm... De neuspartij van de PM/Micro is net even wat langer, terwijl het model als geheel flink korter is.


Afbeelding

Van opzij. In de plaats van het portier zit tussen de modellen een verschil van maar liefst een halve lengte. Dit is geen gevolg meer van lastig rekenwerk zoals bij de kromming van de vleugels, hier heeft één van de fabrikanten zijn huiswerk niet goed gedaan. Maar wie? Als je deze foto bekijkt lijkt de PM/Micro toch dichterbij de werkelijkheid te zitten, de achterste portiernaad zit zeker niet op de helft van de wagenlengte zoals Bizarre dat weergeeft.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Los van al dan niet kloppende verhoudingen vind ik het model zoals Microsprint dat heeft opgeleverd net even wat verfijnder. Waarmee niet gezegd is dat die van de Bizarre heel veel minder is, deze scoort toch wel dikke voldoende. In beide gevallen is het lakwerk op de resin body's bijzonder netjes. Bizarre werkt met gefotoëtste metalen ruitlijsten. Ik vind dat over het algemeen nooit zo geweldig, een nette streep lak zoals Microsprint dat heeft gedaan (en zelfs in de goedkope kioskmodelletjes standaard is) komt veel natuurlijker over. Daarnaast loop je met die metalen deeltjes het risico dat ze gaan wijken (zoals die rond de rechter achterruit om mijn model) of zelfs gaan loslaten. Priegelpruts ze er maar weer eens op... Twee koplampen op dezelfde hoogte monteren schijn in alle gevallen lastig te zijn...


Afbeelding

Aan de onderzijden is weinig te beleven. Van PM/Micro vind ik dat vergeeflijk, het is een kit die al lang geleden (20 jaar?) op de markt kwam, van de Bizarre valt me dat een klein beetje tegen.


Afbeelding

De modellen in hun verpakking, bij de Microsprint hoort volgens mij nog een simpele kartonnen doos, maar die zat er bij de aankoop niet bij. Nadeel van de Bizarre/Spark verpakking is dat het kartonnen omhulsel met 'schuim' binnenlaag altijd erg strak zit en makkelijk stukgaat. Zoals op de foto te zien is, na één keer in en uit schuiven laat de schuimlaag al los.


Is er nou een beste aan te wijzen? Ik vind dat vaak een lastig punt. Bij modellen die recent zijn verschenen kan je makkelijker afgaan op wat de fabrikant zich aan inspanning heeft getroost om een model met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Wetende dat een grotere fabrikant zich kan bedienen van uitgebreid onderzoek en diverse computertechnieken in ontwikkelings- (cadcam) en productieproces (o.a. lasergestuurde zeefdruk), vind ik het niet acceptabel als modellen sterk afwijken in verhoudingen of domme fouten vertonen.

Hoewel zoals eerder gezegd het lastig is te beoordelen of de modellen erg sterk afwijken van het origineel (zou de werkelijke afmetingen moeten weten) vind ik de Bizarre, zustermerk van Spark en als zodanig te rekenen als grotere fabrikant, in dit geval enigzins teleurstellen vanwege die te ver naar voren zittende portieren. Enigzins, want voor het overige is het helemaal geen slecht model, en hoewel geen koopje, hij is wel voor veel meer verzamelaars bereikbaar geworden.

De Provence Moulage/Microsprint is evenmin perfect met te weinig krommende vleugels en een zo te zien onjuiste breedte. Afkomstig van een kleine fabrikant uit een andere periode met mindere middelen en technieken, toch een knappe prestatie. Tegen een fors hogere prijs (destijds tegen de 200 gulden als ik me niet vergis).

Dus de beste is...? Dat bepaalt ieder voor zichzelf. Het is heel persoonlijk, de Microsprint doet mij als liefhebber meer, juist vanwege zijn herkomst met daarbij de geweldige afweking. Met de Bizarre ben ik juist erg blij omdat hij een bijzonder stukje uit de geschiedenis van de BAT's vertegenwoordigt. Een extraatje is dat je dan de modellen naast elkaar kunt zetten en lekker neuzelen over allerlei verschilletjes :biggrin:

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 367
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Battle of the BAT 7's

wo feb 27, 2008 15:27

Mooi verhaal over de BAT's!
De PM/Microsprint is echt mooier, vind ik.
Mazda MX5, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), BMW 320Ci

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . meer Herpa Sudjes

do feb 28, 2008 17:41

Dank je, Harry.


Nieuwe kleurtjes op de 1:87 Sudjes van Herpa:

Afbeelding

Wit en donkerblauw, heette dat op de Sud ook Blu Olandese?
Vorig jaar kwamen een rode en groene uit. Het modelletje lijkt fout, maar in Italië is van de eerste serie Alfasud korte tijd een tweedeurs uitvoering geleverd

Ze worden in de Magic serie per twee verkocht voor ongeveer €5. Trap er dus niet in als ze op eBay of MP voor dat bedrag per stuk worden aangeboden.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . meer Herpa Sudjes

vr feb 29, 2008 22:10

Dank je, Harry.


Nieuwe kleurtjes op de 1:87 Sudjes van Herpa:

Afbeelding

Wit en donkerblauw, heette dat op de Sud ook Blu Olandese?
Vorig jaar kwamen een rode en groene uit. Het modelletje lijkt fout, maar in Italië is van de eerste serie Alfasud korte tijd een tweedeurs uitvoering geleverd

Ze worden in de Magic serie per twee verkocht voor ongeveer €5. Trap er dus niet in als ze op eBay of MP voor dat bedrag per stuk worden aangeboden.

Vond dit plaatje op een italiaanse Alfasite,op de achtergrond staan twee tweedeurs sudjes,een witte en een zalmkleurige.
Afbeelding


Frank

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

za mar 01, 2008 17:52

Scherp gezien, Frank :thumbs:


Dat van Spark ons de 'Monte Shell' SZ Trophy te wachten stond was al duidelijk sinds Neurenberg.

S0616 - SZ Trophy no. 65 1991

Er blijkt nóg een Trophy racer te komen:

S0617 - SZ Trophy no. 59 1991

Leuk nieuws. En er volgt nog meer interessants!

S0608 - 164 V10 Pro Car 1988

Spectaculair! \:D/

En voor de liefhebbers van conceptcars:

S0189 - P33 Spyder 1971
S0190 - 33-2 Navajo 1976

En dan nog twee Vertigo's.... dat wordt een zwaar jaartje... kijken, kijken, kopen of niet kopen, kiezen... oef.



Uitleverdata nog niet bekend.

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 367
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

za mar 01, 2008 18:48

"Er blijkt nóg een Trophy racer te komen:

S0617 - SZ Trophy no. 59 1991 "



Geweldig!!!!

Dat was idd de enige andere Trophy-SZ waar wat van te vinden was.
Dat is de rode SZ met wit dak met o.a. Tecon en Capital Gain reclames erop.
Was een auto van Scuderioa Zagato.

Deze auto heeft de cup gewonnen in 1993.
Mazda MX5, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), BMW 320Ci

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 367
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

za mar 01, 2008 18:56

Deze dus :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bovenstaande foto's heb ik toen ook naar Spark gestuurd, samen met nog 47 andere foto's van deze en andere Trophy SZ's.


En hier een foto van een al bestaand model. Misschien huislvijt van iemand, want ik heb alleen ooit enkele foto's van dit model op het www gevonden.
Ik gok Provence Moulage

http://www.gummen.org/tmp/03-25-3.jpg



p.s. Ik hoop dat ze die Martin Dawes RZ ook nog gaan maken. Daar zijn ook redelijk veel foto's van namelijk.
Mazda MX5, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), BMW 320Ci

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

za mar 01, 2008 20:29

Hier nog een paar foto's van dat model.

Net als op jouw foto met nr. 1 ipv 59.

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 367
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

zo mar 02, 2008 10:59

Ja, de auto is er in een aantal licht afwijkende liveries.
Met nr 59 midden op motorkap, met 59 meer naar de zijkant v/d motorkap en met nummer 1.

De nummer 1 kreeg hij waarschijnlijk na het winnen v/h kampioenschap?
Mazda MX5, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), BMW 320Ci

Gebruikersavatar
Diavola
Member
Member
Berichten: 230
Lid geworden op: wo dec 07, 2005 19:34
Locatie: groningen

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

ma mar 03, 2008 00:47

Deze Pro Car heb ik zelf gebouwd .....maar nooit weer zo'n klus!!!!!
En nu lees ik dat het model binnenkort kant en klaar te koop is.
Benieuwd hoe het wordt.
Afbeelding
verleden 75 1.8 1988 - 33 1.7 ie 1992 - 155 1.8 TS 8v WB 1995 - 156 1.8 16v 1999

Heden 156 1.8 16v sw 2003
scarb 543 artc 100

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

ma mar 03, 2008 08:54

Hoezo 'nooit weer'? Het resultaat mag er wezen.


Afbeelding

Bovenstaande foto is van de expo op het Spettacolo in 2006. Een schap met bijzondere modellen van Fer Akkermans. Achterin een bewerkte kit van de Pro Car met afneembare achterzijde.

Gebruikersavatar
Diavola
Member
Member
Berichten: 230
Lid geworden op: wo dec 07, 2005 19:34
Locatie: groningen

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en m

ma mar 03, 2008 10:26

Hoezo 'nooit weer'? Het resultaat mag er wezen.


Afbeelding

Bovenstaande foto is van de expo op het Spettacolo in 2006. Een schap met bijzondere modellen van Fer Akkermans. Achterin een bewerkte kit van de Pro Car met afneembare achterzijde.
Het is ook wel redelijk gelukt maar de zwarte lijn op de wagen is ongeveer 3 keer opnieuw gedaan, pffff.
Het blijft een uniek exemplaar zowel 1:1 als 1:43 want je ziet ze erg weinig :wink:
verleden 75 1.8 1988 - 33 1.7 ie 1992 - 155 1.8 TS 8v WB 1995 - 156 1.8 16v 1999

Heden 156 1.8 16v sw 2003
scarb 543 artc 100

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 164 V10 Pro Car en meer!

ma mar 03, 2008 14:56

Hmmm.... Zie nu dat er 4 verschillende versies van de 166 "Tour de France" zijn. Dacht dat het er maar 3 waren... :oops:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”