Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl nieuws

za dec 29, 2007 10:45

Drank en auto's :

[-X

Afbeelding

Matchbox toch.....
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl ni

za dec 29, 2007 13:23

Drank en auto's :

[-X

Afbeelding

Matchbox toch.....
dat gaat dus weer een collectorsitem worden net als die blauwe SZ van dat footballteam..

zo kwam ik ook nog deze tegen, lijkt me alleen een zelfbouw geval


Afbeelding

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl ni

za dec 29, 2007 14:15

Da's volgens mij inderdaad een zelfbouw.
Een aanwijzing ervan zie je al op dek offerbak, die decal is niet goed geplaatst.
Off-centered om het maar zo te zeggen.

Tevens zo te zien ook het het dak, die decal zit ook niet precies in het midden zo te zien.

Het idee is op zich wel leuk, maar het kon zorgvuldiger uitgevoerd worden naar mijn mening.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl ni

za dec 29, 2007 14:36

dat gaat dus weer een collectorsitem worden net als die blauwe SZ van dat footballteam..

zo kwam ik ook nog deze tegen, lijkt me alleen een zelfbouw geval


Afbeelding

Die Heineken-versie is ook het product van een thuisknutselaar, dus geen officiële Heineken 'merchandise' en wellicht 'illegaal'. De betreffende eBayer zet het er in zijn advertentie in ieder geval eerlijk bij, maar met de huidige ontwikkeling dat steeds meer mensen zelf modellen van eigenhandig gefabriekte decals gaan voorzien wordt het wel oppassen dat je niet wordt genept met suggestieve termen als 'collectors item', 'mega rare' en dergelijke.

Met meer dan 20 euro vind ik het geval toch wel flink overprijsd. Het volkomen ontbreken van enige logische relatie tussen het model en de 'sponsor' stoort mij daarbij (zei hij die twee Track Stars in de kleuren van een Australische commerciële TV-zender kocht...).

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl ni

za dec 29, 2007 14:41

...met de huidige ontwikkeling dat steeds meer mensen zelf modellen van eigenhandig gefabriekte decals gaan voorzien wordt het wel oppassen dat je niet wordt genept met suggestieve termen als 'collectors item', 'mega rare' en dergelijke.
Dat klopt ja. Regelmatig zijn er bijvoorbeeld fantasie 155 racers op eBay te vinden. Daar staat dan wel vaak bij dat ze nooit zo op de track zijn geweest, dat is in ieder geval wat. Erger zijn bijvoorbeeld de omgebouwde Bburago Monza's die je tegenwoordig regelmatig ziet. Pure fantasie, maar ze worden als unieke modellen van testwagens van Enzo Ferrari verkocht.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Yow modellini Alfa Sbarro Diva????

za dec 29, 2007 15:04

In het dagboek op de site van Yow Modellini is te zien dat hij momenteel aan het twijfelen tussen 3 prototypes is voor het maken van zijn volgende schaalmodel. 1 van de 3 keuzes is de Sbarro Alfa Diva. Laten we hopen dat de keuze op deze Alfa valt.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Yow modellini Alfa Sbarro Diva????

za dec 29, 2007 15:47

In het dagboek op de site van Yow Modellini is te zien dat hij momenteel aan het twijfelen tussen 3 prototypes is voor het maken van zijn volgende schaalmodel. 1 van de 3 keuzes is de Sbarro Alfa Diva. Laten we hopen dat de keuze op deze Alfa valt.
Dat is inderdaad een mooi model en een auto die eruit springt. Is het ook bekend wat de andere twee proto's zijn waar hij over twijfelt?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Yow modellini Alfa Sbarro Diva????

za dec 29, 2007 15:52

Is het ook bekend wat de andere twee proto's zijn waar hij over twijfelt?
KLIK Even wat veldel naal ondelen sclollen...

Ik zou het wel weten....

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . OK, OK, er is wèl nieuws

za dec 29, 2007 16:00

Vleemd, ik heb leuze hongel geklegen van dat sclollen :lol:

Inderdaad geen moeilijke keuze, zelfs als je niet een Alfa liefhebber bent.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

za dec 29, 2007 17:05

Tijd voor een vergelijking maar weer. In dit geval de rode Matta van de Polizia Stradale, of misschien wel de Polizia FuoriStradale (= off road) :P

Laten we dit keer eens beginnen met het origineel:

Afbeelding
Bron: www.poliziadistato.it

Deze rode dwaas ('Matta' is Italiaans voor maf, dwaas) staat in het Politieauto Museum in Rome. De officiële type aanduiding is AR 51 waarbij AR niet staat voor Alfa Romeo maar voor Auto Ricognizione, op zijn Hollands gezegd een verkenningsvoertuig. De Matta die zijn bijnaam dankte aan de capriolen tijdens proefritten en presentatie (trappen op en af) was namelijk in de eerste plaats als militair voertuig ontwikkeld. Nadat onder andere de Amerikanen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de Duitsers het land uitjoegen en de fascisten de macht ontnamen bleven er nogal wat Willys Jeeps achter in Italië en dat bleken toch wel verrekt handige karretjes te zijn die overal kwamen en het altijd deden. Zowel Fiat als Alfa gingen direct aan de slag om een Italiaanse evenknie te produceren hetgeen resulteerde in de Campagnolo en de Matta. Meer over de Matta is o.a. te lezen in Klaverblaadje nummer 58.


Afbeelding

Dan de Mattine, de kleine Mattaatjes. Het ene model zonder huif is van Progetto K, het overkapte exemplaar is nieuw van DeAgostini, en verschijnt op 31 januari 2008 in de Italiaanse kiosk. Dit exemplaar komt uiteraard weer uit Hongkong/China.


Afbeelding

In eerste instantie lijken de modellen (afgezien van de kap) nagenoeg identiek. De lak van de Progetto is echter net even iets te donker. Die van de DeA is daarentegen weer een tikkie te paars. De Progetto zit daarbij veel te dik in de lak, jammer want dat doet onnodig afbreuk aan het geheel. De derde Matta in de achtergrond is eveneens een DeA, maar dan al eerder verschenen in de Carabinieri reeks.


Afbeelding

De Progetto kijkt met grote verbaasde koplampen de wereld in, de exemplaren op de DeA zijn (zoals het hoort) verzonken in het frontpaneel en voorzien van een profiel dat probeert de beschermende gaasje voor te stellen. Helemaal honderd procent is dat niet gelukt en de DeA heeft daardoor een wat somberder snuit gekregen. Ook al is de Progetto wat minder correct, ik vind hem wel de leukere van de twee. Voor de voorruit hebben de fabrikanten heel verschillende oplossingen gekozen. Progetto integreerde een frame met de carrosserie en plakte daar een glaasje achter. Omwille van de stevigheid zijn de raamstijlen wel veel te dik. De oplossing van DeA is beter, het staande stukje transparant plastic is met rood (het frame) en zwart (ruitenwissers) bedrukt waardoor de totaalindruk heel goed is. Het ruitje is wel kwetsbaarder, dat is opgelost door het met een lijmverbinding vast te zetten aan de kap die dan ook niet afneembaar is.
Beide modellen hebben een mooi weergegeven motorkapontgrendeling, die overigens chroomkleurig had moeten zijn.
Progetto K heeft waarschijnlijk een ander exemplaar als voorbeeld gebruikt, er zit een ander kenteken op dan op de DeA waarvan de nummerplaat identiek is aan die van het origineel in Rome.


Afbeelding

Aan de achterzijde valt op dat de Progetto een achterklepje/deurtje heeft, de DeA niet. Ik heb ergens een Matta-boek maar kan dat nou net niet vinden (en mijn KB-collectie start pas bij nummer 60...) dus ik kan even niet nagaan op dat klopt en of de Matta inderdaad dergelijke verschillen tussen de gebouwde exemplaren kende. Wel staat vast dat DeA even iets meer werk heeft gemaakt van de achterlichten, de Progetto heeft daar vrij simpele decals.


Afbeelding

De DeA heeft heel erg simpele achterbankjes (die zijn dan ook nauwelijks te zien), die van de Progetto zijn iets beter gedetailleerd. Een rit door het ruige terrein, langer dan een kwartier zal overigens geen pretje zijn...


Afbeelding

Afbeelding

De DeA heeft een iets verzorgder dashboard dat op zich natuurlijk behoorlijk simpel is. Het DeA-stuurtje is veel te dik, al moet ik zeggen dat dat op de foto veel meer op valt dan wanneer je het model in de hand hebt.


Afbeelding

Het DeA huifje is redelijk natuurgetrouw weergegeven. Leuk detail: de Matta uit het Politieauto Museum heeft gemodificeerde richtingaanwijzers, het uitklappende armpje is vervangen door een klein knipperlampje. Dat zie je op het model terug! De Carabinieri DeA heeft dat oranje stipje niet. Hulde voor zoveel aandacht voor de details.

Zetten we de beide DeA's naast elkaar dan vallen opeens de verschillende koplampen op en de verschillende extra attributen op de spatborden.

Afbeelding


Is er nou een duidelijk 'beste model' aan te wijzen? Ik twijfel. Wat de DeA wint met een betere detaillering wordt wat mij betreft weer teniet gedaan door de iets te paarse kleur en de te donkere koplampen. Groot pluspunt van de DeA is de lagere prijs, zeker als je in staat bent zelf een exemplaar in Italië aan de kiosk te kopen. €10 tegenover het vaak drievoudige van de Progetto is toch wel een groot verschil. Waarbij moet worden opgemerkt dat de ontwikkelaars van DeA/Grani & Partner zeer waarschijnlijk een Progettootje op hun tekentafel hadden staan.

Maf of dwaas, ik vind ze beiden lang niet gek.

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

za dec 29, 2007 18:38

ALFA 90 op MP

yessssss...nu in mijn collectie.................... :D
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

za dec 29, 2007 18:51

Ziet er niet slecht uit, haast mint zou ik zeggen.
Maar goed.......ben benieuwd hoe die straks is als je 'm echt in handen hebt. 8)
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

za dec 29, 2007 23:50

gaaf, ik zag em net op mp en ik moet zeggen dat ik wel even baalde dat ie al gereserveerd was.. tis de enige kleur die ik nog niet heb van dit model.
ik heb de donkerblauwe (helaas niet mint en zonder originele wielen), een bordeauxrode (ook niet geheel mint maar wel beter) en voor kerst kreeg ik als wel hele grote verrassing van mn vriendin een alfarode in mintstaat MET doos :D

Afbeelding

ook vond ik nog een Penny romeo busje in bespeelde maar nog best nette staat op MP, helaas mist ie wel de achterklep

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

zo dec 30, 2007 01:24

gaaf, ik zag em net op mp en ik moet zeggen dat ik wel even baalde dat ie al gereserveerd was.. tis de enige kleur die ik nog niet heb van dit model.
ik heb de donkerblauwe (helaas niet mint en zonder originele wielen), een bordeauxrode (ook niet geheel mint maar wel beter) en voor kerst kreeg ik als wel hele grote verrassing van mn vriendin een alfarode in mintstaat MET doos :D

Afbeelding

ook vond ik nog een Penny romeo busje in bespeelde maar nog best nette staat op MP, helaas mist ie wel de achterklep
lieve vriendin heb jij.............. 8)

ik had nog geen 1/24 90 dus ben er erg blij mee................

ga nog maar ff verder kijken naar de oude 1/24 Bburago's polistill en politoys modellen
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . maf & dwaas

zo dec 30, 2007 02:23


lieve vriendin heb jij.............. 8)

ik had nog geen 1/24 90 dus ben er erg blij mee................
weet ik :wink:

de polistil 90 is naar mijn mening ook t mooiste model wat er is van deze auto, zelfs die DeA carabinieri versie vind ik minder mooi.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”