Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . GTV6 met billen bloot

za sep 15, 2007 13:16

OK, ik had nogal forse kritiek op de Fabbri GTV6, nog voordat ik het model in handen had. Vandaag werd m'n exemplaar bezorgd. De Italiaanse knurft van wie ik 'm op eBay kocht verzond de toch al niet zo stevige blisterverpakking losjes is een overmaatse bubbel-enveloppe. Blister totaal verkreukt natuurlijk en dat de GTV6 alleen z'n rechterspiegeltje miste mag een wonder heten.

Maar is het model nou werkelijk zo beroerd van verhoudingen? Oordeel zelf:

Afbeelding Het origineel: KLIK

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Solido/Cougar is een goedkope uitvoering van de witte 'Garden Stores' Spa-racer die ik enkele pagina's hiervoor vergeleek met de Group 2 kit.


Sommige details zijn leuk afgewerkt, nette weergave van de cockpit met dasboard, juist geplaatst racestuurtje en en nette kuipstoel:

Afbeelding

Afbeelding


Verder zitten de decals er over het algemeen best netjes op, zeker gezien de soms lastige plaatsing. Maar dan die rare koplampjes... De grille hoort niet op die manier uit te steken, de carrosserie lijkt nogal in de tang genomen te zijn. De achterlichten zijn veel te vierkant. Ze gaan er al beter uitzien als je ze loshaalt en de randen zwart maakt.

Afbeelding

Afbeelding


Mijn eindoordeel: een zware onvoldoende, Fabbri heeft bewezen dat het veel betere modellen kan aanbieden en met deze GTV6 slaat het de plank behoorlijk mis. Ik was van plan mijn exemplaar onmiddellijk weer te verkopen, maar ik heb me bedacht. Waar ik bij het zien van het eerste fotootje voor zwichtte was de frisse uitstraling van het model, en dat heeft-ie met zijn wit en groen nog steeds. Zij het van een afstandje ;)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . GTV6 met billen bloot

za sep 15, 2007 13:37

Die 159 sw van Welly in 1 op 24 is daarentagen echt heel goed geslaagd. Uit welke hoek je hem ook bekijkt, hij klopt. De wielen zijn nog beduidend fraaier als op de foto's het enige wat ik er eigenlijk op aan kan merken is de overdreven zware motorkapscharnieren en het feit dat de kap daardoor maar hooguit 2 cm open wil en dat er een zwart (goedgedetailleerd) interieur in zit, maar voor een beetje knutselaar is erdit simpel te schilderen in een fraaie contrasterende geel/beige leerkleur. Voor 15,-- (waarvoor ik een Zwarte uit Assen meenam) echt een dikke aanrader.

Oh ja: Het bijgeleverde "lepeltje"dient om de portieren te openen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Alfa 6 kiosk reeks verfraaingen

za sep 15, 2007 15:23

De welbekende aanbieder op E-Bay Italie die kiosk modellen ombouwt naar politiemodellen heeft momenteel 2 verschillende Alfa 6 modellen in de aanbieding. Mooi gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . GTV6 met billen bloot

zo sep 16, 2007 16:19

Hier een betere foto van de Sei. Heeft de Sei ook ooit als politieauto rondgereden in Italië? Ik heb er nog nooit een foto van gezien. Hij lijkt mij te lomp voor dat werk. Als onopvallende politieauto wellicht wel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Fabbri busje

di sep 18, 2007 11:07

Nog weer iets betere foto's van de Autodelta Romeo 2 van Fabbri:

Afbeelding

Echt jammer die dikke raamstijl en die rare ronde hoeken van de voorruit. Het lijkt wel het glas van een duikbril...

Ben erg nieuwsgierig naar de grille, die ziet er wel heel erg fijntjes uit en vraag me af of deze niet in zijn geheel is gedrukt.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Fabbri busje

di sep 18, 2007 16:20

Zijn dat nou de grotere F12 achterlichten op deze Romeo 2???

Corrado

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Fabbri busje

di sep 18, 2007 16:24

Scherp opgemerkt...

Ik twijfelde ook al, maar wacht nog op de betere foto's van Argox.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Fabbri busje

di sep 18, 2007 18:39

Nog even ter aanvulling en vergelijking: Klik hier

De Auto Delta Romeo 2 ken ik van een zwart-wit foto uit een Giulia-berlina boek, de Auto Delta F12 helaas niet. Heeft iemand foto's van de originelen? En is er iemand die meer weet over de totaal verschillende kleuren die hier gebruikt zijn?

Corrado

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Fabbri busje

di sep 18, 2007 21:31

Deze staat nog niet in de index vermeld

Giulia Carabinieri van Edison :D

hier

Gewoon de DeA mal als ik me niet vergis maar erg leuk model voor zn prijs lijkt me 8)
ik wil hem wel in mn kastje iig

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Politie confrontatie

wo sep 19, 2007 14:15

Klopt Marco. Hij staat ook nog niet op de EG-site (die ongelofeloos traag is).

Over DeAgostini gesproken, hier is net een pakje binnengekomen, met o.a. een paar Carabinieri 90's, ze zien er goed uit. Later meer daarover, net als de 156 Carabinieri, ook nieuw en erg mooi van vorm en afwerking.

Vorm en afwerking? Nou, laten we eens zien hoe de DeA Polizia 75 zich verhoudt tot de veel oudere Progetto K:

Afbeelding

En profil. De DeA is flink hoger al valt dat op bovenstaande foto niet eens zo op. Wel tonen de zijruiten aanzienlijk kleiner en minder voorbeeldgetrouw dan bij de PK.. Een belangrijk verschil in de afwerking is de belettering. Bij de PK is dat netjes gedaan met decals. Die hebben dan wel als nadeel dat ze soms wat rimpelen en 'zweven' boven de naden. En: verouderen, waardoor ze kunnen loslaten... De voorste nummerplaat bleek na afloop van de fotoshoot opeens verdwenen :( De DeA is bedrukt en dat zit er gewoon heel goed op. Ook de kleine letters zijn goed leesbaar.


Afbeelding

De DeA is hier duidelijk te hoog, maar de PK lijkt me weer iets te laag. De vraag is welk van de twee de juiste kleur bumpers heeft. Iemand van de 75-kenners die daar een antwoord op heeft?


Afbeelding


PK heeft de achterlichten uit één transparant rood stukje plastic gemaakt, DeA koos ervoor de reflectieband te drukken. Die van PK tonen iets te grof, maar naar mijn idee zijn ze toch beter dan de te lage DeA achterlichten.

Afbeelding

De zijhoeken van de DeA achterlichten hebben een vreemde oplopende lijn aan de onderzijde. En het is leuk dat tegenwoordig veel fabrikanten de modellen heuse wielkasten geven, maar dan moeten ze niet onder de spatbordranden uitsteken.


Afbeelding

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zie toch meer '75' in de PK (links). De DeA lijkt wel een SUV! Het origineel heeft toch duidelijk een rankere neus.


Afbeelding

Typisch Italiaanse afwerking? Probleem is dat het schroefje net een halve slag te weinig ingedraaid kan worden.


Afbeelding

De 'interni'. In beide gevallen redelijk gedetailleerd, maar wel allemaal grijs plastic. PK heeft er iets meer werk van gemaakt met een dashboard-decal (waar DeA een simpel opdrukje heeft) en een donkerder gekleurd stuur en pookje. Typische Polizia voorzieningen zoals een radio/mobi ontbreken in het geheel.


Afbeelding

Over de kleur is al vaak genoeg wat gezegd. De PK is een tint te donker naar mijn idee, oogt wel veel realistischer.

Voor mij is de veel oudere Progetto K de beste van de twee. Niet perfect, wel beter qua verhoudingen. Als je bedenkt dat het model al iets van 15 jaar oud is en de productiemethoden toen minder geavanceerd vind ik dat Progetto destijds een knap stukje werk heeft afgeleverd. Ik was toen erg enthousiast over de nette weergave van de kunststof strip over de flank. En nu nog steeds :)

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Fabbri busje

wo sep 19, 2007 15:15

Deze staat nog niet in de index vermeld

Giulia Carabinieri van Edison :D

hier

Gewoon de DeA mal als ik me niet vergis maar erg leuk model voor zn prijs lijkt me 8)
ik wil hem wel in mn kastje iig
Ik zal er morgen wel ff een fotootje van schieten !!


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Politie confrontatie

wo sep 19, 2007 17:20

Wat je een confrontatie noemt ;)

Ik had m'n verhaaltje ook op twee Italiaanse fora geplaatst. Eén van de gebruikers daar werd bijna boos omdat ik beweerde dat het om een heel ander model ging. Hij heeft zegt overigens contacten te hebben met mensen die de modellen voor DeA ontwikkelen, al geeft hij nooit precies aan wie, hoe of wat.

Maar goed, zijn verhaal dus: Voor DeA laat Grani & Partner voorbeelden klonen. Een heel duidelijk geval is de Alfetta die op een enkel detail een evenbeeld van de Minichamps is. Het zal niet altijd het geval zijn, van de Rayton Fissore ken ik geen voorbeeld, dus dat zou dan toch ergens anders ontwikkeld zijn. Maar in andere gevallen wordt er volgens hem dus gekloond. Daarbij wordt het model op details aangepast om de diefstal (want er wordt geen toestemming gevraagd of royalties betaald) niet te duidelijk te laten zijn.

Nog even de 75's onder elkaar:

Afbeelding

Ik zie een paar duidelijk verschillen. Toch maar even de lineaal erbij gepakt en gaan meten. En dan blijken er toch wel erg veel overeenkomsten te zijn. Alleen de onderrand van de achterportieren is korter. De maten van de portierramen blijken toch gelijk, het is vooral een optisch effect (waar de donkere Carabinieri uitvoering minder last van had). De enorme bodemspeling helpt natuurlijk ook niet echt.

Dus moet m'n betoog enigzins aanpassen. Nee, de DeA is niet vierkanter dan de PK. Het is hetzelfde model, maar met een paar ingijpende aanpassingen. Niet in alle gevallen verbeteringen.
Mijn mening blijft hetzelfde: de PK ziet er beter uit.


De 156 Carabinieri lijkt ondertussen wel heel erg vreselijk veel de Solido. Als je alleen de carrosserie bekijkt is deze voor 99% identiek.

En nu kijken of we de discussie voor de 90 nog moeten aangaan :D Is dat een aangepaste PK? Binnenkort kan MarcoAzzurro ze naast elkaar zetten ;)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Politie confront

wo sep 19, 2007 17:22

De vraag is welk van de twee de juiste kleur bumpers heeft. Iemand van de 75-kenners die daar een antwoord op heeft?
Voor een tweede serie -en daar hebben we het over- egaal grijs metallic.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Politie confrontatie

wo sep 19, 2007 17:27

OK, dus daar gaat de DeA ook al de mist in. Daar zijn de bumpers echt zwart.
Bij de 155's speelde meen ik ook al zoiets.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Politie confront

wo sep 19, 2007 17:40

En nu kijken of we de discussie voor de 90 nog moeten aangaan :D Is dat een aangepaste PK? Binnenkort kan MarcoAzzurro ze naast elkaar zetten ;)
Zogauw ik die DeA 90 heb zorg ik voor foto's (en goeie ook, leen de Nikon van mn zusje wel) 8)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”