Effe zoeken....
IAT coolants are the "traditional green" variety used in virtually all American vehicles from the late 1920s to the mid to late 1990s. Like all antifreeze, it is naturally clear; its color comes from dye. Unlike the other types of antifreeze, it uses silicate and phosphate corrosion inhibitors to protect the metal parts of the engine and cooling system. However, these inhibitors wear out quickly, so IAT type coolants need to be flushed every two years or 30,000 miles.
OAT coolants typically do not use silicate and phosphate corrosion inhibitors. Different manufacturers use different chemical additives to battle rust and corrosion, and they all dye their coolants different colors. GM's ubiquitous DEX-COOL coolant is an OAT antifreeze dyed orange. Toyota, Volkswagen, and Audi all use their own formulas that happen to be dyed pink. Honda uses a dark green dye. OAT coolants have longer service lives than IAT coolants, needing to be flushed every 5 years or 150,000 miles.
HOAT coolants use different additives than OAT, but also use some silicate to protect aluminum surfaces. Modern Ford, Chrysler, and most European vehicles use their own HOAT coolant formulas. Ford's is dyed yellow and Chrysler's is orange (not to be confused with DEX-COOL). Both use the marketing name of GO-5. HOAT coolant has the same service interval as OAT (5 years or 150,000 miles).
De aanduidingen hebben dus betrekking op roestbescherming en levensduur van de koelvloeistof. En aangezien elke Nederlandstalige site die ik tot nog toe kon vinden ditzelfde stukje in het Engels (Amerikaans) aanhaalt lijkt het mij veilig om aan te nemen dat je deze aanduidingen hoogstens heel klein achterop het blik zal aantreffen. Voor het oranje spul zou je volgens dit verhaal dus naar de Opel of Chevrolet dealer moeten gaan, dus die zullen we maar vergeten. In de universeelmarkt hebben we hier de keuze uit blauw, groen en het schijnt magenta te zijn.
Groen is een IAT en heet hier G10. Ik denk dat je ondertussen erg je best moet doen om die nog ergens te vinden.
Blauw is ook een IAT en heet hier G11. Het verschil met G10 is me niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een iets andere mix die beter is voor lichtmetalen blokken
Magenta is een OAT en heet hier G12.
Om het makkelijk te maken is er ook nog G12+ die eveneens
Magenta gekleurd is; dat is dan dus de HOAT. Gezien de opmerking die bij HOAT over aluminium wordt gemaakt, lijkt het me raadzaam dat we met onze Alfa's ver weg blijven van G12. De plus-versie is daarentegen dan wel weer interessant vanwege de langere verversingsinterval (wie doet het iedere twee jaar?).
Wie weet wat NOAT is (als het bestaat)?