Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1668
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

koelvloeistof

do mar 10, 2011 12:38

Best,

een vraag, zat de auto moto klassiek te lezen en kwam wat tegen,dat de solderingen oplossen (voor oude auto's)

Dat koelvloeistof met OAT of HOAT of NOAT (oranjekleur) niet gebruiken

wel goed is de blauwe

inorganic additive technology

Wie heeft zich hier al een x in verdiept?
GT 1300 Junior (1975)
Giulietta 1.6 (1981)
Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: koelvloeistof

do mar 10, 2011 13:51

Koelvloeistof is wel eens langsgekomen, en naar ik meen ook met een hint dat ze op een andere autoforum daar ook een hele discussie over hebben gehad (ik dacht Volkswagen, maar kan dat zo niet via de zoekfunctie terug vinden). De strekking was in ieder geval dat je geen twee verschillende kleuren bij elkaar moet gooien omdat je dan vervelende chemische reacties tussen de twee kan krijgen, maar het maakt geloof ik verder niet zoveel uit of je groene, blauwe of roze/rode hebt.

Oranje koelvloeistof is denk ik nog niet eerder ter sprake gekomen en heb ik zelf ook nog nooit gezien - misschien iets speciaals voor de racerij?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6746
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: koelvloeistof

do mar 10, 2011 15:09

Toevallig het eea uitgezocht voor een collega die een piepend lampje had in zijn TT.
Er zijn vier verschillende versies die je inderdaad niet moet mengen:

rood
roze
groen
blauw

Een en ander heeft ook te maken met de smering van motoronderdelen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: koelvloeistof

do mar 10, 2011 16:12

Effe zoeken....
IAT coolants are the "traditional green" variety used in virtually all American vehicles from the late 1920s to the mid to late 1990s. Like all antifreeze, it is naturally clear; its color comes from dye. Unlike the other types of antifreeze, it uses silicate and phosphate corrosion inhibitors to protect the metal parts of the engine and cooling system. However, these inhibitors wear out quickly, so IAT type coolants need to be flushed every two years or 30,000 miles.

OAT coolants typically do not use silicate and phosphate corrosion inhibitors. Different manufacturers use different chemical additives to battle rust and corrosion, and they all dye their coolants different colors. GM's ubiquitous DEX-COOL coolant is an OAT antifreeze dyed orange. Toyota, Volkswagen, and Audi all use their own formulas that happen to be dyed pink. Honda uses a dark green dye. OAT coolants have longer service lives than IAT coolants, needing to be flushed every 5 years or 150,000 miles.

HOAT coolants use different additives than OAT, but also use some silicate to protect aluminum surfaces. Modern Ford, Chrysler, and most European vehicles use their own HOAT coolant formulas. Ford's is dyed yellow and Chrysler's is orange (not to be confused with DEX-COOL). Both use the marketing name of GO-5. HOAT coolant has the same service interval as OAT (5 years or 150,000 miles).
De aanduidingen hebben dus betrekking op roestbescherming en levensduur van de koelvloeistof. En aangezien elke Nederlandstalige site die ik tot nog toe kon vinden ditzelfde stukje in het Engels (Amerikaans) aanhaalt lijkt het mij veilig om aan te nemen dat je deze aanduidingen hoogstens heel klein achterop het blik zal aantreffen. Voor het oranje spul zou je volgens dit verhaal dus naar de Opel of Chevrolet dealer moeten gaan, dus die zullen we maar vergeten. In de universeelmarkt hebben we hier de keuze uit blauw, groen en het schijnt magenta te zijn.

Groen is een IAT en heet hier G10. Ik denk dat je ondertussen erg je best moet doen om die nog ergens te vinden.

Blauw is ook een IAT en heet hier G11. Het verschil met G10 is me niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een iets andere mix die beter is voor lichtmetalen blokken

Magenta is een OAT en heet hier G12.

Om het makkelijk te maken is er ook nog G12+ die eveneens Magenta gekleurd is; dat is dan dus de HOAT. Gezien de opmerking die bij HOAT over aluminium wordt gemaakt, lijkt het me raadzaam dat we met onze Alfa's ver weg blijven van G12. De plus-versie is daarentegen dan wel weer interessant vanwege de langere verversingsinterval (wie doet het iedere twee jaar?).

Wie weet wat NOAT is (als het bestaat)?

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1668
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

RE: koelvloeistof

do mar 10, 2011 21:29

horde van de een auto onderdelen zaak ook nog iets is voor alu blokken dat is doorzichtig dus dat lijkt me goed of beter?
GT 1300 Junior (1975)
Giulietta 1.6 (1981)
Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: koelvloeistof

do mar 10, 2011 23:12

horde van de een auto onderdelen zaak ook nog iets is voor alu blokken dat is doorzichtig dus dat lijkt me goed of beter?
Van wat ik begrijp zijn ze allemaal helder, maar vervolgens voorzien van kleurstof om oorsprong en/of doel aan te duiden. Ik denk dat als je een superdeluxe kleurloze koelvloeistof van € 50,- per liter in je motor gooit, dat je dan bij de eerste de beste servicebeurt een rekening van € 16,- voor 8 liter koelvloeistof kan verwachten.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koelvloeistof

vr mar 11, 2011 08:41

Alle Alfa's oud en nieuw rijden hier op G 12 +.(Rose/magenta) Geen problemen met slangen/solderingen, lekke waterpompen/smering/oxidatie.
Maar het kan dus niet ?????????? Noem mij een modern motorblok waar GEEN aluminium delen aan zitten???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: koelvloeistof

vr mar 11, 2011 10:21

Alle Alfa's oud en nieuw rijden hier op G 12 +.(Rose/magenta) Geen problemen met slangen/solderingen, lekke waterpompen/smering/oxidatie.
Maar het kan dus niet ?????????? Noem mij een modern motorblok waar GEEN aluminium delen aan zitten???
Ik zou er geen kunnen verzinnen, maar aangezien G12 (zonder plusje dus) bestaat moeten ze er haast wel zijn? :-k

Terug naar “Algemene Technische vragen”