Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 16:09

Weet iemand hoeveel er gemaakt zijn en of ze ook in omloop zijn ik ken er twee een groene en de blauwe in het museum van Alfa.

Ik vind deze Alfa dus echt GEWELDIG en dan is er wel de versie van Renault maar die mist weer net dat beetje Italiaans aan de voorkant.

Wie heeft er info??


Hans
Laatst gewijzigd door hans2600 op wo dec 09, 2009 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 16:30

Heb je een foto van die groene want ik ken er slechts een en ik lees ook overal dat dat het enige overgebleven prototype is.
In de omloop zijn ze met 99% zekerheid niet omdat het slechts bij een prototype gebleven is. Overigens heeft de R8 slechts wat design elementen van deze auto. Verder heeft de Renault weinig te maken met deze auto.

deze info kwam ik op een ander forum tegen:

Towards the end of the 1950’s Alfa Romeo was looking for a replacement of the Giulietta Sedan and even searched for a smaller car that could compete with the small Fiats like the immensely popular 1100.

Alfa was looking for something completely different and created a four door 3.60 meter long sedan, which technically was a long way ahead of the current bread and butter car. Underneath the car had a transversely positioned 900 cc DOHC engine under the front bonnet, which produced a healthy 52 BHP. It was designed with front wheel drive, using a full synchro four speed box and mimicking the drivetrain layout as first shown in the just introduced Austin and Morris Minis.

Outwardly it is immediately obvious that the later Giulia borrowed a few traits from this car, especially the front section, but also the glass house. Eventually it was decided not to continue with the development and to fully concentrate on the more upward market sections, although in 1967 the company took another look at the existing prototype. Eventually the first production FWD Alfa became the Alfasud, and this innovative car was left behind.

Only one prototype still exists, and it is on permanently display in the Alfa Romeo museum, where we shot the car in April 2006. Interestingly the identifying plate in the museum shows the car as originating from 1954, but real development only started in 1959.

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog een heel verhaal in het Italiaans;
http://www.virtualcar.it/alfa-romeo-tip ... 1954-1962/

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 17:11

Topic verplaatst naar 'Heden, verleden en toekomst', daar is het beter op zijn plaats.


Eén van de redenen dat deze auto het produktiestadium niet haalde was dat Alfa Romeo op dat moment de Renault Dauphine in licentie bouwde. Die was voor hetzelfde koperspubliek bedoeld. Iets meer hierover in het eerstvolgende KB. In KB 80 (1997) staat uitgebreidere informatie, inclusief prachtige tekening van Rens Biesma.

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 18:12

Ik denk ook dat ik er naast zit met de 2e en dus de andere kleur, het is gewoon een vaag fotootje :D
Er is er dus maar maar 1
Even bellen naar Arese wat die moet kosten ha ha

Hij is wel erg leuk en had ook gewoon even de voorloper van de Giulia moeten zijn voordat deze in productie kwam.

Renault Dauphine zelfde koperspubliek dat is toch wel een inschattingsfout van de bovenste plank achteraf. Lijkt me
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 21:11

foto van de kont ontbrak nog (al is dit ook geen geweldige foto)
Afbeelding
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 21:46

Nog een beetje info van internet geplukt:

The Berlina Tipo (Type) 103 was a car ahead of it’s time. Only one was ever built, though they built 3 motors. (Funny that sounds like many of the Alfas we have in our garages.)
In 1959, as the world saw Austin Mini’s selling along side many small Fiats, Renaults, and others. Alfa Ro-meo wanted to test the waters for a small economy car.
Their idea was to use a 4 cylinder in-line, 900 cc transverse motor. This would be the smallest displacement motor Alfa had ever made. It used a Solex single-barrel carburetor. They used a 4 speed transmission and built the first front wheel drive car produced by Alfa Romeo.
Though aimed at the economy car market, it was designed with 4 wheel independent suspension, hydraulic shocks, and 4 wheel disk brakes. It had 135x13 Pirelli tires.
The overall body size was small, about 12% smaller than what we see around on a Giulia Super or standard Berlina, and weighed about 25% less than either car.
They had just built the Arese factory north of Milan and this car could have been produced there, but it was not to be. Instead the Giulia started pro-duction and only the one Tipo 103 was built in early 1960 with two spare motors… one on display next to the car. Two years later a rear engine Renault 8 was released that looked very much like the Alfa Tipo 103.
Finally, in 1967, Alfa Romeo went back to the concept of a front wheel drive, small, sporty economy car and then in 1971, launched the Alfasud (Alfa South) line produced near Naples, Italy.

koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: tipo 103 prototype

wo dec 09, 2009 21:49

Er is overigens wel een kit van geweest door Brianza voor de miniatuurliefhebbers:

Afbeelding

Of die nu nog makkelijk te vinden is weet ik niet. Ik vrees van niet..

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: tipo 103 prototype

vr dec 11, 2009 23:14

Er klopt iets niet met dit prototype (niet het 1:43 model maar het prototype zoals het nu in het museum staat). Er zitten details op van de (latere) Giulia die daar niet op horen: de achterlichten, de knipperlichten en stadslichten voor. Ik ben nu even niet in de gelegenheid maar zal van de week foto's scannen uit het boek ALFA ROMEO GIULIA van NADA. Daarop zien we duidelijk grote blokkerige knipperlichten op de hoeken naast de koplampen, bij zowel een kleimodel als bij een zww foto van het prototype. Bovendien heeft dat prototype een heel hoekig alfahart in de gril, en niet de vrij traditionele vorm die er nu op zit.

Blijkbaar is er tijdens de restauratie weinig werk gemaakt om het model helemaal weer terug te brengen in de oorspronkelijke vorm. Heeft er nog iemand een foto van de oorspronkelijke achterlichten? Die zullen vast beter gepast hebben bij de iets overstekende vormen van de achterzijde dan de Giulia achterlichten die er nu ergens middenin zitten...

Het motorblok:

Afbeelding

En een tweetal verschillende concepten:

Afbeelding

Afbeelding


Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: tipo 103 prototype

vr dec 11, 2009 23:53

Op www.alfa-prototypes.be staat nog een aantal foto's, o.a. van een houten(?) model.

En daar staat, enigszins verstopt, ook dit pdf-linkje. (Let vooral op de openingszin 8) )

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: tipo 103 prototype

za dec 12, 2009 00:01

Op www.alfa-prototypes.be staat nog een aantal foto's, o.a. van een houten(?) model.

En daar staat, enigszins verstopt, ook dit pdf-linkje. (Let vooral op de openingszin 8) )
Die openingszin met "the advanced Tipo 103~"?
Dan had de hele discussie FWD-RWD e.d. zich 40 jaar eerder gevormd, en dan natuurlijk niet via fora maar via uitgebreide briefwisselingen :lol: .
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: tipo 103 prototype

za dec 12, 2009 00:55

Nee, ik bedoelde "Every once in a while, Alfa Romeo seem to find themselves into deep trouble". Dit in het kader van het Wankelt Alfa Romeo?-topic.

Uit dat artikel kan je overigens afleiden dat het afschieten van de 103 een serieus gemiste kans is geweest. De vraag is of de RWD/FWD discussie in die tijd niet een volkomen andere was dan die over wat een 'echte' Alfa Romeo was. Wie weet had men het juist als een pre gezien: vooruitstrevend.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: tipo 103 prototype

za dec 12, 2009 01:31

Wie weet had men het juist als een pre gezien: vooruitstrevend.
=D>

Wie weet... Ach als je alles eens van te voren wist was het leven maar saai. Desalniettemin denk ik dat de bedoelde discussie tòch zou zijn gekomen, destijds. RWD is nu eenmaal veel simpeler plezier hebben: stamp het rechter pedaal maar op de grond en... :evil:
Ik ga hiermee voorbij aan het topic, allerlei technische uiteenzettingen waarom RWD beter is, allerlei technische uiteenzettingen waarom FWD slechter is en wat dies meer zij, sorry daarvoor :oops:

Als Alfa Romeo de 103 had gefabriceerd, waren ze de Mini 5 hele jaren voor geweest, en het apparaat had ook nog beter gepresteerd, maar het zou een breuk met het verleden zijn. Hadden we dat erg gevonden, als -zelfverklaard- Alfisten :?: En waar zouden we nu met z'n allen staan :?: Koffiedik..

Ick hoop dat het Alfa Romeo-VW-verhaal waar is, dat Alfa Romeo haar identiteit behoudt, en dat alles uiteindelijk goed komt. Inclusief de merk-identiteit die zo moeilijk is.

De 103 vindt ik gewoon in z'n klasse een zeldzaam mooie en technisch zeer vooruitstrevende auto. Jammer dat -ie niet gewoon in productie is gegaan.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: tipo 103 prototype

za dec 12, 2009 11:58

Wat betreft de details denk ik dat het deze niet veel beter gegaan is dan veel andere prototypes, eerst vergeten in een hoek van het fabrieksterrein (of nog erger, bij de sloper van vertrouwen terecht gekomen die vakkundig alle prototypes om zeep hielp). Ergens teruggevonden. In de grote restauratiehoos voor de opening van het fabrieksmuseum in Arese gerestaureerd waarbij een aantal zaken wat vlot afgewerkt zijn (er stonden waarschijnlijk nog een hoop auto's te wachten op restauratie).
Verklaart wel de Giulia delen (valt mee dat ze niet delen van een vroege Alfetta genomen hebben :-) ).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: tipo 103 prototype

za dec 12, 2009 12:01

Ik denk dat je gelijk hebt.

Koen

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: tipo 103 prototype

ma dec 14, 2009 20:35

Een kleimodel (let op de pootjes onder de auto) met een iets andere gril én de knipperlichten op de hoeken van de neus. De hoekige vormgeving is tot in alle details doorgevoerd.

Afbeelding

Koen

(scan uit het boek: Alfa Romeo Giulia van uitgever Nada)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”