Robins

Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

vr nov 13, 2009 17:27

Gisteren een 145 1.4 TS Junior gekocht. :lol:

Gister klonk hij goed nu klinkt hij als een " (VW) Diesel" !!! :shock: :oops: :oops: :(

Nokkenas verstellers, roept iedereen gelijk, maar je hoort niks bij het starten als hij even stationair draaid klinkt hij als een diesel

Boven de 1500 t/pm is het weg

Ditributie is bij 150.000 gedaan.



Groeten van Robin

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

Re: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

vr nov 13, 2009 17:32

Gisteren een 145 1.4 TS Junior gekocht. :lol:

Gister klonk hij goed nu klinkt hij als een " (VW) Diesel" !!! :shock: :oops: :oops: :(

Nokkenas verstellers, roept iedereen gelijk, maar je hoort niks bij het starten als hij even stationair draaid klinkt hij als een diesel

Boven de 1500 t/pm is het weg

Ditributie is bij 150.000 gedaan.



Groeten van Robin

En je KM stand is nu 320.000 ? :wink:

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6748
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

vr nov 13, 2009 17:34

Zal ik dan ook maar richting de nokkenasversteller wijzen?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

vr nov 13, 2009 19:54

Het kan een nokkenasversteller zijn, of een hydrolische klepstoter, of je hebt zo weinig oliedruk dat ie bij lage toeren de nokkenasversteller en/of klepstoters niet meer gevuld krijgt. Het kan zelfs nog een big-end lager zijn, maar dat zou bij meer toeren ook herrie horen te maken. Je kan ook nog een losse poelie hebben op je in- of uitlaatnokkenas.

Ik zou er iig zo snel mogelijk mee naar een specialist gaan, liefst zonder doorrijden. Als het je nokkenasversteller of een klepstoter(s) zijn kan het wel even, maar in het geval je oliedruk of big-end lagers niet goed zijn, of je hebt een rammelende poelie op een nokkenas, ga je er je blok behoorlijk mee stukmaken als je wel doorrijdt. Deze dingen komen gelukkig niet vaak voor, maar ik vind het toch de moeite waard om even te melden dat je een risico loopt als je doorrijdt zonder te controleren wat het is.

Als je distributieriem vervangen is, hoeft het niet zo te zijn dat je nokkenasversteller ook vervangen is, dat gebeurt lang niet altijd namelijk.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op di nov 17, 2009 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

zo nov 15, 2009 14:03

Als ie nu klinkt als een diesel -als motor warm is - en dan nog wel een VW diesel :shock: dan heb ik geen goede hoop dat het slechts de nokkenasversteller is.

Als het geluid uit het onderblok komt dan is het einde motor. (want jij hebt het al geconstateerd dus heeft het zo gelopen)
Beter is om terug te gaan naar de verkoper. Als het onderblok geluiden zijn dan had men er heus wel weet van.

Laatst had ik iemand met bovenstaand euvel die bij een beruchte amersfoortse occasiefirma een 1600TS had gekocht. Lekker afgevuld met dikke olie. Hoorde de niet-kenner niets van bij koude motor!
Na verhaal werd ie beschuldigd van aftrapperij van zijn aangeschafte auto. Echt een flauwe oplichtersgrap van hen! :evil:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

ma nov 16, 2009 23:14

heb hier laatst ook zo n geval gehad losgehaald nokkenasvesteller de slechtste die ik tot nu toe in de hand heb gehad[en ik heb er al veel vervangen] kun je gewoon los op de hand een mm tje of 5 op en neer draaien maar dat was niet het enigste inlaatnokkenas 4 nokken geheel versleten en uitlaat zaten nog maar 2 goede op en dan dus ook de stoters ingelopen alles vervangen en nou loopt het wwer mooi.
ps dat was ook een 1400 16 klepper 145 1997 net 2 ton gelopen [benzine]
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 09:48

Die nokkenassen zijn ergens gebleven....In de olie.....en dus zal het een olieboot blijven - ook al is het nu "opgelost"
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Marten

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 11:28

Als bij het vervangen van de distributie de nokkenasversteller niet vervangen is (hoort standaard mee vervangen te worden) ga er dan maar van uit dat dit de boosdoener is.
Zodra de motor even op toeren is na het starten is er voldoende oliedruk en gaat het geluid meestal weg.

Lekke of beschadigde klepstoters maken een hard, nagelend geluid dat bij warme motor wel minder kan worden, maar niet weg gaat.

Succes ermee

Marten Scheepstra
TC

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 19:45

heb hier laatst ook zo n geval gehad losgehaald nokkenasvesteller de slechtste die ik tot nu toe in de hand heb gehad[en ik heb er al veel vervangen] kun je gewoon los op de hand een mm tje of 5 op en neer draaien maar dat was niet het enigste inlaatnokkenas 4 nokken geheel versleten en uitlaat zaten nog maar 2 goede op en dan dus ook de stoters ingelopen alles vervangen en nou loopt het wwer mooi.
ps dat was ook een 1400 16 klepper 145 1997 net 2 ton gelopen [benzine]
Wat Tom ook al zegt, je hebt een grote kans dat je behoorlijke slijtage aan krukaslagers, zuigers, zuigerveren en cylinderwanden hebt. Als je nokkenasversteller zo veel ingesleten is, moet dat haast wel van het slijpsel van de nokken af komen. De aanname dat de rest van de motor dan ook zoveel slijtage heeft is volgens mij ook vrij veilig, het is dezelfde olie die er doorheen loopt ten slotte.

Marten

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 21:14

Probleem bij dit type nokkenasversteller is een te lage veerdruk, waardoor het inwendige gaat liggen rammelen.
Voor degene die zo'n nokkenasversteller al eens uit elkaar heeft gehaald, er zit een "cilinder" in met een soort schuine vertanding, die het mogelijk maakt dat de nokkenas verdraait ten opzichte van de nokkenaspoelie.
De veer die er in zit, drukt de nokkenas in de "0" positie ten opzichte van de poelie.

Toen Alfa net met dit type nokkenasversteller kwam op de 155 waren er geen problemen mee, deze kwamen pas bij de 145/146 die met deze nieuwe TS motor werden uitgerust.
Er zijn nog revisiesetjes leverbaar geweest met een aanpassing voor een grotere veerdruk, maar dat was behalve veel geklooi ook niet erg succesvol.

Als je langere tijd met zo'n versteller door rijdt gaat hij na de start steeds langer "rammelen" en zal de motor ook minder gaan presteren, afslaan etc. doordat de nokkenas geen vaste positie meer houdt.
Uiteindelijk zal er ook slijpsel ontstaan dat in de motor terecht zal komen.

Defecte en beschadigde klepstoters hebben vaak een andere oorzaak, namelijk verkeerde of oude olie of wegplanken na de koude start, na een nachtje staan wordt de oliefilm tussen nok en stoter weggedrukt wat direct na het starten een kort moment met weinig smering betekent en dus bij (te)hoge belasting extra slijtage oplevert.

Ook boven peil vullen is schadelijk, hierdoor kunnen door de volumewisselingen in het cilinderblok een soort schuimbellen in de olie ontstaan, die dus ook in de hydraulische stoter komen, resultaat onvoldoende smering en slecht functionerende stoters, dus extra slijtage.

Dus conclusie en eigenlijk iets wat iedereen al weet
-juiste en schone olie, niet onder en vooral ook niet boven peil
-distributieriem vervangen altijd met spanrollen en nokkenasversteller, let ook op je waterpomp

Genoeg gepraat, groeten en hopelijk tot ziens op een workshop of koffieklets

Marten Scheepstra
TC

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 21:34

Bij de 155 gaan ze net zo hard stuk als in alle 16V twinsparkblokken. De veerdruk is prima, het ratelen ontstaat als de olieafdichting in de nokkenasversteller niet goed meer wil. Dat is meestal weer omdat er speling op de spiebanen of op de "zuiger" ontstaat. Ook de nieuwe zijn nog steeds beroerd. Het is triviaal om een zwaardere veer te plaatsen, maar ook de nieuwe zijn nog steeds beroerd, dus het ligt echt niet aan die veer.

Die revisiekit werkt ook niet, die vervangt eigenlijk alleen de kunststof ring onderin maar de versleten spiebanen en "zuiger" zorgen dat die ring zo weer gaat lekken.

Marten

RE: Gisteren liep hij goed nu klinkt hij als een Diesel

di nov 17, 2009 21:47

Precies wat ik zeg dus, gewoon altijd een nieuwe versteller monteren bij het vervangen van de riem.
De te geringe veerdruk is dus precies het probleem, daardoor ontstaat speling en gaat de boel rammelen en lekken en dus extra slijten, vandaar dat de revisiesetjes ook geen zin hadden.

Nu is het inderdaad zo, dat bij alle TS 16V de verstellers problemen opleverden, maar bij de 1e serie 155's met deze motor was er echt geen probleem.
Deze onstonden pas bij de 145/146 en later bij de 155 na de eerste riemenwissels waarbij de versteller werd vervangen door een nieuwe (en slechtere)

Ik heb destijds wel nieuwe gemonteerd na het wisselen van de riem die na 2000/3000 kilometer gingen rammelen, terwijl de klant voor die tijd echt de klacht nog niet had.

Groet
Marten Scheepstra
TC

Terug naar “Algemene Technische vragen”