di nov 17, 2009 21:14
Probleem bij dit type nokkenasversteller is een te lage veerdruk, waardoor het inwendige gaat liggen rammelen.
Voor degene die zo'n nokkenasversteller al eens uit elkaar heeft gehaald, er zit een "cilinder" in met een soort schuine vertanding, die het mogelijk maakt dat de nokkenas verdraait ten opzichte van de nokkenaspoelie.
De veer die er in zit, drukt de nokkenas in de "0" positie ten opzichte van de poelie.
Toen Alfa net met dit type nokkenasversteller kwam op de 155 waren er geen problemen mee, deze kwamen pas bij de 145/146 die met deze nieuwe TS motor werden uitgerust.
Er zijn nog revisiesetjes leverbaar geweest met een aanpassing voor een grotere veerdruk, maar dat was behalve veel geklooi ook niet erg succesvol.
Als je langere tijd met zo'n versteller door rijdt gaat hij na de start steeds langer "rammelen" en zal de motor ook minder gaan presteren, afslaan etc. doordat de nokkenas geen vaste positie meer houdt.
Uiteindelijk zal er ook slijpsel ontstaan dat in de motor terecht zal komen.
Defecte en beschadigde klepstoters hebben vaak een andere oorzaak, namelijk verkeerde of oude olie of wegplanken na de koude start, na een nachtje staan wordt de oliefilm tussen nok en stoter weggedrukt wat direct na het starten een kort moment met weinig smering betekent en dus bij (te)hoge belasting extra slijtage oplevert.
Ook boven peil vullen is schadelijk, hierdoor kunnen door de volumewisselingen in het cilinderblok een soort schuimbellen in de olie ontstaan, die dus ook in de hydraulische stoter komen, resultaat onvoldoende smering en slecht functionerende stoters, dus extra slijtage.
Dus conclusie en eigenlijk iets wat iedereen al weet
-juiste en schone olie, niet onder en vooral ook niet boven peil
-distributieriem vervangen altijd met spanrollen en nokkenasversteller, let ook op je waterpomp
Genoeg gepraat, groeten en hopelijk tot ziens op een workshop of koffieklets
Marten Scheepstra
TC