Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

Waar blijft mijn koelvloeistof?

di apr 28, 2009 17:31

In mijn 33sw1.5 verdwijnt de koelsap nu zeer rapidemente. 1 liter per 100km. Auto staat in garage op Novylon (niets absorberend) tapijt, maar geen druppeltje te zien. Geen witte rook bij uitlaat. Geen knetterende pijlstok. Wel sludge in olievuldop, maar dat schijnt normaal te zijn bij korte ritjes. Verder ook geen mengeling van mayonaise en Nuttela in expansievat. Sap ziet er normaal uit en blok is droog.

Binnenkort gaat ie sowieso naar garage voor grote beurt en zal 't melden, maar als iemand iets weet...
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

di apr 28, 2009 17:38

Daar had ik ook last van, bij mij beelk het expansievat poreus te zijn, dr was niks te zien, totdat de motor warm werd en ik wat gas gaf, dan spoot er een klein straaltje aan de zijkant uit,
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

di apr 28, 2009 18:41

Is het ook droog op het blok? Er loopt ook een koelwaterslang overdwars het blok, die kan ook stuk. Zal enkel merkbaar lekken als er druk op staat, dus tijdens rijden......

Dan is er ook nog ziets als kachelslang/kraan/radiateur, enz. allemaal plaatsen, waar je het lek waarschijnlijk niet meteen zult zien, omdat het enigzins uit het zicht onttrokken wordt en het 'water' via afwateringsgaten, welke in de voorste wielkasten uitkomen, zal verdwijnen.... (en dan denk jij, dat het van je banden afkomt :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

di apr 28, 2009 18:59

Lekt het ook als de auto stilstaat?
Indien nee, check goed je waterpomp, kleine witte opgedroogde spettertjes rond de poulie. Waterpomp kan raar lekken zo het schijnt, dan weer wel, dan weer niet.
Indien ja,
Eerst via expansievat er 1 bar druk opzetten, dan goed kijken.
Lekt het dan extern weg, dan kan je het wel vinden, dus bijv lekke slang, lekke radiateur, etc. Idd die slang bovenop t motortje en alle plekken goed checken.

Indien nog niks gevonden, dan moet je echt lekke koppakking gaan uitsluiten.
Loopt de auto soms onregelmatig? Loopt ie vaak op 3 poten als de motor nog koud vlak na het starten?
Dit kan per cylinder getest, druk erop zetten (bar of 10) middels holle bougie en perslucht, met beide kleppen dicht uiteraard.
Sowieso alle 4 bougies checken op kleur, dit kan al uitsluitsel geven (1 die erg afwijkt, bijv helemaal zwart)

Een goede diagnose stellen is het allerbelangrijkst.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

wo apr 29, 2009 10:15

Bedankt voor de reacties.
-Dan is er ook nog ziets als kachelslang/kraan/radiateur, enz. allemaal plaatsen, waar je het lek waarschijnlijk niet meteen zult zien, omdat het enigzins uit het zicht onttrokken wordt en het 'water' via afwateringsgaten, welke in de voorste wielkasten uitkomen, zal verdwijnen.... (en dan denk jij, dat het van je banden afkomt )
Moeilijk dus om waar te nemen als dat het geval zou zijn, bodem (tapijt) van auto is kurkdroog. Band is idd nat, maar gister ook door regen gereden. Vandaag is droog en ga straks stukje rijden. Dan weer kijken. Slangen zien er zo op 't oog goed uit overigens.
-Kan ik expansievat ook meteen bekijken of ie niet lekt.
-Lekt niet als hij stilstaat. Bij de waterpomp zitten wel een paar witte spettertjes en hij loopt na de start idd op 3 cylinders. Na 1 minuut loopt ie weer op vier. Dan rijdt ie verder als een zonnetje. Zet ik motor af en na pak-hem-beet 15 minuten later weer start loopt ie weer heel eventjes op 3 cylinders. Ik dacht dit komt wel in orde bij de grote beurt als ie nieuwe bougies krijgt. Beurt is gepland op 7 mei. Ik denk dat garage het koelsysteem maar onder druk moet gaan zetten of zo......

Nou we gaan straks stuk rijden en kijken.....!

_________________
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

wo apr 29, 2009 11:19

hij loopt na de start idd op 3 cylinders. Na 1 minuut loopt ie weer op vier. Dan rijdt ie verder als een zonnetje. Zet ik motor af en na pak-hem-beet 15 minuten later weer start loopt ie weer heel eventjes op 3 cylinders. Ik dacht dit komt wel in orde bij de grote beurt als ie nieuwe bougies krijgt. Beurt is gepland op 7 mei. Ik denk dat garage het koelsysteem maar onder druk moet gaan zetten of zo......
Nou we gaan straks stuk rijden en kijken.....!
_________________
Ai Ai ik vrees voor je koppakking! :cry: Dit zijn echt de symptomen (op 3 poten lopen na koud starten). Kan het helaas weten, ondervind het nu aan den lijve.
Bij warme motor loopt het torretje idd als een zonnetje. Geen witte walm zichtbaar, maar je lekkage wordt langzaam steeds erger. Ook moet je maar eens 's avonds als het wat koeler is goed in je spiegel kijken bij het wegrijden, dan hangt er wel een beetje een dampwolk. Je zal dan ook zien dat je auto meer 'dampt' dan de auto's naast je, alsof je nog het vocht uit een koude uitlaat aan het rijden bent, maar dan terwijl je al een tijd rijdt.

Maar bij de beurt kan er uitsluitsel komen, met name als er bougies worden getrokken.
Wat je zelf al kan doen is vinden welke cylinder het is, dmv bougiekabel trekken als ie loopt te bokken op 3 poten.

Zelf had ik vaak dat mijn 33 op 3 poten liep nadat er aan gesleuteld was, dit bleek na wat rommelen heel onschuldig, slecht electrisch contact van de injectorstekkers.
Ook lekte ik koelvloeistof, maar ook dat was heel eenvoudig, mijn expansievaatje was lek.

Succes!

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

wo apr 29, 2009 13:37

Ik had ook een opeens koelvloeistofslurpende 33: check this out...

Was idd koppakking :(

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

do apr 30, 2009 11:37

Ai Ai ik vrees voor je koppakking! Dit zijn echt de symptomen (op 3 poten lopen na koud starten). Kan het helaas weten, ondervind het nu aan den lijve.
Bij warme motor loopt het torretje idd als een zonnetje.
:cry: :cry: :cry: Ai, ouch! Dan gaat het pijn doen als het waarheid wordt.

ik had ook een opeens koelvloeistofslurpende 33: check this out... Interressant leesvoer geworden als problemen ineens herkenbaar worden. Heb er gisteren een ritje gemaakt en naar de warme draaiende motor gekeken. Nergens een druppel te zien. Bij thuiskomst weer minder koelvloeistof dan bij start. Heb de bougiekapjes even los gehaald en constateer nu dat bij 1 bougie het metalen staafje los zit. Staafje viel pardoes op de grond. Ik dacht "huh, alleen porcelein...?!?". Vandaag is alles dicht, dus morgen ergens een nieuwe bougie kopen. Hoop stiekem dat de oorzaak is van de 3 cyl. start.

.....Gelukkig bestaat er nog zo iets als vakantiegeld....
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

vr mei 08, 2009 09:47

De diagnose is binnen, het is toch de koppakking. Reparatie plus de grote beurt gaat 600 + 3 tientjes (+/-) kosten. Heb vorige maand net nieuwe accu en startmotor er in laten lepelen. Hoop dat de rest van het jaar me gunstig gestemd is. Koppakking was aan het "rotten". Ouderdom, moet wel heeft pas 110.000 op teller staan...
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

vr mei 08, 2009 09:53

Ik zou eens overwegen om een 2ehands motorblokje te plaatsen. Dat zal je waarschijnlijk minder kosten en je hebt met wat geluk een upgrade naar een 1.7. :)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6692
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

vr mei 08, 2009 10:42

Maar dan heb je geen zekerheid over hoe het blok is.
Zou je het alsnog helemaal los moeten trekken om overmatige slijtage te ondervangen.

Tom (AlfaCentro) heeft nog wel een 1.5 blok liggen met 1ton op de teller.
Voor weinig, dat dan weer wel.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

vr mei 08, 2009 10:52

Maar dan heb je geen zekerheid over hoe het blok is.
Zou je het alsnog helemaal los moeten trekken om overmatige slijtage te ondervangen.
Tom (AlfaCentro) heeft nog wel een 1.5 blok liggen met 1ton op de teller.
Voor weinig, dat dan weer wel.
Ook een blok met "maar" 1 ton kan slijtage vertonen, en kan ook koppakkingsproblemen hebben.
Er is maar 1 zekerheid en dat is de boel losgooien en nalopen, maar dan ben je niet voor €600 klaar vrees ik.
Het is altijd vooraf moeilijk te zeggen wat de beste keus is in dit soort gevallen, maar als je motor verder heerlijk loopt en geen olie verbruikt en je nokkenassen zien er nog fris uit zou ik denk ik eerder geneigd zijn om de koppakking te laten doen op je huidige blokje.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6692
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

vr mei 08, 2009 10:57

Klopt helemaal, als je zelf nog een beetje handig bent kun je de zaak helemaal opentrekken.
Voordeel is dat je dan, indien noodzakelijk, nog de auto in de huidige staat kunt gebruiken.
Anders zit je tijdens de reparatie met een gebrek aan, of vervangend, vervoer.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

Re: RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

za mei 09, 2009 08:24

Ik zou eens overwegen om een 2ehands motorblokje te plaatsen. Dat zal je waarschijnlijk minder kosten en je hebt met wat geluk een upgrade naar een 1.7. :)
Dat was een mogelijkheid, klinkt gek maar daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Wel even gedacht om (weer) een 155 te kopen (heb je voor hetzelfde bedrag). Ik moet nu wel doorgaan met de 33, alles ligt gedemonteerd naast de auto....
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

Re: RE: Waar blijft mijn koelvloeistof?

za mei 09, 2009 08:28

Maar dan heb je geen zekerheid over hoe het blok is.
Zou je het alsnog helemaal los moeten trekken om overmatige slijtage te ondervangen.
Tom (AlfaCentro) heeft nog wel een 1.5 blok liggen met 1ton op de teller.
Voor weinig, dat dan weer wel.
Ook een blok met "maar" 1 ton kan slijtage vertonen, en kan ook koppakkingsproblemen hebben.
Er is maar 1 zekerheid en dat is de boel losgooien en nalopen, maar dan ben je niet voor €600 klaar vrees ik.
Het is altijd vooraf moeilijk te zeggen wat de beste keus is in dit soort gevallen, maar als je motor verder heerlijk loopt en geen olie verbruikt en je nokkenassen zien er nog fris uit zou ik denk ik eerder geneigd zijn om de koppakking te laten doen op je huidige blokje.

Groet, Pieter
Mee eens, blijft koffiedik kijken. Ik ben overigens tevreden over het huidige blok, loopt lekker. Olieverbruik is overigens nihil.

Groet, Ton
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Terug naar “Algemene Technische vragen”