siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

stuurbekrachtiging 105 serie

wo apr 15, 2009 09:30

Gewoon even benieuwd.

Wie heeft foto's en dergelijke over hoe een stuurbekrachtigings systeem is ingebouwd in een 105 serie? Spider 3 en/of 4 was toch geleverd ermee?

Lijkt me best cool om dat in mijn daily berlina te bouwen, mits het stuurkarakter en het gevoel hetzelfde blijft...

Ben benieuwd!

Ciao!

Sieger.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: stuurbekrachtiging 105 serie

wo apr 15, 2009 09:41

ehhh heel ander stuurkarakter hoor. met name op snelheid, geef mij maar onbekrachtigd..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo apr 15, 2009 09:51

Ik zag in Essen trouwens electrische 'Nachruest' stuurbekrachtiging.
Wordt op een of andere manier op de stuurkolom geknutseld en een e-motortje helpt bij t draaien.

Bij een netjes uitgelijnde 105 (met zo'n lekker groot stuur..) eigenlijk niet nodig toch?
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: stuurbekrachtiging 105 serie

wo apr 15, 2009 10:27

Gewoon even benieuwd.

Wie heeft foto's en dergelijke over hoe een stuurbekrachtigings systeem is ingebouwd in een 105 serie? Spider 3 en/of 4 was toch geleverd ermee?

Lijkt me best cool om dat in mijn daily berlina te bouwen, mits het stuurkarakter en het gevoel hetzelfde blijft...

Ben benieuwd!

Ciao!

Sieger.
Te koop: Voor oud Omaatje....?? :mrgreen:

Achteraf inbouwn vereist een ander stuurhuis en dat is nu juist het meest verfijnde element van de 105.
Je kunt natuurlijk op je bestaande stuurinrichting een electrische bekrachtiging bouwen van bv een Panda. Volgens mij moet het mogelijk zijn deze tussen je betaande stuurstang te monteren, maar dat vereist kundig knutselwerk. Ik zou het niet willen. Het zal wel omgeveer hetzelfde zijn als wat Wilbert in Essen spotte.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 15, 2009 12:24

hmn....

Ik rijd ALTIJD met kleine stuurtjes. Nu ook, deepdish Sparco stuur. Heerlijk!

Maar omdat het een uberrelaxte berlina moet gaan worden en ik nu toch bezig ben... Alles nieuw qua onderstel, dikke remmen, nieuwe velgen, en alles leuk.... Tja waarom niet een vraag op het forum zetten over stuurbekrachtiging!

Als het erg lekker reed... Tja, dan een coole upgrade die je weinig ziet toch :D .

Jammer dat het tegen valt, leek me echt fun.

wilson
Member
Member

wo apr 15, 2009 20:52

Ik wil 't zelfde, maar dan op mn berlina automaat,

Ik had gedacht aan een stuurhuis ve spider type 4 èn de pomp van een 75 2.0 carb. (1985) Deze wordt gemonteerd op de linkerzijde vd motorblok (waar nu de accu dus zit) dmv de steun die eveneens op dat 2.0 motorblok gemonteerd zit van die bewuste 75,
De accu wilde ik achterin plaatsen (rechtsachter) Dat komt dan weer ten goede aan de gewichtsverdeling.

Warrom ik dat zou willen ? niet vanwege lekkerder sturen ofzo maar omdat mn vrouw weleens 'n klassieke alfa wilt besturen en dat mag ze alleen maar in een automaat en dan is die stuurbekrachtiging wel handig. Origineel ? Neen natuurlijk niet maar wel leuk.

Ik sta open waarom het niet of mischien wel beter kan.

groetjes,

René

Koenraad
Junior Member
Junior Member

wo apr 15, 2009 21:49

Geplukt van Kapaza.be :
(Staan wat foto's bij)

Rijdt u met een oldtimer en die stuurt (te)zwaar?

DAN HEBBEN WE DE OPLOSSING MET EEN ELECTRISCH SERVOSTUUR

Door middel van een electrische stuurbekrachtiging die geheel onder het dashbord verborgen zit kunnen we het zwaar sturen verhelpen zonder het stuurkarakter van de auto te wijzigen.

Het origineel stuurhuis wordt behouden en dus ook de standaard stuuroverbrenging.
Onder de motorkap is dus geen enkele wijziging te zien.

De mate van bekrachtiging is snelheidsafhankelijk en naar ieders keuze instelbaar.

Bij de inbouw maken we gebruik van originele bevestigingspunten en dus kan het servostuur indien gewenst later terug verwijderd worden.

Electric power steering is dus de oplossing voor een (te) zwaar stuur en bied vele voordelen t.o.v. een hydraulisch stuurhuis zoals daar zijn:

* geen extra verbruik
* het is snelheidsafhankelijk en naar ieders keuze instelbaar
* geheel geruisloos
* geen kans op lekage
* geen onderhoud

De electric power steering is heden al leverbaar voor Volvo P1800 S,E,en ES(sport), Amazon, 140 serie en de PV serie(katterug). Voor Jaguar Xk 120, 140, 150 en Mark5 .Voor Aston Martin DB4. Weldra volgen nog een groot aantal andere modellen waaronder de Jaguar MK2, MG, Peugeot, Alfa Romeo, Lancia, mercedes, citroen, saab,enz... .

Wil U op de hoogte blijven als het voor Uw oldtimer verkrijgbaar is stuur dan gerust een mail met Uw gegevens en we houden U op de hoogte.

Meer informatie » http://www.vanden-berg.be

Sieger, je kan je moeder ook meenemen als je gaat shoppen ... ze hebben er blijkbaar ook leuke spullen voor de 'dames hobby' ;-)
Laatst gewijzigd door Koenraad op wo apr 15, 2009 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 15, 2009 22:11

Hoi Rene! Hoe gaat het met de restauratie van de Berlina?

op de beurs in Maastricht was er ook een stand met een systeem met achteraf inbouw, ik meen deze:

http://www.ezpowersteering.nl/

wilson
Member
Member

wo apr 15, 2009 23:49

Hoi Dagmar,

Nog een beetje laswerk, 4 nieuwe deuren gemonteerd, technisch in orde gezet, spuiten in dat groene kleurtje en klaar !!!

En de stuurbekrachtiging natuurlijk (als dat kan) Maar zo'n electrisch gebeuren wil ik niet, als : dan met originele delen ook al is het niet origineel.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: stuurbekrachtiging 105 serie

do apr 16, 2009 18:54

Hoi Dagmar,

Nog een beetje laswerk, 4 nieuwe deuren gemonteerd, technisch in orde gezet, spuiten in dat groene kleurtje en klaar !!!

En de stuurbekrachtiging natuurlijk (als dat kan) Maar zo'n electrisch gebeuren wil ik niet, als : dan met originele delen ook al is het niet origineel.
mooi wil wel zien als hij klaar is 8)

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 17, 2009 10:19

@Rene, Vlgs mij heb ik nog die beugels+pomp van een 75 4c liggen. Ik zal even checken. Als jij dan voor een Spider IV stuurhuis zorgt...klaar!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 20, 2009 08:55

Driftige BMW + Berlina + stuurbekrachtiging = ?!? Ga je een berlina driftmobiel bouwen? Korte stuurarmpjes monteren en een groooot stuurwiel! Zweten zal je! :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”