Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Alfetta 2.0 Berlina: zwarte Ronals en Bilsteins

zo dec 28, 2008 21:42

Tot mijn grote verbazing bedacht ik me dat ik hier nog geen projecttopic heb lopen... :lol: Terwijl dat op het Alfetta-forum wel al het geval was.
Zal dus alvast hier even een samenvatting neerzetten wat er allemaal al gebeurd is. Zal maar even de meest belangrijke dingen hier neerzetten, want het smeren van en een kogeltje in het gasmechanisme is niet echt belangrijk enzo.
Voor de goede orde, het betreft een Alfetta 2.0 Berlina uit 1981. De meeste van hier kennen de auto denk ik al.
Hij is nu een dik half jaar in mijn bezit en heb hem de hele zomer door dagelijks gereden. Mar zodra het weer minder werd de auto weer naar binnen gestuurt en een winter-Alfa aangeschaft. Deze winter dus lekker de tijd om de auto een beetje te tweaken met wat leuke gadgets.


Om te beginnen even een foto van hoe de auto er aan het einde van de zomer nog bij stond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er zullen dus vooral kleine aanpassingen plaatsvinden met het accent op de sportieve driveability. Voor mij eigenlijk veel belangrijker dat de uiterlijke aanpassingen. (is eigenlijk af in dat opzicht)

Het eerst wat eigelijk gebeurde was dat er een setje nieuwe Ronals onder zijn gekomen, mét naafkapjes. Foto's daarvan lijken me verder overbodig gezien iedereen wel weet hoe die er uit zien.

Nu nog even een opsommig wat er al gedaan is:


Aan de achterzijde Koni Geel i.c.m. Eibach verlagingsveren van een 75 Twinspark (check ook spoorverbreders achter)
Afbeelding

Afbeelding


Dan had ik de uitlaat vervangen door een soort van home-brew brulpijp met dubbel eindstuk. Dit was eigenlijk een noodoplossing omdat mijn achterdemper was afgebroken. :shock: (door sllijtage gelukkig) Pijp komt niet mooi onder de carosserie uit, en ook sluit hij niet mooi aan op de middendemper.
Het geluid ervan is trouwens wel echt waanzinnig gaaf, haha!
check: http://nl.youtube.com/watch?v=_mtoTviAqfY


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een tijgeleden kwam ik voor het eerst langs de weg te staan, gelukkig maar 30m van huis af. De hulpkoppelingscylinder had het begeven dus deze vervangen.
Daarbij meteen gedaan:
- hulpkoppelingscylinder vervangen
- nieuw silentbloc staartstuk
- wat kleine dingen als nieuwe motorolie, remolie, nieuw hoesje om versnellingsgaffel etc.

Toen ook de motor een laten nalopen door LTC Racing:
- carburateurs laten afstellen (incl schoonmaken sproeiers en 1 nieuwe CO-schoef )
- kleppen en nokkenassen stellen
- nieuw benzinefilter
- nieuwe ontsteking en condensator (en ook laten afstellen)

Motor loopt echt als een speer nu. :shock: Denk dat mijn oude TS hier toch wel moeit mee zou hebben om tegen te rijden.
Wel bleek dat mijn carbs eens een keer uit elkaar moeten en goed nagelopen te worden. Warm loopt de motor waanzinnig hard, maar koud stribbelt hij niet een beetje tegen.

Vorige week zou ik eigenlijk ook nog een setje 155 Q4-velgen ophalen voor eronder. Wielen laten reserveren en prijsafspraak gemaakt, zou 4 dagen laten gaan halen (170km rijden). Krijg ik de dag ervoor een sms dat hij ze al aan iemand anders verkocht heeft! :evil:

Als laatste afgelopen week het uitlaatsysteem nog onderhanden genomen. Voor- en middendemper was gewoon helemaal door. Reed al weer enkele maanden rond met een gescheurde voordemper en nu was het zover dat het niet meer dicht te smeren was. daarom een hagelnieuwe voor- en middendemper gemonteerd. Ook de achterdemper maar vervangen. Het dubbelloops exemplaar sloot niet echt lekker aan op de middendemper (nooit echt goed gedaan), en daardoor lekte hij een beetje. Zou dus APK-afkeur worden. Ook kreeg ik de pijpje niet mooi in het midden, omdat ik ook in de knoop kwam met het ophangpunt. Daarom via een forummer een redelijk nieuwe home-made brulpijp gescoord en deze erop gezet. geluid is nu toch wel tegen het "harde" aan, maar dat mag de auto wel een beetje hebben vind ik.

Afbeelding


Oude situatie:
Afbeelding

Nieuwe pijp:
Afbeelding

Wel nog even afgewerkt met een subtiel eindstukje:
Afbeelding


De to-do-list voor de komende periode:
- zwaardere torsieveren van een GTV6 (liggen al klaar)
- 105-serie kogels op de casterstang monteren (liggen ook al klaar)
- Bilstein B6 schokdempers aan de voorzijde (zijn al besteld)
- stabilisatorstang van een 75TS
- Open luchtfilters of kelkjes op de carbs
- staalomvlochten remleidingen
- eventueel nog een 1.6-versnellingsbak voor de kortere overbrenging
- en de rest dat zien wel allemaal wel :lol:

Zometeen komt nog een update m.b.t. bovenstaande lijst, die moet ik echter nu nog gaan uitwerken. :wink:
Laatst gewijzigd door Veloce op ma jan 19, 2009 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo dec 28, 2008 22:36

Nou, gisteren de hele dag gepland om weer wat aan de auto te doen. Nu had ik me een paar maanden geleden al een set GTV6-torsies ergens vandaan gehaald, en het werd nu toch echt eens tijd om ze te monteren. Gewoon lekker in de koude buitenlucht.
Op zich wel een leuk beeld dan als er later nog bezoek bij komt. Raakt de oprit dus écht vol! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, alles gedemonteerd zoals het hoort en dan maar zorgen dat de ophanging naar onderen klapt....echter gebeurde dit niet... :?
Stabi daarna nog losgehaald, ook geen verschil.

Afbeelding


Dus maar een blok hout erbij, achter de fusee steken en dan maar naar onderen zien te slaan. Maar een half uur een zwaar vermoeide arm later was er nog steeds geen beweging in te krijgen! :shock: :? :?

Afbeelding

Uiteindelijk waren we al een tijdje bezig, en wilde eigenlijk voor het donker klaar zijn. Ik zou die avond mee doen aan de jaarlijkse nachtrit van de plaatstelijk Alfaclub hier. Maar omdat het knutselen niet mij mij thuis gebeurt (maar bij Jeroen), moesten we wel op tijd klaar zijn.
Na een hoop gescheld en overpeizingen zijn we maar tot de conclusie gekomen dat het geen zit had om verder door te gaan met dit klusje. Daarom maar gekozen voor wat andere dingen te doen.
Om te beginnen 105-kogels te monteren op de casterstangen. Een welbekende upgrade die veel value for money biedt. De stangen gingen relatief gezien érg simpel los. Warmstoken was wel nodig en daarna wat bruut geweld met een hamer enzo. Maar we hebben geen uren hoeven lopen klooien. :wink:

Oude situatie:
Afbeelding


Aluminium pasplaatje erop en op maat vijlen. (even een leenfoto van mijn oude 75TS;))
Afbeelding

Kogeltje:
Afbeelding

Kogel erop:
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding


Toen ook nog gekozen om de voorste stabiliatorstang maar te vervangen door eentje van een 75 Twinspark. Oude stabi ging op bijna alle punten goed los, behalve rechtsvoor op de onderste draagarm. Ook weer met man en macht geprobeert dat ding er af te krijgen, maar ook hier geen beweging in te krijgen! :x Dus als laatste middel maar de de gasbrander erbij en het rubber losgesmolten. Na een tijdje verwarmen en daarna wat trekken kwam het rubber eindelijk los.
Afbeelding

Afbeelding


Nou, nieuwe rubbers in de stabi zetten en monteren maar. Dat ging op zich van een leien dakje. Toen rechtsvoor weer vastdraaien, ging lekker soepel. Maar toen vanuit het niks...KLING! :shock: Brak de schroefdraad op de onderste draagarm af! :shock: @!#$ :evil:
De schroefdraad brak overigens al af vóórdat de moer bij de stabi was. Moest nog 1cm voordat ik contact maakte met de ringetjes en rubber. :?

Afbeelding

Afbeelding

Nu vraag ik me alleen nog af hoe dit gekomen is. gewoon metaalmoeheid, 't is namelijk wel bijna 30 jaar oud. Of wellicht te warm gestookt? :?
Het aandraaien verliep namelijk gewoon soepel, dus heb niet echt iets "verrekt" ofzo.

Zal nu dus een nieuwe onderste draagarm moeten gaan monteren. Is iets voor later.
Ik mag eigenlijk sinds enkele maanden niet meer sleutelen in mijn loods, waar ik vreselijk van baal. Maar om hier nou weer mee naar Jeroen te rijden is ook geen echt fijne gedacht. maar ik heb gehoord dat de eigenaar van de loods over 2 weken aar Curacao vertrekt voor 3 maanden. Dus dan denk ik dat ik het dan maar toch in de loods fix, toch plek genoeg en al het gereedschap ligt er nog :wink:
Over 2 weken verwacht ik ook mijn Bilsteins binnen, dan kunnen die er ook gelijk onder. En dan hopen dat de ophanging wél los gaat! :roll:
Laatst gewijzigd door Veloce op ma dec 29, 2008 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo dec 28, 2008 22:40

Ach ka. Zo'n ding had je ook nog. :lol:

Leuk. Wat doe je btw met de Ronals?. Das toch 4 x 98?? Past mooi onder de Barchetta.. :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo dec 28, 2008 22:57

Mooie auto!

En grote plannen. Succes ermee, Rik!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo dec 28, 2008 22:58

Die had ik inderdaad ook nog, Arjen haha! :lol:
De Ronals rijd ik nu lekker mee rond (ja, nu even niet dus :wink: ). Is inderdaad 4x98.
Maar ik heb (nog) geen andere vervangende velgen. En áls er andere wielen komen, dan zijn het 155 Q4-exemplaren. Zijn helaas lastig te vinden. :(
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

di dec 30, 2008 00:33

Iemand overigens ook een idee of dit ook zal passen?
http://www.alfaholics.com/racing_and_co ... 04_116.php

Zeker gezien de gunstige stand van de GBP lijkt me dit niet al te veel geld. (1,00 GBP = €1,03 )

Alfaholics doet eigenlijk alleen maar 105-jes, maar racen gewoon met Nordjes.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

di dec 30, 2008 09:06

Iemand overigens ook een idee of dit ook zal passen?
http://www.alfaholics.com/racing_and_co ... 04_116.php

Zeker gezien de gunstige stand van de GBP lijkt me dit niet al te veel geld. (1,00 GBP = €1,03 )

Alfaholics doet eigenlijk alleen maar 105-jes, maar racen gewoon met Nordjes.
kijk ik nu niet goed of staat er niet bij voor hoeveel mm carb's dit is? maar de prijs is zeker niet verkeerd en pipercros is gewoon goed. kijk anders eens of biesheuvel deze ook leverd. hij is dealer in pipercros. kan je misschien iets meer info vinden en dan in engeland bestellen...
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

di dec 30, 2008 16:28

Alfaholics raced met 2.0's, dus dit zal er denk ik ook wel voor zijn.

Zal eens even contact op nemen met Biesheuvel, goeie tip! 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

za jan 03, 2009 19:05

Had Max maar even een mailtje gestuurd, kreeg dit antwoord:
Any of these filters will fit Alfetta. My recommendation though is the Pipercross single filter with the short red rampipes – this gives the best performance. £64 + £80.



Regards



Max Banks


Verder vandaag dus even een extra setje Ronals gescoord, en dat maar 25km van huis af! :cool:
Nu van de beste 4 exemplaren een mooi setje samenstellen voor de "standaard- Ronal"-look. Van de 4 mindere dus opknappers maken en gaan experimenteren met kleuren.

Ik zit te denken om het velghart zwart te gaan spuiten. Anders een soort van messing-kleur zoals de oude GTA's en GTAm's dat hadden.

Zwarte Ronals heeft de auto overigens al eens eerder gehad:
Afbeelding


Iemand die het hart van de wielen van deze (of een andere foto van mijn auto) eens in onderstaande kleur kan shoppen?
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

za jan 03, 2009 19:32

ziet er wel heel gaaf uit zo....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
sibering
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: zo aug 03, 2008 21:40
Locatie: usa dam.

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

za jan 03, 2009 22:30

he rik brulpijpje en spiegel gemonteerd zag ik :wink:
leuke alfetta groet rick.
veel alfa folders TE KOOP!
slolex 5000 snorbrommert. 1972
vw polo 1.4 16v op lpg g3




gehad:alfasud ti 1.5 ,sud ti 1.2, sud giardinera. alfa giulietta gt 2.0,lancia beta coupe, autobianci a112 abarth
giulia nuova super 1.6. alfa33 type 2.

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo jan 04, 2009 14:18

Kijk eens wat een mooie fotokes ik gevonden hebt !
Velgrand is gepolijst trouwens 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 156JTD - 159JTDm

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo jan 04, 2009 14:37

gaaf hoor die gepolijste velgranden :thumbs:

heb helaas geen draaibank/banden apparaat meer ter beschikking,om dit klusje te fixen want met de hand is het me te veel werk ,had het anders wel op mijn to do lijstje willen zetten 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4694
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo jan 04, 2009 16:55

Kicke Dennis, dat is precies wat mijn bedoeling is!! =P~ =P~ =P~

Iemand wellicht nog een adres waar ik de velgen kan laten spuiten, polijsten en velgrand herstellen?
Wheelcare en de velgendokter liggen in Brabant, is op zich wel te doen maar als 't in Limburg kan dan heb ik dat natuurlijk liever.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Alfetta 2.0 Berlina: nog sportiever maken

zo jan 04, 2009 17:19

Foto's van de Ronals zijn trouwens gemaakt door ene Janno :wink:

Afbeelding
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 156JTD - 159JTDm

Terug naar “Projecten”