Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Klepseals Nord blok vervangen

za mar 01, 2008 22:47

Ik wil de klepseals van mijn 75 1.8 carbs vervangen, omdat na lange stilstand en bij veel afremmen op de motor de blauwe walmen uit de uitlaat steeds erger worden. Met name het roken na starten vind ik niet meer acceptabel. Voor de rest is het olieverbruik (1:1500 á 2000) nog best acceptabel gezien leeftijd (22) en km stand (285K).

Mijn plan is de klepseals te vervangen zonder de cilinderkop te demonteren, heeft iemand hiermee ervaring en tips? Hoe kan ik de kleppen het beste fixeren? Met perslucht in de verbrandingsruimte?
Verder meen ik dat de uitlaatkleppen geen klepseals hebben. Is het aan te raden deze wel te plaatsen en kan dat op de bestaande klepgeleiders?
Alvast dank voor de tips.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Klepseals Nord blok vervangen

za mar 01, 2008 23:10

Wat dacht je van na 285k toch ietsje langer te sleutelen (valt best mee) en het gelijk te voorzien van een paar verse geleiders?
Met sealtjes alleen ga je het niet echt redden, tenminste als je goed en blijvend resultaat wilt.
Ik weet haast zeker dat jouw walm meer komt van loszittende en dus bewegende geleiders.

Dus kopje eraf en opfrissen de zaak! :wink: Ze heeft het verdient na deze kmst!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Klepseals Nord blok vervangen

za mar 01, 2008 23:27

Ik heb het ze eens zien doen in een garage..........(bij een heel jonge flog! :shock: )....met perslucht idd. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Klepseals Nord blok vervangen

za mar 01, 2008 23:32

Sander! Ik dacht dat jij zou komen met:

Bougies eruit - zuiger een stukje voor bdp (in de klep-onbelaste stand- ) Zacht touw in het bougiegat tot het vol is - zuiger iets omhoog.....en sealen maar....! (koord zit er niet 100% in natuurlijk) Daarna zuiger klein stukje omlaag. touw eruit en volgende ...

Maar de olie komt langs de bodem van de geleider....Dus helpt iets maar niet echt.
Klepgeleiders mogen opnieuw - zeker na deze kmst.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 18:19

Natuurlijk overweeg ik ook de kop te lichten en het grondig aan te pakken. Maar afgezien van de oliewalm functioneert en presteert het blok nog zeer goed en is ie nog nooit open geweest ("never change a winning team" gedachte zeg maar :wink: ).
Vandaar dat ik bij het kleppenstellen binnenkort, om te beginnen de seals eens wil vervangen. Of is afgezien van het mogelijk tegenvallende resultaat deze vervangingsmethode zowiezo af te raden?
Kop lichten kan altijd nog en zal uiteindelijk zeker een keer gaan gebeuren.

En hoe zit dat me die uitlaat klepseals?
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 18:43

En hoe zit dat me die uitlaat klepseals?
Naar mijn weten, zitten daar toch ook seals om? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 18:44

uitlaat klepseals?Naar mijn weten, zitten daar toch ook seals om?
Nee.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 18:45

Ik zeg: het heeft geen zin! Klepgeleiders die los zitten en torderen veroorzaken deze walm (en de walm na de 1e koude start)
Niet de klepseals.

neem ook in gedachte de kmst en het feit dat misschien wel een geleidertje aan vervanging toe is???
Probeer het maar en kom er daarna achter dat je toch aan de bak moet - dan is ook dit vervangingsklusje voor niets geweest.

Overigens heb ik nog niet eerder een Alfa Nord kop gezien waarbij alleen na het vervangen van de sealtjes "job-done" is.
Al helemaal niet met die kmst.
Snap wel jouw redenatie dat als het zou werken, dat je dan voor weinig alweer een tijd kunt torren....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 18:53

o ja - nog even wat nadenkwerk...:

Klepseal - zit hoog in de top van de geleider en staat niet onder de olie - (koude) start en walm - verband? NEEEN

geleider met pasring op bodemgebied distributiekant vd kop (daar waar een laag olie staat) - torderen en speling in de pasvorm - oliefilm omlaag de verbrandingsruimte in.... Ring a bell?


Haha - als je lief bent bij de revisieboer hebben ze ook uitlaatklepseals hoor! heb ik gezien....(toen eigenaar besloot dat dat toch niet de oplossing was) :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 19:18

Het verhaal van Giulia Tom klopt helemaal, heb het bij de 2000 ook geprobeerd met alleen seals vervangen, uiteindelijk de hele motor laten reviseren. Klepgeleiders waren aardig ovaal van binnen.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Klepseals Nord blok vervangen

zo mar 02, 2008 19:28

Hallo meet nou ff compressie en je weet van de hoed en de rand.
Tom heeft vast wel een compressiemeter en dan kunnen jullie gelijk een ziekenhuis opname maken.
Want een ding is zeker dit heeft NIXS met klepseals te maken.
suc 6 :thumbs:

ff spelling aangepast :oops:

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Klepseals Nord blok vervangen

wo apr 16, 2008 23:07

Ik ben toch niet zo eigenwijs als jullie misschien dachten :wink: en heb toch besloten de zaak degelijk aan te pakken.
Dus kop gelicht en naar Mannessen gebracht voor revisie. Inderdaad bleken de klepgeleiders aan vervanging toe te zijn. Verder was de kop nog in goede staat, dus na schoonmaken en opmeten zijn de overige delen gewoon weer teruggeplaatst. Uiteraard zijn wel nieuwe klepseals aangebracht, ook aan de uitlaatzijde. Verder uiteraard gelijk alles in de motorruimte weer eens goed schoongemaakt (handig zo'n stofzuiger). Tenlotte preventief (als Alessandro dit maar niet leest :wink:) ook mijn startmotor en dynamo laten reviseren. Dit was nog nooit gebeurd en ik wilde een toekomstig defect niet afwachten, aangezien ik veel reis met mijn 75.
Samen met Arjan Cats (dank voor je hulp :thumbs:) de kop weer teruggeplaatst. Ik heb er nog niet mee gereden, maar het blok alwel op temperatuur laten komen voor het warm natrekken van de kopmoeren. Nu de carbs nog maar weer eens synchroon stellen.

Foto's zijn hier te vinden.

Groeten, Martijn
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Klepseals Nord blok vervangen

do apr 17, 2008 00:50

Tenlotte preventief (als Alessandro dit maar niet leest :wink:) ook mijn startmotor en dynamo laten reviseren.
:biggrin:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”