Andretti Molletti

Werking en controle Lambdasensor

vr jun 29, 2007 23:48

De lol is al lange tijd van het forum verdwenen.
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo jan 17, 2010 01:38, 5 keer totaal gewijzigd.

christ70
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

RE: Werking en controle Lambdasensor

za jul 21, 2007 20:52

Misschien ook een stukje toevoegen van de breedband lambda-sensor? Deze werkt met andere spanningniveau's, namelijk 0~5V! Zou je zo maar een verkeerder diagnose kunnen stellen :D
Alfa Romeo 159 SW 2.0JTDm Squadra Massimo ('11)
VW Golf 1.6 ('99) voor de vrouw ;-)

Gehad:
Fiat Bravo 1.9JTDm Squadra Medio ('07)
Alfa Romeo 156 SW 1.9JTD ('01)
Alfa Romeo GTV 2.0 ('80)

Engine
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Werking en controle Lambdasensor

vr feb 27, 2009 18:03

Misschien ook een stukje toevoegen van de breedband lambda-sensor? Deze werkt met andere spanningniveau's, namelijk 0~5V! Zou je zo maar een verkeerder diagnose kunnen stellen :D
Van 0 tot 5V? Dat zou ik zo even niet weten.

Wat HET kenmerk is van de breedband, is dat deze niet omslaat zoals de gewone. Die heeft of een hoge of een lage spanning, wat wisselt bij de ideale mengverhouding. De breedband heeft als het ware een linieare toename van spanning met het percentage zuurstof.
De sensor is een gewone lambdasensor met een pomp element (minitatuur grootte). Het pompje voert lucht van buiten aan aan het meetelement om op het wisselpunt te komen. Er zit intern een stukje regelelectronica dat het pompje aanstuurt om zoveel lucht te verpompen als nodig is om het wisselpunt te blijven. De stroom die nodig is voor het pompje is wat er gemeten wordt, over een meetweerstand in de regelunit.

Op basis van dit principe werken ook de NOx sensoren die je op sommige nieuwere motoren tegenkomt. De NOx sensor kan zowel NOx als O2 meten. Alleen is dat wat ze noemen een smart sensor. Die praat over de CAN bus (computer communicatie) met de regelunit.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Andretti Molletti

Re: RE: Werking en controle Lambdasensor

vr apr 24, 2009 19:22

bron: Dré Mollet
Niet zo bescheiden jôh, dat ben ik ook niet :twisted:

Andretti Molletti

RE: Werking en controle Lambdasensor

zo jan 17, 2010 01:43

Mag ik R.Kuperus vragen MIJN tekst weg te halen en niet te gebruiken middels het verspreiden van openbare kopieen?
Het getuigt niet van respect zulks te doen en te blijven doen na herhaaldelijk vragen het weg te halen.
Het betreft geen geknipte en geplakte tekst van het grote internet maar wel degelijk een eigen tekst van onder getekende.
Ik heb er bewust voor gekozen deze tekst te verwijderen en vind dat dat door R.Kuperus gerespecteerd dient te worden
Ook de vraag om bronvermelding is met tegenzin verwerkt door in wel erg kleine lettertjes dit alsnog na aandringen van het bestuur te doen.
Verwijder mijn tekst nou maar en schrijf zelf maar wat... of niks... dat is jouw keus...

Voor de duidelijkheid: ik vraag om een actie, niet om een reactie.
Wat mij betreft mag het hele topic verwijderd worden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”