MackAlfa

Aankoop Alfa 75

wo dec 29, 2004 23:06

Opvallend, nog geen aankoopadvies voor de 75.... Of trekken we nu een beerput open van mogelijke gebreken? :D

nou door mij dan (na drie stuks door schade en schande...) een voorzetje:

ROEST!!!!
- vangbak en afwateringskanaaltjes (vaak verstopt door bladeren)
- wielkasten achter bij de deur onderaan
- hoeken van de auto achter onder de achterlichten
Als de auto op deze punten roest, laat 'em dan maar staan of betaal weinig, want het is echt hopeloos. Het gaat zo hard verder, dat er geen houden meer aan is.

Technisch:

- kachelventilator, door bladeren en/of roest slcht of niet meer functioneren; ff testen dus.
- remslangen voor. Scheuren vanbinnnen en de auto gaat daardoor naar links of rechts trekken bij remmen. Daarnaast lloopt het zaakje aan.
- Alfaconrol panel; gewoon negeren, naar mijn idee hopeloos.
- Relais op de startmotor; motor wil daardoor niet starten als ie warm is. enorm irritant; heb vele meters geduwd..... soms alleen... geen pretje. :oops:
- kachel wordt alleen bloedheet; is volgensmij normaal bij de 75.

voor de rest: niet echt problemen gehad; dus een topauto verslavend!!!!!
:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Ram6

wo dec 29, 2004 23:31

Opvallend, nog geen aankoopadvies voor de 75.... Of trekken we nu een beerput open van mogelijke gebreken?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grt, Ram6

ps. zal oude postings hierover uit diverse fora bij elkaar verzamelen, maar eerst `t einde van dit jaar vieren!!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

do dec 30, 2004 00:36

Aanvulling vwb roest: boven onderste A arm voorwielhanging (gemakkelijk en vrij geodkoop te verhelepn)

Startprobleem: zeer bekend item, echter voor 5 euro binnen 15 minuten te verhelpen mbv extra startrelais inbouwen!!!!!!!! Dit is 100000 keer zeer grondig behandeld op het oude forum en gaik dus niet nog een keer doen.

Groeten,

DJ

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

do dec 30, 2004 10:28

Startprobleem: zeer bekend item, echter voor 5 euro binnen 15 minuten te verhelpen mbv extra startrelais inbouwen!!!!!!!! Dit is 100000 keer zeer grondig behandeld op het oude forum en gaik dus niet nog een keer doen.

Groeten,

DJ
Leg nog eens uit :wink:

Op m'n Alfetta Gt was ook al een dergelijk relais ingebouwd. Op de 75 hebben ze het
destijds bij de dealer gedaan. Zogezegd een "standaard" modificatie. Ik denk dat de
monteur het met de ogen dicht kon. :D
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 10:32

Yep ook bij mijn Alfetta heb ik na het inbouwen van een nieuwe startmotor een extra relais laten inbouwen om problemen met starten te voorkomen.
En......heb er nooit meer problemen mee gehad.

De problemen begonnen merkwaardig genoeg na het inbouwen van de nieuwe startmotor. :roll:

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 11:28

Zie dat het AlfaRomeoControl ook bij de aandachtspunten staat, maar ik rij nu al 1.5 jaar in een 75 1.8 en heb eigenlijk nooit rare meldingen van het ARC. En ik heb ook een 33 1.7 gehad met ARC en ook nooit rare dingen. Is dit toeval, geluk of krijg ik er nog ellende mee?

Het extra relais had ik trouwens ook al ingebouwd, maar zelfs hiermee al twee keer gehad dai ie niet wilde starten. Starten gaat nu niet meer met de sleutel, maar met een aparte startknop. Want ik vermoed dat het contactslot niet meer helemaal fris is en dat zelfs dat kleine stroompje om het releas te bekrachtigen al te veel is.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Martino
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:53
Locatie: Eindhoven

do dec 30, 2004 11:54

Zie dat het AlfaRomeoControl ook bij de aandachtspunten staat, maar ik rij nu al 1.5 jaar in een 75 1.8 en heb eigenlijk nooit rare meldingen van het ARC. En ik heb ook een 33 1.7 gehad met ARC en ook nooit rare dingen. Is dit toeval, geluk of krijg ik er nog ellende mee?
Geluk dus ;)
Ik heb sinds 1 jaar een 33 sw voor erbij, en dat ding is helemaal van de wap.


Martino
SCARB LidNo. 03205
‘18 VW Passat Variant R-Line (mocht geen giulia bestellen :?)
———
Vroegâh:
'01 156 1.9JTD - Blu Cosmo / Wit leer
'92 1.7 S 16V QV - Zwart uni / Zwart Recaro leer
'93 1.7 IE Sportwagon - Rood uni / Recaro's

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

do dec 30, 2004 12:21

Stel bij een 75 altijd de staat van de koets boven de staat v.d. techniek
Techniek is volop verkijgbaar.

aanvulling mbt roest:
-wielkasten achter OVERAL (en niet alleen bij deur)
-onderste hoeken achterruit.
-kriksteunen
-koets america: gat in bodem onder tank
-tank 4-cilinders

aanvulling mbt techniek:

2.oTS:
indien niet netjes warm gereden in verleden grote kans op versleten nokkenassen (met name de uitlaat-as)+ versleten lagers etc.
Laat de auto in ieder geval na de tesrit nog 10 minuten lopen en kijk goed wat de oliedruk doet bij diverse rpm.
Werking nokkenasversteller.

V6:
-achterste krukaskeerring
-cardan-as zeer gevoelig voor onbalans

TB

gescheurd huis vd turbo
bij een "normale NL tb"; staat v/h. interieur, zeer gevoleig voor slijtage en zeer lastig aan te komen


Piet-lut-puntjes om mee af te dingen:

-evt koplampsproeiers werken bijna nooit
-evt el. spiegel wil wel eens niet functioneren
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

do dec 30, 2004 13:04

Ja die opmerkingen over alfa check control zijn wel aardig. Maar voor mij totaal onherkenbaar. Wij (m'n vader en ik ) hadden hier eigenlijk nooit wat mee.
In de 75V6 waar ik nu mee rij ook nooit gekke dingen. Sterker nog teon het lampje remlicht stuk ging branden was het nog waar ook!!!!!!!!!!!!!
Ik zeg dus gewoon: alfa electronica niks mis mee.

Groeten,

DJ

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 13:43

Sterker nog teon het lampje remlicht stuk ging branden was het nog waar ook!!!!!!!!!!!!!DJ
Bij m'n 33 ging een keer het lampje koplampen branden terwijl beide koplampen gewoon branden, bleek er een lampje voor het stadslicht kapot te zijn. Verder regelmatig gehad dat het lampje voor kapotte achterlichten ging branden, maar dan had de stekker van het rechterachterlicht slecht contact. Effe een ram erop en het achterlicht ging weer branden. Nu heeft m'n 75 last van het zelfde euvel. Maar het ARC detecteerd het gewoon perfect. :)
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Paulo
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:29
Locatie: Z-H

do dec 30, 2004 22:57

Bij mijn 75 brandden constant het oliepijllampje en het laadstroomlampje zonder oorzaak.
Na montage van een nieuwe accu waren ze allebei uit!?
Reset het kreng zich ofzo als de stroom eraf geweest is?

Pieter Eilander

Re: Aankoop Alfa 75

do dec 30, 2004 23:28

Ik had hier om gevraagd op het oude forum. Daar kreeg ik als antwoord dat het absoluut onmogelijk was een harde 75 te kopen voor minder dan een grote zak met geld! Nou het is me toch gelukt. Ik heb vorige week een 75 epoca opgehaald uit 92. Wat een super auto! Ik had nog nooit eerder een 75 gereden, helemaal top!

Wat betreft de roest, hij heeft alleen onder het rechter achterlicht een klein plekje, maar dit schijnt geloof ik standaard af fabriek te zijn? :evil: Verder zijn de bodem, wielkasten, dorpels en balken allemaal knetter hard!

Wat betreft het technische gedeelte, de kachelventilator maakt nogal veel herie op stand 1 en 2. Dit doet ie echter alleen als is koud is. Zet ik hem even een minuutje op stand 3 dan is het probleem weg. Iemand een idee? Verder word de kachel bijna alleen maar bloedheet, op een klein gebied gewoon warm en draai je de schakelaar nog een klein stukje verder dan word het weer erug koud. Wat aan te doen of mee leren leven?

Alfa control werkt 100% perfect! Scheef trekken met remmen deed ie wel toen ik hem net had opgehaald maar is nu zo goed als helemaal verdwenen.

Cardanas dreunt wel iets maar ik neem aan dat dit normaal is bij een transaxle principe? En hij schakelt soms wat moeilijk in zen 1 en achteruit bij stilstand, maar dat is met name met een koude motor.

Verder ben ik zeer over de auto te spreken.

Oh ja, en voor ik het vergeet, ik heb zojuist ook het dashboardkastje ontdekt! Vond het al zo vreemd dat die er niet in zat :roll: :lol:
Groeten Pieter

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: Aankoop Alfa 75

do dec 30, 2004 23:46

@Pieter:
roest onder het achterlciht geeft heel vaak aan dat er ergens nog meer roest zit (ook gekeken achter de plastic binnenscherm achterzijde??)

de cardanas hoort niet te dreunen, of je hebt onbalans in de as of er is een hardy schijf kapot.

kachel moet beter regfelbaar zijn maar waarschijnlijk is je kachelkraan niet meet goed regelbaar of je kabels zijn versleten.

in ieder geval gefeliciteerd met je aankoop en met wat kleiene inspanning moety de 75 vast wel weer perfect te krijgen zijn. :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

MackAlfa

vr dec 31, 2004 00:53

De kachel kan je maar beter mee leren leven. Ik heb hier al zoveel mensen over gehoord, en reparatie is een ellende. Je hebt het in ieder geval niet koud! :D

MackAlfa

vr dec 31, 2004 00:56

Hou het scheeftrekken wel ff in de gaten; ik heb er ook veel te lang mee rond gereden bij mijn vorige 75, wordt alsmaar erger. Bleek de reparatie een paar tientjes te kosten! ff nieuwe slangetjes monteren en klaar! Had ik me behorlijkspannende momenten mee kunnen uitsparen...... :?

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”