De Italiaan behoort tot de absolute top van de handbouwers. Min of meer toevallig aan het modelbouwen gegaan omdat een vriend hem vroeg een bouwdoos van een Laverda te voltooien. Bosica werd gegrepen door het miniatuurbouwen en stortte zich er met hart en ziel op. Zijn doel: zo ver gaan als technisch mogelijk is.
Vanavond eindigde een eBay veiling van één van zijn modellen, een 6c 1750 Gran Sport Zagato.
De startprijs was al vrij hoog, dus geen vermakelijke wedloop van allerlei geluksbieders. Na vier biedingen stopte de teller bij 798 dollar, ongeveer € 534...
Ik heb hem maar laten schieten

Wel een paar foto's opgeslagen om te genieten van dit meesterwerk:

Tegenwoordig kunnen veel details met alle nieuwe technieken al weer een stuk verfijnder, maar met de middelen van 1981(Bosica gebruikte o.a. tandartsen- en chirurgen-instrumenten) is dit toch een weergaloos resultaat.
Deze 6c (waar dus ook een Mille Miglia versie van bestaat) was zijn eerste 'productie-model' in een relatief grote oplage. Of het aantal van 400 ooit bereikt is waag ik te betwijfelen. Daarvoor zie je ze te weinig aangeboden worden.
In dit topic heb ik ook al eens aandacht besteed aan een andere miniatuur-virtoos: Stephen Barnett. Op zijn site laat Barnett weten dat Bosica één van zijn grote voorbeelden was.
Er is een heel beknopte website over Vincenzo Bosica.