Heb wel bijna heel de reeks nu in het dubbel (msn moet ik die maar gewoon terug in hun orignele doos zetten en nog 5 jaar wachten

omze te verkopen

)..
We hebben het hier wel eens vaker over prijsontwikkelingen gehad. Speculeren met modellen? Superlink...
Er zit waarschijnlijk wel een verband tussen de periode waarin modellen verkocht worden/werden en de leeftijdsfase van verzamelaars. Ze hebben als ze op een leeftijd komen waarop ze zich kunnen permitteren (veel) geld uit te geven aan modellen een voorkeur (heel generaliserend) voor modellen uit hun eigen speelperiode. Dus de oudere Bburago's en Polistil zouden nu op hun top moeten zitten. Ze zijn en masse geproduceerd, echt zeldzaam worden ze nooit.
De markt blijft onvoorspelbaar door grillig consumentengedrag (we leven van hype naar hype, tien jaar geleden sloegen kinderen elkaar de kop in om een flippo, nu krijg je voor een doos vol gewoon niks-nada-nul-komma-nul.) en producenten die vooral gaan voor mega-omzetten. Je ziet het al op korte termijn met modelletjes uit de kioskseries. Voor een eerste exemplaar uit China (vaak zonder doosje/blister) worden vele tientjes afgetikt (komen nog portokosten bij), diezelfde modelletjes worden nu op grote schaal gedumpt op de markt voor 5 euro. Tja...
Blijven natuurlijk uitzonderingen, ik zag ooit iemand 37 euro neerleggen (nee, ik niet dus) voor een Track Stars modelletje, maar het is gevaarlijk speculeren als je inkoopt met de gedachte zulke kopers te treffen.