Kan ik niet weten, IK rij nooit in die dingenKritisch: Jammer van die "Taxi"-teller.....![]()
Okay, slagroom van m'n mond geveegd, taartkruimels van m'n schoot geklopt, we gaan gewoon weer verder![]()
Met een 8c 2300, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1932, bestuurd door Sommer en Chinetti.
Het model zal over enkele weken verschijnen in de Franse Altaya kioskreeks 'Les monstres sacrés de l'endurance'. Er bestond al een kit van Starter van dit model, terwijl Pinko (dochtermerk Gamma) er een heel andere interpretatie van geeft.
Als iemand foto's kan vinden van de echte auto... de foto in mijn Fusi is te onduidlijk.
Alfa won met de 8c 2300 maar liefst vier maal op een rij de uitputtingsslag van Le Mans, van 1931 t/m 1934.
Gevonden:

Op deze foto is duidelijk te zien (op de foto in het boek duidelijker dan op de scan; sorry ik heb m'n best gedaan) dat de neus geen leeg gat was, zoals bij de Pinko (en de MCM overigens). Maar het lijkt meer op een gaasgrill zoals die bij bijvoorbeeld bij de Monza ook veel werd gebruikt dan op een spijltjesgrill, zoals op de Altaya en Starter versies. De chromen rand op het Altaya model klopt in ieder geval sowieso niet (Starter heeft deze niet!). Pinko heeft het overigens wel weer bij het rechte eind wat betreft de wielen. Althans, voor zover dat nog na te gaan is. Ze waren in ieder geval niet blank zoals op de Altaya en Starter versies en het is redelijk aannemelijk dat ze inderdaad rood waren. Voor zwart is de grijstint op de foto net te licht. Maar dit is het enige punt (naast de detaillering dan) waarop Pinko en MCM het winnen. Bij alle overige verschillen lijken Altaya en Starter het bij het rechte eind te hebben: het patroon van de strepen over de motorkap, de afdekking van de passagiersplaats, de plaatsing van de koplampen (waar trouwens als je goed naar de foto kijkt nog beschermers voor horen te zitten) en het extra race ruitje. Het feit dat de Starter op de foto op de gelinkte website geen motorkapriemen heeft is trouwens aan de bouwer te wijten, ze maken wel degelijk deel uit van de starter kit. Dan het laatste in het oog lopende verschil: de kleur van de strepen over de motorkap. Zwart/wit foto's geven daar natuurlijk geen uitsluitsel over en het is de vraag of de waarheid daarover ooit nog aan het licht zal komen, zeker al omdat de auto hetzelfde jaar nog werd verkocht en niet lang daarna werd voorzien van een nieuwe Brandone body.
En nu ik dit allemaal weet: heeft er misschien iemand interesse in een bijzonder fraai kitje van MCM?