

De BAT 7 en 9 in het rood. Kom hier later nog op terug.
Graag !Nieuw van Bizarre:
![]()
De BAT 7 en 9 in het rood. Kom hier later nog op terug.
Deze??Da's bizar...![]()
Heeft Fabbri net z'n Alfa Romeo Sport Collection uitgave voor de tweede helft van september aangekondigd, de Disco Volante Coupé van 1952. Zeg ik nog: "originele keuze"...
En wat verschijnt er opeens op de site van Bizarre...![]()
Een Disco Volante Coupé van 1952... (abusievelijk Spider genoemd). Nou ja zeg...![]()
Als verzamelaar mogen we niet klagen natuurlijk. Als er duidelijker foto's komen kunnen we ze eens vergelijken. De Bizarre lijkt me verfijnder, maar ik heb het idee dat hun daklijn minder geslaagd is (hebben ze vaker moeite mee, zie de BAT 9).
Het origineel:
Foto: www.supercars.net
LeukNee, die rode BAT 7 en 9 zijn zeerzeker geen fictieve auto's.
Jos Hugense schreef er uitgebreid over in het hoofdverhaal van het Klaverblaadje nr. 84, vierde kwartaal 1998.
Met de BAT 7 (1954) werd in 1955 al in de VS geracet (Glenndale). De stroomlijn zorgde wel voor een hoge topsnelheid maar de conceptcar was natuurlijk helemaal niet als racer gebouwd. Successen bleven dan ook uit. In die tijd was de 7 rood met een geel masker.
Toen de 16 jarige scholier Gary Kaberle in Michigan naar een schoolfeest reed zag hij bij een garagebedrijf een opmerkelijk vormgegegeven rode coupé staan. Dat was de BAT 9 die na de show in 1955 in Turijn was verkocht en over de wereld was gaan zwerven. Gary spaarde hard en kocht de auto in 1964. Hij reed er een paar jaar mee naar school op en neer. Stel je toch eens voor zeg...
De rode kleur kreeg de BAT 9 pas in 1960 omdat de toenmalige eigenaar de oorspronkelijke kleur niet beviel. Op de show in Turijn was hij overigens tweekleurig, kort daarna zilverkleurig. Bij de restauratie in 1989 heeft de BAT 9 zijn huidige zilvergrijze kleur gekregen.