Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 21:48

Heb ik al eens geprobeerd (zie post 30 sept), ook geen effect. :(

Al kan ik 't nog wel eens proberen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 17, 2019 08:24

Korte update:
- schakelrelais pin 30 en 87 doorgelust. Brandstofpomp ging meteen draaien, maar auto wilde nog steeds niet starten.
- accuspannung OK, bij starten zakt hij naar 11-en-een-beetje Volt
- bobine krijgt gewoon 12V

De nieuwe vliegwielsensor nog eens doorgemeten en meet bijna geen weerstand. :? Zou die dan óók stuk zijn? 8-[
Ga toch maar eens een nieuwe regelen.
Iemand nog ander idee?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 17, 2019 12:59

Krijgt ecu wel spanning? Of had je dat al eens getest?
Als er wel spanning op ecu komt zou ik eens compleet andere ecu proberen te regelen om te testen.
Ecu's hebben ook niet eeuwige leven.
Heeft een L jet spider ook een aparte onstekingsmodule net als V6 L jet??
Ben totaal onbekend met kabelboom van deze auto's.
Zonder schema is het lastig diagnose stellen. :wink:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 17, 2019 15:32

Heb ik niet getest.
Een L-jet heeft inderdaad 2 modules, eentje voor ontsteking en eentje voor de injectie.
Zit een grote brede stekker op de module, dus waar moet/kan ik die spanning meten?

Ik heb ook niks van schema's en in al die werkplaatsboeken wordt dit type Spider/motor niet besproken. Meeste info haal ik uit dit document, geheel gericht op Alfa's met een L-jet (Nordjes en Busso's): https://www.hpsimotorsports.com/l-jetronic--spider-
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 17, 2019 19:03

Zou ik zo ook echt niet kunnen zeggen welke pin's van de L jet stekker de voeding is.
Maar meen me te herinneren van de 75 kabelbomen dat er iig ook 1 permamente voeding op de ecu zit.
En dat is een rood draadje.
En de stekker op L jet en motronic module's is demontabel. Dus rode draad is te traceren.
Maar eerlijk gezegd zou ik eerst internet eens gaan afschuimen voor een schema+documentatie, zonder schema word het al heel snel lastig met dit soort storingen.
Op AlfaBB niks te vinden? Ik kom daar eigenlijk nooit.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 19, 2019 00:50

Kan je de voertuiggegevens eens posten: type, bouwjaar, cilinderinhoud, motorcode dan kijk
ik of mijn archief van ESI-tronic nog open krijg om schema's te zoeken.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 24, 2019 10:25

Ja! Goed nieuws: de Spider start EIN-DE-LIJK! Vanaf het begin verdacht ik één van de 2 vliegwielsensoren, want had beiden doorgemeten en onderste gaf oneindige weerstand de bovenste was OK. Uiteindelijk werkte het vervangen van die onderste sensor niet en alle zaken had ik zoals bekend gecontroleerd. Totdat ik de bovenste sensor nogmaals deed meten....was die óók stuk. Zou die dan achteraf alsnog kaduuk zijn gegaan? :-k Dus ook die vervangen en hij sloeg meteen aan. Was wel al eens aan gerommeld zag ik (wat niet aan deze auto :lol: ), zat met verkeerd boutje vast.
Maar deze Spider zou deze Spider niet zijn als ik al meteen weer tegen een ander probleempje zou aan lopen. De "bell crank" van het gaspedaal (onder het inlaatspruitstuk) zit vast. Dus gaspedaal gaat erg stroef en schiet niet goed terug. Hopelijk is smeren met siliconenspray voldoende, iemand hier mee dat dit gebeurt?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 24, 2019 12:39

Meestal zit er juist een berg speling op de die "bell crack" , heb jij weer. :lol:

Beetje inspuiten met een of andere goedje, dan zal het wel los lopen, lijkt mij.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 24, 2019 17:48

Ik heb er nu WD40 op gespoten, zodat de kruipolie ook overal komt en eventueel vuil weg spoelt. Als het zo blijft vind ik 't prima, pedaal gaat weer soepel. Iemand zei me overigens dat siliconenspray niet aan te raden is. Geen idee waarom trouwens. Maar met de WD40 loopt hij in ieder geval al lekker soepel, hopelijk blijft dat ook zo.
Pedaal zat echt muurvast eerst, kreeg het eerst niet eens ingetrapt. :shock:

En hoewel hij bij verre niet zo goed stuurt of lekker loopt als mijn Giulia, blijft het toch ontzettend leuk rijden. 8)

Afbeelding

Over afwerking gesproken, de panelgaps zijn overigens wél bijna overal even groot. Consequent zijn ze wel, die Italianen.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 24, 2019 18:07

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Na een dagje sturen heb ik wat last van de vingers (want geen stuurbekrachtiging en een dun stuurtje) en kom ik er wat moeilijk uit (dat zal de leeftijd dan wel zijn :oops: ) maar het is echt elke keer weer heerlijk toeren.
Mooi dat je de probleempjes (voor zover) eerst weer hebt verholpen. Nu maar hopen op mooi weer.

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 24, 2019 18:53

Ach paneel naden, vind het een nogal overgewaardeerd VAG autojournalisten onderwerp.
Wat is mis met overal 6 a 7mm :lol:
Het is een jaren 80 italiaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za mei 25, 2019 22:47

LOL! Ik vind 't ook wel wat hebben, ja. Stoor me er ook zeker niet aan. Maar toch heb ik 't idee dat bij een 75/90 dit toentertijd niet zo erg was als bij de Spiders. Groot verschil is natuurlijk ook dat die niet bij Alfa gebouwd werden, maar bij Pininfarina.

Dochterlief (net 3), nadat ik de auto voor 't eerst sinds oktober weer thuis had staan: "Hé papa, heb je een nieuwe Spider?"
Ze is trouwens helemaal gek van dat ding, iedere tweezitter met open dak noemt ze ook steevast Spider. En als het even kan wilt ze er in zitten om samen "naar vakantie te rijden".

Vanavond nog wat kleine dingetjes gedaan zoals de accu op de goede plek vast zetten en ruitensproeierreservoir terugplaatsten. En even poetsen, want de bladeren van oktober 2018 lager er nog in. :lol:
Ik wilde eerst ook nog de bakolie vervangen, maar dat komt later wel een keer. Eerst weer eens wat gaan rijden, want mijn vrouw is morgen uitgerekend dus zal ik de komende periode er wat minder tijd voor hebben.


Afbeelding


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 27, 2019 17:39

Btw, ook nog gefeliciteerd dat hij weer doet.
En je dochter heeft het goed begrepen, lekker in de spider op vakantie. Vasthouden dat idee. :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do jul 04, 2019 23:29

Ik heb 't toch maar gedaan, mijn originele luchtfilterhuis vervangen door een setje kelken. Heb er lang over getwijfeld, omdat ik het standaard "cross-over" luchtfilter van de 1e serie 105-jes gewoon het mooist vind. Maar ik vond de auto daardoor altijd wel te lief klinken en voor mijn gevoel werd hij ook wat beperkt in de beademing van de carburateurs. (Kleine aanzuigopening van luchtfilter huis dat ook nog eens pal boven/naast het hete uitlaatspruitstuk hangt :roll: )
Zoals altijd wil ik het liefst aanpassingen doen die period correct zijn of tenminste zo uit zien. Daarom vind ik een gewoon setje "broodtrommels" van K&N of andere fabrikant gewoon al geen optie.
Daarom gekozen voor een setje open kelken die toentertijd ook op de GTA's zaten. Niet subtiel, maar dit was in '65 wel dé manier als je meer lucht en/of geluid wilde hebben. Om het af te maken heb ik gelijk de bougiekabels vervangen door een setje nieuwe die ook in de oude stijl gemaakt zijn, dus de bekende donkergroene dunne kabels zoals alle Nordjes in die sixties affabriek afgeleverd werden.
De kelken voorzie ik overigens wel van een paar Pipercross-sokjes om wel nog iets van filterende werking te hebben. :)

Merk ik verschil? Nou en of! Of het veel meer vermogen oplevert denk ik niet, maar de motor reageert nu nóg een stuk feller op het gaspedaal. Ook lijkt hij vanaf 3000rpm een stuk beter in de toeren te klimmen, omdat hij daar minder beperkt wordt door de maximaal aanzuigbare lucht van het oude systeem. Althans zo voelt het nu aan.
Het geluid is onderin de toeren wel randje hoor, zeker onder de 3K toeren is het best rauw. Daarboven klinkt hij wel echt gaaf. Ik heb nauwelijks hoeven pielen aan de carburateurs, maar hang 'm binnenkort wel nog een keer aan het CO-apparaat om hem even te finetunen.
Op termijn nog een setje andere nokkenassen en dan hebben we weer een fijn 1600'tje, waarbij ik vooralsnog niet verlang naar een 1750 ofzo. :lol:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klinkt ook prettig: https://www.youtube.com/watch?v=3OP88f62K18
en https://www.youtube.com/watch?v=WOaw2gL7mY0
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr jul 05, 2019 06:48

Klinkt goed :mrgreen:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Projecten”