Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Lagervoorspanning C630 6-bak

ma mei 06, 2019 15:21

Schijnt iets met zwarte magie te maken te hebben.. die spec's van de C630 6-bak

Maar.. Is er iemand die de specs weet van de voorspanning die de beide assen van de versnellingsbak moeten hebben?

En... wat is de methode om dit te meten?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

di mei 21, 2019 10:15

Werkelijk niemand die hier iets meer over weet?
Met al die V6-en en JTDm's hier? :shock:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

di mei 21, 2019 11:52

Denk dat je hier meer antwoord krijgt als je vraag over een transaxle, boxer of 105-je gaat. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DB
Member
Member
Berichten: 249
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

di mei 21, 2019 13:44

Heb je de werkplaatshandboeken op het 916 register al geraadpleegd? : www.alfa916register.nl
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) , Alfa GTV V6 3.0 24V (1999) & Renault Laguna III Grandtour 2.0 16v (2008). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

vr jun 21, 2019 01:23

Bij mijn M32-bak heb ik het deksel met drie buisjes van ongeveer 10cm tussen gemonteerd. Waardoor je door de ontstane "kier" met je handen in de bak kunt komen.
tegelijk de assen er één voor één in, met een buisje en shimring van diameter +-50mm op het lager.
De vier buisjes moeten dan wel allemaal even lang zijn. (verschil van maximaal 0,05mm, lever beter)
vervolgens heb ik de shimringen aangepast tot alle assen net iets minder licht draaien dan "los" en ik de buis op het lager, met enige kracht nog kon draaien. Dat betekent shimringen aanpassen met +- 0,10mm.

weet niet of het de juiste methode is, maar de eerst 10.000km rijd het weer prima. =D> =D>

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

vr jul 19, 2019 13:10

Hey Sjoerd,

Ik dacht aan iets soortgelijks maar dan zonder bussen:
- Eén as monteren en uit shimmen tot er een gelijkmatige kier tussen beide bakhelften ontstaat van idd. zo'n 0,10 / 0,15mm.
Dan aantrekken om te zien of de as mooi "loopt".
- Zelfde herhalen voor de andere as.

Dus eigenlijk dezelfde methode als voor de voorspanning van de diff. lagers van de C503, C530 & C630
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

vr jul 19, 2019 13:35

Dat gaat je niet helemaal lukken: zodra je de buitenste ringen van de lagers er in hebt, krijg je die er niet meer met goed fatsoen uit (niet om weet hoe vaak te proberen).
Je zult eerst met meer dan 10mm moeten vullen om te voorkomen dat de lager-ringen al vast in het deksel komen.
En dan is 100mm wel zo makkelijk omdat je er dan ook nog met de hand tussen door kunt.

Zoals eerder vermeld heb ik alleen ervaring met twee M32-bakken...

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Lagervoorspanning C630 6-bak

za jul 27, 2019 15:17

Achja, lekker sleutelvriendelijk dus! :?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Algemene Technische vragen”