AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

zo apr 14, 2019 14:49

Forumleden, Ik wil mijn hoofdkoppelingcilinder vervangen dan wel reviseren van mijn alfasud L (1975). Ik heb de bouten losgedraaid maar de cilinder komt niet los van het schutbord. Alsof er aan de achterzijde/onderzijde een soort van systeem zit wat het vasthoud. Maar je kan daar niet bij? Heeft iemand hier ervaring mee? De werkplaatsboeken geven geen soelaas. :x
Nu ik toch bezig ben. Advies: Ik vind nieuwe hoofdkoppelingscilinders enkel op duitse sites. Enig idee waar ik in nederland een revisie setje dan wel geheel nieuwe hoofdkoppelingscilinder kan krijgen?
Ik hoor het graag, dank.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

zo apr 14, 2019 15:59

Gekke opmerking misschien maar zit ie niet aan het pedaal vast?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

zo apr 14, 2019 16:26

Gekke opmerking misschien maar zit ie niet aan het pedaal vast?
Klopt. Dat zit-ie. Met een pen-gat verbinding.

Zou overigens de slave ook meteen vervangen. Dat heb ik zelf in ieder geval wel gedaan. Zijn de kosten niet echt en het scheelt je om de boel twee keer uit elkaar te moeten halen. Via eBay had ik dat spul voor rond de zeven tientjes inclusief verzending. Let ook op dat je de goede remvloeistof gebruikt, DOT4, anders is de boel zeker weten binnen de kortste keer weer stuk.

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

ma apr 15, 2019 18:12

Super dank. Okay, dan moet ik er dus onder. Ff de brug op slepen dus. Thanx

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

di apr 16, 2019 10:15

Super dank. Okay, dan moet ik er dus onder. Ff de brug op slepen dus. Thanx
Uhmmm, is allemaal bovenlangs hoor. The slave zit naast de verdelerkap en daar kom je van onder echt niet bij. Om de master van het pedaal los te halen moet je het kaartenvak onder het stuur laten zakken, dan zie je 'm zo zitten.

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

di apr 16, 2019 19:12

Dank je Gordon, Master? Slave? Het gaat hier toch nog wel over auto's he? :wink:
Wat is d e master en wat is de slave?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

di apr 16, 2019 22:17

Ehhh. De officiële term voor de slave is naar ik meen de actuator in het Nederlands. Maar dat zal ook wel fout zijn want mijn browser zet er een rood kringeltje onder. De master is dus dat ding dat jij in dit topic probeert los te krijgen.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

wo apr 17, 2019 07:59

Gever en Nemer in NL taal.

Gever achter het pedaal
Nemer bij de Bak

Ciao

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

wo apr 17, 2019 15:07

GELUKT! Dank voor de tips. Ik heb de hoofdkoppelingscilinder eruit. Ziet er overigens van binnen niet heel slecht uit, maar de rubbertjes hebben wel wat speling dus wellicht is daar de vloeistof idd uitgelopen. wat te doen. Een revisiesetje bestellen? maar nu zie ik dat mijn cilinder er anders uitziet dan de Hanes werkplaats boek cilinder. Kortom er zijn verschillende versies in omloop. Kans dat ik het verkeerde revisiesetje bestel. Die van mij lijkt eenvoudiger, minder onderdelen (zoals in d e tekening is er geen onderdeel 'F' en 'D' en 'E' zitten niet los maar vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat te doen?

J@n
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do aug 24, 2006 16:13

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

ma apr 22, 2019 18:58

Ik zou altijd een nieuwe cilinder plaatsen. Kost ca 6 tientjes. Revisie garandeert niet dat de cilinder lekvrij is/blijft.
Jan

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

wo mei 15, 2019 22:01

De geheel nieuwe hoofdcilinder geplaatst en....helaas :x Het probleem zat niet ind ehoofdcilinder. Naar de slave gekeken en die ziet er idd niet goed uit. Ik heb geprobeerd op allerlei manieren om hem eruit te krijgen maar na 45 jaar is er geen beweging in te krijgen. Vast een bekend probleem. Iemand tips hoe de slave los te krijgen??? Hij staat nu in een kruipoliebadje. Morgenavond nog maar eens proberen...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

wo mei 15, 2019 22:31

De geheel nieuwe hoofdcilinder geplaatst en....helaas :x Het probleem zat niet ind ehoofdcilinder. Naar de slave gekeken en die ziet er idd niet goed uit. Ik heb geprobeerd op allerlei manieren om hem eruit te krijgen maar na 45 jaar is er geen beweging in te krijgen. Vast een bekend probleem. Iemand tips hoe de slave los te krijgen??? Hij staat nu in een kruipoliebadje. Morgenavond nog maar eens proberen...
Misschien wel, misschien niet. Het is geen onbekend fenomeen dat de slave eraan gaat wanneer je de master vervangt. Ik raadde eerder ook al niet voor niets aan ze gewoon beide te vervangen.

Heb je de segerring waarmee dat ding geborgd zit wel losgehaald?

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

do mei 16, 2019 08:16

Ja de segerring is los, was een klusje op zich, die zat na 45 jaar ook flink vast. (De hulpcilinder is niet kapot gegaan door het gebruik van een nieuwe hoofdcilinder, die bleek al kapot, althans dat verwachten we). Stap voor stap...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Hoofdkoppelingcilinder Alfasud L 1975

do mei 16, 2019 12:11

Ja de segerring is los, was een klusje op zich, die zat na 45 jaar ook flink vast.
Haha. Ik herinner me dat ik ook flink heb zitten stoeien met dat ding, maar dat kwam vooral omdat de bek van mijn tang net niet ver genoeg open wilde gaan. Maar als die ring eraf is moet je het ding er zo uit kunnen plukken. Anders inderdaad flink kruipolie aan beide zijden, schroevendraaier in het gat en wrikken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”