Zo, de offerte met Barend doorgesproken en in gang gezet. Wat gaat er gebeuren:
1) Uitbouwen motor
2) Demonteren huidige motor
3) Onderdelen reinigen en aanpassen
- Krukas balanceren
- Verlichten en balanceren vliegwiel
- race-drijfstangen
- Plaatsen bussen/ gemede zuigers 2.1 Cosworth
- Aanpassen kop voor andere nokkenassen
- Aanpassen kleppen (betere flow)
- Vlakken kop voor compressie
- Opbouwen kop met nieuwe klepseals, sterkere klepveren en Squadra Bianca nokkenassen (laatste specs)
- Opbouwen onderblok met nieuwe lagers, keerringen, pakkingen, onderste ketting, 2.1 liter zuigers en bussen
4) Inbouwen motor
5) Eerste afstelronders op de rollenbank (nokkenastiming, venturies carburateurs ontsteking etc)
Na een paar 1000 km als het geheel wat ingelopen is doen we dan de finale afstelling op de rollenbank.
Deze week worden alle onderdelen besteld. Hebben toch besloten er een set race-drijfstangen in te zetten, daar heeft hij ervaring mee en dan kan het blok tot 8500 toeren en blijft alles heel. Nou gilt de huidige motor al bij 6000/6500 toeren dus ik ben benieuwd wat voor orgel het wordt bij 8500 :tooth:
Kwam ook dit pareltje nog tegen in de werkplaats .......... kan ik echt van genieten zo’n staaltje techniek.
Een “verse” 2.0 105 Nord Twin Spark op squadra carbs.
Tevens worden er nog wat andere dingen gecheckt en indien nodig vervangen. Koppeling en druklager, motorruimte wordt opgefrist als motor eruit is, dashboard eruit, bedrading checken en netjes vastleggen, kachelradiator schoonmaken, papieren slangen onder dashboard vervangen door kunststof versies en netjes vastmaken.
Ik blijf zelf bij de 105 Nord 8v, is prima voor op straat en dan blijft het budget nog een beetje schappelijk.
Sieger ook nog even gezien, maar stond al te dubben, die ken ik toch ? Succes met de achteras Sieger !
Gr Ron