Niet mijn favoriete route, ook niet m'n favoriete "paddock-outillage" ( tot dusver ben ik er alleen geweest op drukbezochte evenementen, kun je je kont nauwelijks keren daar) maar o, o, o wat een lekker baantje is dat toch..
Werkelijk prachtige dag gehad. S-ochtends duwen en trekken met de GTA (1205 kilootjes schoon aan de haak) : met "dank" aan de 100% motorenstilte tot 09.00 , om 07.15 dat ding in de keurings-pitbox zien te krijgen. Die, hoe ironisch, net ná het "stukje bergje op" ligt. Briljant. Maar met dank aan Harold en een Peusj-guy toch gefixt. Nieuwe keurmeester, nieuw geneuzel over m'n kooi, het zal. Goedgekeurd.
Tijdens de vrije training (ja, die hadden we weer ! Mooi. Goede gelegenheid voor inremmen van de nieuwe blokken) van de Peugeot's ging er ééntje zodanig hard af, dat de bandenstapels/vangrail/hek moest worden gefixt. Veel werk, veel vertraging, met als resultaat "rest van de vrije trainingen geschrapt".. Even later konden we toch nog een paar rondjes meerijden met de toer (geloof ik, of was het de sport, maakt ook niet uit). Spekjeglad !! Je kunt dat met een FWD 156 naar hartelust driften, zo blijkt. Zolang je maar geen temperatuur in de banden krijgt.. Vermakelijk. Erg vermakelijk. Maar goed, het was me ook eigenlijk alleen te doen voor wat inremmen/zetten van de blokken.
Tijdtraining was al beter, 2.05 of zo. P3 ! Eerste race al snel Sieger en Jasper voorbij kunnen prikken. Op een onbekende baan, die hier en daar nog een beetje gladdig is, en rijdend op intermediates, blijkt de 4WD SuperTurbo geblazen 155 van regerend SI kampioen Sieger te kloppen ! Sieger werd wat kleiner in de spiegels, Jasper niet echt. Was best close, met name bij de Ziekenhuisbocht die nog glad was (het rem gedeelte daarvoor helemaal), en wat ik gedurende een ronde aan winst kon opbouwen raakte ik daar weer kwijt. In de laatste ronde, vóór de laatste chicane, een 155 voor me, Jasper links, en dan wordt het remmen voor een bochie naar links (laatste chicane dus), en het lepe Sloppie prikte er potverpillepap zo voorbij.. Hij ging in de chicane nog ff het grind in, ik hád nog een kans, maar te wild op het gas, teveel wielspin bij uitaccelereren chicane en op de meet nét een halve wagenlengte achterstand ! Weg eerste plaats...
Race twee was aanmerkelijk korter: Sieger had zijn setje hagelnieuwe Michelin slicks gemonteerd... Ik kon bij de start aardig weghobbelen en (als ik me goed herinner) weer als eerste bocht één in. Na een paar rondjes kwam Sieger op zevenmijlslaarzen dichterbij.. Rempunten steeds wat verlegd, en met weinig grip van de R888's de remmerij over het theewater geholpen.. Bij passeren finishlijn in volgas 4 voor aanremmen van de eerste bocht naar links niemand thuis (echt niemand !) en vol het grind in. In hád in de chicane daarvoor een waarschuwing gehad, maar in de hitte van de strijd verkeerd geïnterpreteerd.. Duss... rechtdoor het grind in, mezelf gedwongen niet te sturen totdat de snelheid er een beetje uit was (gelukkig véél grind daar.. ) en ik zonder rollebollen (dat doe ik liever met m'n meiske...) naar links kon sturen..
Sorry mannen, ik heb de tweede helft van race twee verpest..
Race drie (nou ja.. Klein kwartiertje over) Lars achter het stuur. Auto was leeggeschud, en weer druk op het pedaal. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.. Lars moest uiteraard achteraan starten (nou ja, handjevol deelnemers..), had een bliksemstart ! Auto hield zich goed, maar na een paar rondjes, deze keer zónder waarschuwing, was het ook voor Lars het grind in (bij de Ziekenhuisbocht), gelukkig geen schade. Na een klein kwartiertje rijden code rood: het "geluid" was op.. En 17.00 moet alles stil..
Conclusie: de combi 156 op R888's/Zolder/ikke is een goede. Deze baan ligt me met de FWD 156. Normaal krijg ik van die gele tractor genadeloos klop op Zandvoort.. en het verschil in rondetijd tussen V6/FWD routinier Lars en ik liet zich uitdrukken in honderdsten achter de komma, dus da's hoopgevend !
Tot slot: de opkomst van de diverse DNRT klassen, SI incluis, was ronduit uien. Zwaar kak. Ik ben er echt zéér teleurgesteld over. We willen allemaal afwisseling, we willen allemaal geen geluid-gezever, het is ZOLDER, de láátste race van het seizoen, en ziedaar... Zullen we afspreken dat we dat volgend jaar anders doen ?
Winterstop ! Aan de knutsel. Poly deuren/kofferbak er in, uitlijning/afstelling op punt zetten, wielen (en de bijbehorende slicks) uitzoeken. De 3.2 gaat als de spreekwoordelijke kogel, straks met een slordige 270 paardjes op plm. 1150 kilo de droge evenementen met de GTA rijden ! De vochtige/natte doe ik lekker met de Giulia Super..