Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 14:02

Een TSje klinkt ook absoluut beter dan de huidige 4 cilinders. Ik vind de 1750TBi in de 4c ook zeer kunstmatig klinken, vind dat niet wat: al zou ik hem er niet op laten staan :wink:
De JTSen uit de vroege serie o.a. latere spiders en de GT's: 2.0JTS hebben op gebied van oliegebruik en niet halen van vermogens een nare smaak bij veel alfisten. Als je echt verdiept in de laatste generaties 2.2JTS en 3.2JTS zie je gewoon dat dat een goed en betrouwbaar blok is, die beide ook nog eens goed klinken standaard af fabriek. Na de softwaremodificatie van Squadra of Savali komt ook een rekkende ketting zelden nog voor. Bedoel lepel die getunde 3.2JTS maar eens in een 147 en vergelijk hem dan nog eens met de verouderde busso 3.2 24V 8)

De Multi-Air maar ook de 1750TBi kennen daarintegen toch best wat zwakke plekken blijkt nu in praktijk, zoals defecte multiairmodules en turbos' bij de 1750.

Dat is volgens mij waar de topicposter om vraagt...
Ben ik met je eens, zeker met aangepaste software zijn het zeker geen onbetrouwbare blokken! Het is ook meer de afkomst ervan wat vele Alfisten een beetje tegen het zere been stoot :)
Los van alles, en dat geldt ook voor de 1.4 MultiAir en 1750TBi, alles valt of staat met goed onderhoud, en dat is nou net hetgeen waar het (te) vaak aan schort. En dan terugkomend op de vraag van de topic starter; als je weet dat de ketting vervangen moet worden, of op zeer korte termijn, zou ik er persoonlijk voor kiezen om toch even verder te kijken. Tuurlijk, je kan onderhandelen over het vervangen van de ketting alvorens je overgaat tot aanschaf, maar als men dit moet gaan doen bij een willekeurige "merk" garage, zou ik dat risico niet nemen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 17:16

Een TSje klinkt ook absoluut beter dan de huidige 4 cilinders. Ik vind de 1750TBi in de 4c ook zeer kunstmatig klinken, vind dat niet wat: al zou ik hem er niet op laten staan :wink:
De JTSen uit de vroege serie o.a. latere spiders en de GT's: 2.0JTS hebben op gebied van oliegebruik en niet halen van vermogens een nare smaak bij veel alfisten. Als je echt verdiept in de laatste generaties 2.2JTS en 3.2JTS zie je gewoon dat dat een goed en betrouwbaar blok is, die beide ook nog eens goed klinken standaard af fabriek. Na de softwaremodificatie van Squadra of Savali komt ook een rekkende ketting zelden nog voor. Bedoel lepel die getunde 3.2JTS maar eens in een 147 en vergelijk hem dan nog eens met de verouderde busso 3.2 24V 8)

De Multi-Air maar ook de 1750TBi kennen daarintegen toch best wat zwakke plekken blijkt nu in praktijk, zoals defecte multiairmodules en turbos' bij de 1750.

Dat is volgens mij waar de topicposter om vraagt...
Ben ik met je eens, zeker met aangepaste software zijn het zeker geen onbetrouwbare blokken! Het is ook meer de afkomst ervan wat vele Alfisten een beetje tegen het zere been stoot :)
Los van alles, en dat geldt ook voor de 1.4 MultiAir en 1750TBi, alles valt of staat met goed onderhoud, en dat is nou net hetgeen waar het (te) vaak aan schort. En dan terugkomend op de vraag van de topic starter; als je weet dat de ketting vervangen moet worden, of op zeer korte termijn, zou ik er persoonlijk voor kiezen om toch even verder te kijken. Tuurlijk, je kan onderhandelen over het vervangen van de ketting alvorens je overgaat tot aanschaf, maar als men dit moet gaan doen bij een willekeurige "merk" garage, zou ik dat risico niet nemen.

Vwb kettingrek is squadra tuning het op z'n site niet met jullie eens :wink:

Citaat: "Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen"

Linkje: https://www.squadra-tuning.nl/chiptunin ... r/3-2-jts/


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 19:03

Dan heb je mijn 4 Cilinder lijn nog niet gehoord ;) :mrgreen: :thumbs:
Je doelt zeker op de 2.0 T-Spark uit een/je 155 8) volgens mij, correct me if I'm wrong, ben je een graag geziene gast bij H&S, en als ik zo de 155's daar zie met die fantastische modificaties, dan kan ik me heel goed voorstellen hoe goed die moet klinken :mrgreen:
Dat klinkt sowieso al heel anders dan een 1750TBi 8) ik vond de 2.0 uit mijn oude 147 ook altijd heerlijk klinken, zeker na toevoegen van BMC CDA en ragazzon uitlaatsysteem :mrgreen:
:mrgreen: :thumbs: :jumping:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 19:17

Een TSje klinkt ook absoluut beter dan de huidige 4 cilinders. Ik vind de 1750TBi in de 4c ook zeer kunstmatig klinken, vind dat niet wat: al zou ik hem er niet op laten staan :wink:
De JTSen uit de vroege serie o.a. latere spiders en de GT's: 2.0JTS hebben op gebied van oliegebruik en niet halen van vermogens een nare smaak bij veel alfisten. Als je echt verdiept in de laatste generaties 2.2JTS en 3.2JTS zie je gewoon dat dat een goed en betrouwbaar blok is, die beide ook nog eens goed klinken standaard af fabriek. Na de softwaremodificatie van Squadra of Savali komt ook een rekkende ketting zelden nog voor. Bedoel lepel die getunde 3.2JTS maar eens in een 147 en vergelijk hem dan nog eens met de verouderde busso 3.2 24V 8)

De Multi-Air maar ook de 1750TBi kennen daarintegen toch best wat zwakke plekken blijkt nu in praktijk, zoals defecte multiairmodules en turbos' bij de 1750.

Dat is volgens mij waar de topicposter om vraagt...
Ben ik met je eens, zeker met aangepaste software zijn het zeker geen onbetrouwbare blokken! Het is ook meer de afkomst ervan wat vele Alfisten een beetje tegen het zere been stoot :)
Los van alles, en dat geldt ook voor de 1.4 MultiAir en 1750TBi, alles valt of staat met goed onderhoud, en dat is nou net hetgeen waar het (te) vaak aan schort. En dan terugkomend op de vraag van de topic starter; als je weet dat de ketting vervangen moet worden, of op zeer korte termijn, zou ik er persoonlijk voor kiezen om toch even verder te kijken. Tuurlijk, je kan onderhandelen over het vervangen van de ketting alvorens je overgaat tot aanschaf, maar als men dit moet gaan doen bij een willekeurige "merk" garage, zou ik dat risico niet nemen.

Vwb kettingrek is squadra tuning het op z'n site niet met jullie eens :wink:

Citaat: "Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen"

Linkje: https://www.squadra-tuning.nl/chiptunin ... r/3-2-jts/


Gr
DJ
Tsja, dat kan squadra ook wel roepen, en dat is misschien ook wel zo, maar het gaat niet zozeer om een ECU remap t.b.v. meer performance, maar meer om de aansturing en timing, die schijnt nogal agressief te zijn en wanneer je dat aanpast, kan het wel positieve invloed hebben op de levensduur van o.a. de distri ketting :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 20:08

Ja maar dat is nu net wat Squadra weerlegt,

de Opel blokken hebben ook last van de opgerekte kettingen, en die hebben heel die nokkenasverstelling zoals Alfa m heeft niet. Dus je kunt m bij een JTS wel soepeler maken, maar dan los je het probleem gewoon niet op.

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

ma okt 22, 2018 22:23

De kwaal helemaal verhelpen zal je inderdaad niet, dat is gewoon inherent aan de opbouw en ontwerp van het blok. Daarom zou ik persoonlijk ook voor de 1750TBi gaan, die behoud ook wat meer z’n waarde als ik de prijzen zo zie om mij heen :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: alfa spider 3.2

di okt 23, 2018 14:51

Dat van Squadra is niet helemaal waar....

De 1.9 en 2.2 JTS hebben nokkenasverstelling in tegenstelling tot de Opels en de Fiat Croma. Deze hebben de ketting problemen veel minder/op veel hogere km standen.

Bij de Alfa hebben ze met de nokkenasverstellers deze motoren ''karakter'' proberen te geven, maar eigenlijk worden de verstellers zo ''aan/uit'' geschakeld dat dat extra stress op de ketting geeft en bovendien ook niet lekker rijdt. Dus met de tuning/deze aanpassing gaat de auto veel beter rijden, en het geeft zeker wel minder stress/belasting op de ketting, maar daarmee wordt niet gezegd dat het ''probleem'' weg is.

Goede olie en op tijd verversen draagt ook bij aan de levensduur (Geen 30.000km dus).
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: alfa spider 3.2

di okt 23, 2018 17:06

Voor wat het waard is; heb van dichtbij een 3.2 in een 159 meegemaakt, is recent over de 210K gegaan zonder enig gedoe aan kettingen, spanners of weet ik veel.Met squadra MM aanpassing overigens.
Olie interval zoals voorgeschreven (30K km meen ik), Valvoline Durablend. De laatste +100K was voor 90% aan vlotte snelwegkilometers.

Fijn blok wat mij betreft, en met een paar kleinere einddempers bruut en diep klinkend! :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

wo okt 24, 2018 10:06

Kan ik me goed voorstellen! Zover mij bekend is had voornamelijk de 2.2 het meeste en meest frequent last van het euvel. En daarbij doet goed onderhoud natuurlijk ook vaak wonderen :D

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: alfa spider 3.2

vr okt 26, 2018 17:21

Van mij 103.000km zonder ketting troubles. Stephan is goed maar nogal eigenwijs laten we maar zeggen, daarom ben ik bij Ronald van Savali geweest, omdat hij voor maatwerk openstaat en ook de rollerbank gebruikt als je dat wilt :oops: . Met name de gaspedaalresponse bepaalt de levensduur van de ketting, ik ben zelf programmeur en ook techneut en het effect van de Italiaanse belachelijke initiële setup kan je heel mooi zien en meten op de JTS motoren en wat er dan met de versteller gebeurd: bizar. Ronald nam me hier keurig in mee en neemt uitgebreid de tijd.

De 3.2 en 2.2 hadden het beide overigens even erg, de 2e serie is er minder gevoelig door kleine modificaties helemaal nadat je deze response laat wegtunen.

Advies is dus een aangepaste te kopen of de ketting te laten doen en meteen deze software aanpassing....klaar.

Nadeel van de 1750 en multiair en ook de oude TSen dat riemen ook mega vaak moeten, dus als je niet al te veel per jaar rijdt is een JTS denk ik voordeliger met een kettingvervanging om de zeg 120.000km, tegenover elke 3 jaar kmers gemaakt of niet riemen vervangen en de hele santamakraam en kans op defecte turbo’s...
Laatst gewijzigd door ebbr op vr okt 26, 2018 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: alfa spider 3.2

vr okt 26, 2018 17:30

Ik weet dat ebbr de 2.2 altijd met hand en tand verdedigt, maar wat mij betreft is de 1.8 TBi het blok dat je moet hebben in de Spider. Toen m'n ouders in 2015 een Spider zochten hebben we met zowel de 2.2 als de TBi proef gereden. De 2.2 mag de veters van de TBi nog niet eens strikken... Het koppel van de turbomotor is al bij lage toerentallen aanwezig en maakt van de Spider écht een heerlijk vlotte auto. De geadviseerde vervangingstermijn voor de d-riem is overigens geen 3 jaar zoals ebbr noemde, maar 4 jaar. De TBi lijkt als bonus ook nog eens mooi waardevast te zijn (want: dé motor en relatief schaars).

Enige nadeel van de TBi vind ik dat ie veel te tam klinkt. Maar zoals genoemd valt dat wel op te lossen :D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: alfa spider 3.2

vr okt 26, 2018 17:32

Klopt ik vind de 1750 echt 10 x niks sorry :D te weinig cilinder inhoud...geen toeren
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

vr okt 26, 2018 20:17

Klopt ik vind de 1750 echt 10 x niks sorry :D te weinig cilinder inhoud...geen toeren
Geen toeren? Dat is natuurlijk niet helemaal waar, na een software kuurtje van de juiste partij draait de motor makkelijk 6500 toeren en is het vermogen + koppel heel mooi uitgesmeerd over het gehele toerenbereik :thumbs: als je het nog mooier wilt maken vervang je de downpipe voor een mooi exemplaar met sportcat, of zelfs helemaal open, dan draait de motor nóg gretiger toeren + dat de turbo nóg eerder opspoelt, waardoor je dus een nog mooiere koppel en vermogenskromme hebt :mrgreen:

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Re: alfa spider 3.2

za okt 27, 2018 12:18

hallo, ik wil een nw model spider kopen met 3.2 motor. nu moet echter kettingspanner vervangen (175.000km) worden. heeft iemand een idee over de kosten van dit? moet er nog meer vervangen worden? zijn er nog meer dingen waar je op moet letten bij deze motoren?

ik hoor het graag.

groeten,
john
Nou John, veel adviezen en meningen. Ik denk dat je je eigen plan maar moet trekken. En ja, ook dit is weer een advies en mening :? :wink:
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: alfa spider 3.2

za okt 27, 2018 18:17

Klopt ik vind de 1750 echt 10 x niks sorry :D te weinig cilinder inhoud...geen toeren
Geen toeren? Dat is natuurlijk niet helemaal waar, na een software kuurtje van de juiste partij draait de motor makkelijk 6500 toeren
Dat zeg ik geen toeren de 2.2 en 3.2 JTS na SAVALI 7400rpm 8) en standaard 7000rpm geen meningen en voorkeuren, maar feiten :thumbs:

Is gewoon best een mooi stukje alfa-engineering op deze directe inspuiting basis (alleen onderblok is Holden), vind het jammer dat dit vaak zo wordt afgekraakt louter op sentiment. Je moet het zo zien de 2.2JTS moest de 2.0TS (later 2.0JTS) 916 spider vervangen en de 3.2JTS de V6 busso. Dat is beide goed gelukt op het overgewicht van de fase 1 na qua vermogen, sound en betrouwbaarheid. De Fiat engineering 1750 werd vanwege milieu beweegredenen later als vervanger voor de V6 busso gezien en dat gaat er gewoonweg bij mij niet in: niet gelukt mij betreft!

Dus als je de motoren in het juiste perspectief en verwachtingpatroon uit het verleden plaatst is de 200pk 1750 het minst geslaagd...Klein stukje Holden of 100% Fiat, beide elk geval geen 100% alfablok dus tja.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”