Het betreft een 1.9JTD motor (120pk).
De auto laat volgende zien:
- weinig trekkracht tot 2500rpm, daarna trekt de auto weer goed (turbogat?)
- bij overschakelen flinke roetwolk, vooral als je daarvoor wat rustiger in toeren hebt gereden
- auto geeft af en toe (om de paar honderd km) storing P010F (luchtmassameter, maar die is al vervangen)
- af en toe gaat gloeispiraallampje knipperen net aan begin van rit bij wegrijden
- af en toe als ik langere tijd op snelweg onder 2500rpm heb gereden in hogere versnelling en weer wil optrekken komt de auto opeens niet boven de 3000rmp uit net alsof er begrenzing op zit. Schakel ik terug schiet het toerental even boven 3000rpm maar dan daarna weer “begrensd” op 3000. Na een tijdje is het weg en kan ik weer doortrekken boven de 3000rpm. Er komt hierbij geen storingsmelding dus zou geen noodloop moeten zijn.
Historie van problemen en acties:
- zomer/najaar 2017 diverse malen motormanagement storingen, maar gingen na enkele dagen weer weg en ben ik mee door gereden (niet zo handig achteraf)
- eind 2017 totaal geen vermogen meer, roetfilter bleek helemaal verstop. Is vervangen (imitatie). Tijdens wachten op levering 2 weken zonder roetfilter gereden, veel roet maar goede trekkracht
- na montage roetfilter binnen drie dagen weer vermogen weg, roetfilter weer verstopt.
- bij Fiat dealer is roetfilter geregenereerd en ingeregeld, hierna reed de auto weer OK maar wel weinig trekkracht onder de 2500rpm, of dat eerder ook zo was weet ik niet. (Hiervoor trage auto gereden zonder turbo, dus was niet gewend aan flitsend wegrijden)
- Na enkele weken steeds slechter optrekken. Het bleek dat vacuumslang naar turbo gescheurd was. Is ingekort en vastgezet en toen deed turbo het weer, maar nog steeds pas vanaf ca 2500rpm heb je echt vermogen. (turbogat?)
- Vanwege storing op Luchtmassameter is deze vervangen maar auto trekt nog steeds slecht op onder 2500rpm.
- EGR klep is vroeger al afgedopt met blindplaatje en zou dus geen verstoring op moeten kunnen leveren
Ik ben geen ervaren autokenner maar begreep dat deze motor een schoepverstelling heeft op de turbo. Zou het zo kunnen zijn dat deze vastzit en dat daardoor een turbogat ontstaat. En dat te weinig turbo onderin betekent te weinig lucht en daardoor roet. Of en hoe het inhouden bij 3000rpm en het knipperen van het gloeispiraallampje daarmee samenhangt gaat mijn pet te boven.
Fiat dealer weet ook niet zo goed wat er aan de hand is. Enige dat ze kunnen proberen is LMM nog een keer vervangen om te kijken of de nieuw gemonteerde wellicht niet goed is.
Iemand hier idee hoe dit aan te pakken en de auto weer in orde te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken.