Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 08:38

Volgens mij zit het bevestiginsgat er wel, de stabi is gewoon zo ver naar beneden gezakt dat het beugeltje verbogen is aan de kant waar de bout nog in zit.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 08:49

Gezien het patroon van het vuil (omtrek beugel duidelijk te zien) zat je stabi tijdens apk nog gewoon vast. Bouten zullen wel losgelopen zijn. Zaten ze in ieder geval niet vast gerot..... :lol:
Beugels zijn gewoon verbogen en de bout is zoek en het boutgat zie je zo zitten. Hopelijk draad niet beschadigd. Anders ff helicoil erin. Dit draadgat kan je makkelijk bij.

Als je toch niet van plan bent airco in ere te herstellen zou ik nu de boel er netjes uithalen. Alles waar je enigzins bij kan. Ruimt lekker op.
Wat Dirk zegt, grote boor gebruiken en kop eraf boren.
Kans dat je oude airco spullen (mits netjes gedemonteerd) nog wat opbrengen op ebay? In de US of A bevoorbeeld.

Radiateurrevisie. Prijs rond 200 euro oid.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 09:35

Ik denk dat die beugel verbogen is doordat het ding al even los hangt?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 09:47

Het ding hangt nog niet lang los.
Kan je zien aan vuil patroon.
Beugel verbogen door uitveren wielophanging in een bocht. (binnenwiel)
Dat trekt de stabi naar beneden.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 11:40

Beugel is inderdaad gewoon verbogen door het inveren van de auto. Wel heeeeel apart, want heb sinds de apk ongeveer 150km gereden en niks gevoeld of gemerkt. Ook is aan beide kanten de beugel los gekomen!
Maar zoals DJ al zegt, zou je afgaande op het vuil denken dat hij nog niet lang los hangt.

Airco gaat er dan denk ik uit, ja. Popnagels uitboren lijkt me beste optie, en dan slangen en reservoir eruit. Compressor moet ik even kijken hoe makkelijk ik daar bij kom. (ga niet wéér complete inlaat eraf trekken... :| ) Als ik de boel afdop, zou ik dan wel de v-snaar van de compressor doorknippen? Ik heb echt totaal geen verstand van airco's, maar weet niet of hij nog druk op bouwt, lijkt me dan niet zo handig as er geen circulatie meer is.
Alles qua overbodige bekabeling en slangen van airco opruimen/verwijderen doe ik dan wel als de motor er een keertje uit gaat.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 17:20

Lekker doorknippen die V snaar.
Met radiateur en AC condensor eruit lukt het vast wel om de compressor eruit te wurmen.
Scheelt hoop (sleutel)ruimte en weer wat gewicht.

Vwb AC condensor, heb je een telescopisch inspectiespiegeltje? (liefst met ingebouwd lampje) Kan je beter zien waar je aan begint.
Die dingen kosten de wereld niet. Erg handig. Met je telefoon kan je ook nodige "om een hoekje" bekijken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 18:04

Zo'n spiegeltje heb ik, ja. Bij een bomvolle Spider-motorruimte met injectie en airco heb je die wel vaker nodig. :lol:

Ik merk nu wel dat ik bij de Spider tegen allemaal zaken aan loop die ik niet ken van mijn andere 105-jes en echt heel weinig verstand van heb: injectie, nokkenasversteller (moet ik ook nog naar kijken), airco, electrische ramen/spiegels en een hele hoop electronica-spaghetti onder de kap en interieur. Ik heb dus nog een hoop te leren over deze zaken!
Veel zaken had ik ook op mijn 75's, maar die zaken gingen nooit stuk. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo mei 16, 2018 22:28

Het belangrijkste is er in ieder geval uit...
Popnageltjes gewoon uitgeboord, onderaan nog 2 steunen die ik op 't eerste oog gemist had en dan de slangen los krijgen. Dat laatste was eigenlijk nog 't lastigste. Koppelingen zaten muurvast en je kwam er (natuurlijk!) weer lastig bij. Zag ook dat de bekabeling van de ventilator al los hing en er zaten héél veel bladeren tussen ventilator en radiator.
Systeem was helemaal leeg, zat echt nul druk op. Alleen toen ik spullen op de grond legde kwamen er nog 3 druppels bruin koelmiddel uit.
Nu nog kijken of we beetje fatsoenlijk bij die compressor komen, want die zit verstopt tussen inlaat, ontsteking en wat koelslangen.
Ik hou dan 2 slangen met over in de motorruimte, dat zijn de slangen van/naar de cockpit. Hoe kan ik het beste die koppelingen afdoppen?

Afbeelding

Heb ook nog even zitten ... met de stabibeugeltjes. Ben al wat bij gaan buigen maar passen nog nét niet lekker. Is laatst ook nog m'n bankschroef stuk gegaan en doe de klusjes aan de spider grotendeels op straat (omdat de Giulia binnen staat). Dat maakt het allemaal niet makkelijker. Dus mocht iemand nog ergens 2 verloren beugeltjes hebben liggen, hou ik me aanbevolen. Scheelt een hoop gedoe met 300x terug naar binnen lopen om te kijken of het past. ;-)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo mei 16, 2018 23:38

Ik heb twee beugeltjes liggen.
Je kan ook de gaten beetje uitboren naar 9 mm of 9,5mm. Dat kan echt geen kwaad. Evt ipv gewone ring een zware carrosseriering tussen moer en beugel.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 17, 2018 07:59

Krik onder stabi zetten om m omhoog tegen de carrosserie te duwen kan ook veel schelen. Dan hoef je met de hand de rubbers minder in te drukken om t beugeltje bij de schroefdraad te krijgen.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 17, 2018 08:10

Dat trucje had ik ook al geprobeerd. Maar via DJ zijn nu 2 beugeltjes onderweg. :-)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr mei 18, 2018 22:25

Met de radiator even langs de radiatorboer gegaan, de lekkage was wel te repareren maar adviseerde van niet. De radiator was 32 jaar oud en had al flink op z'n donder gekregen waardoor na reparatie waarschijnlijk binnen de kortste keer ergens anders weer iets stuk ging. Daarnaast was door de deuken de koelcapaciteit niet meer top. Advies: volledige revisie en dat zou 400,- kosten. Bij de bekende onderdelenleveranciers kon ik er eentje op ruilbasis bestellen voor rond de €300,-, maar stonden zowat overal in backorder. Radiator is specifiek voor de S3 2.0 injectie van bouwjaar '86-89 omdat de aansluitingen nét wat anders zijn.
Nu zag ik op Marktplaats iemand die wat onderdelen van een S3 2.0IE aanbood, waaronder een hele nette radiator. Dus een gokje genomen voor 5 tientjes die radiator gekocht. Toen ik 'm uit de doos haalde schrok ik wel, dat ding zag er bijna ongebruikt uit! :lol:
Vandaag weer even langs de radiatortoko hem even te testen op lekkages en vervuiling, maar zelfs spoelen was niet nodig. Hoe 't er naar uit ziet dus een kwestie van gegokt en gewonnen. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Ik zag ook dat de 2 voorste klepdekselmoeren helemaal los zaten, kon ik met de handen gewoon los draaien. De roodbruine ringen waren helemaal vergaan, dus maar nieuwe gemonteerd.
Ook de voorste 2 kleine boutjes was de moer vanaf getrild. Dat verklaart wel die olie op het voordeksel. :oops:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr mei 18, 2018 22:34

Je moet ook eens geluk hebben! :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 24, 2018 08:33

Wat me bij je Spider opvalt is dat er helemaal geen windstromingstunnel achter je radiateur is geplaatst, of had je die op de foto vorige pagina al gedemonteerd?
Gr. René
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 24, 2018 14:21

Op de foto's zie je de aircoradiator, hè. Daar zijn de gewone radiator en ventilatorkap er al uit gehaald.
Maar die kap zit er uiteraard gewoon op. :-)

Overigens gisteren de nieuwe radiator ingebouwd en het lijkt vooralsnog helemaal prima te zijn. Vanwege de loszittende stabi kan ik nog niet rijden, maar bij stationair warm draaien blijft het naaldje nu precies in het midden staan (175°F), dat was voorheen altijd rond de 200°F.

Wat nog op mn lijstje staat:
Stabi monteren. Heb via DJ 2 gebruikte beugels geregeld, deze kaal gemaakt en in de metaallak gezet.

Aantal slangen vervangen. Was nogal lastig om aantal slangen los te krijgen voor normaal geld (€35,-/m), dus nu in devde USA een set siliconen vacuumslangen gekocht voor €96,-, waarmee je meteen alles voor de hele auto compleet hebt.
Op AlfaBB is dit setje al vaker besproken en iedereen is erg enthousiast. https://store.hpsimotorsports.com/colle ... -1982-1994

Ik wil ook nog even die terugslagklep van de rembekrachtiging bekijken. Ik hoor gewoon de lucht langs de aansluiting van de slangklem sissen als ik motor uit zet. Als ik slang beetje beweeg hoor ik de luchtsneller stromen. Kan oom gewoon de slangklem zijn natuurlijk. Maar hoe kan ik die klep het beste beoordelen? Gewoon doorheen blazen?

En als ik nog ergens tijd en zin over heb wil ik de nokkenasversteller bekijken. Die zit gewoon los en valt er bijna uit. Doet t wel als ik m stevig er in duw, maar valt er dan meteen weet uit. Heeft iemand wat documentatie wellicht? Kan op t forum verder niks vinden mbt dit probleem.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”