Veloce_1968
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 18:55
Locatie: Oss

Falende remmen bertone

ma mei 07, 2018 11:48

Van de week lekker aan het rijden en klaar voor de zondag. Bertje uit de garage en de weg op.
Schrik! Geen enkele remdruk!

- genoeg remolie
- geen olielek kunnen vinden
- HRC 3 jaar geleden nieuw, ook de booster...

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan uitzoeken? Zoals gezegd, lekker gereden en ineens geen enkele druk...
Een lekke vacuumslag geen in mijn ogen geen bekrachteging maar wel druk!

Wel eng dat dit zo ineens kan..... Van plan hem naar de garage te rijden met ambulance, maar dat is gelijk een heel gedoe.
Zou ontluchten helpen? ik verwacht van niet omdat de remmen goed werkten..

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Falende remmen bertone

ma mei 07, 2018 12:13

Om je te helpen moet je misschien nog even iets specifieker zijn. Ik meen te begrijpen dat je geen remdruk hebt, maar wel bekrachtiging? Dus het pedaal kun je intrappen tot op de bodem en er gebeurd niet?
Als dat laatste het geval is is de HRC toch weer verdacht. De seals....
Zit er nog olie in je reservoir (lees van wel). Zo ja, dan verplaatst de zuiger geen olie en wordt er niet geremd. Zo nee, dan zit er een lek elders en heeft de HRC niets te verplaatsen, dus geen remreactie.... maar, er ligt nergens remolie op de vloer....
Tot zo ver even, misschien zijn er anderen met aanvullende ideeen???
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Falende remmen bertone

ma mei 07, 2018 12:53

tja, beschrijf eerst eens gevoel in rempedaal. En hoe lang heeft de auto stilgestaan? eerste verdachte HRC idd.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Veloce_1968
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 18:55
Locatie: Oss

Re: Falende remmen bertone

ma mei 07, 2018 12:59

Vorige week en weken daarvoor normaal rondgecrost.. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
Afgelopen zondag uit de garage en eerste beetje soft pedaal, twee maal remmen later helemaal niets meer.

De HRC is droog, het verdeelpunt naast de moter ook, alsmede de klauwen voor. Achter nog even kijken.

Zou de vacuumslang de verdachte kunnen zijn? ik verwacht bij een defecte slang of bekrachtiger dat je nog steeds druk hebt.
Genoeg vloeistof ( helemaal vol nog) zou er ook op duiden geen lekkage..

Ik zou de HRC verdenken maar na 3 jaar? rij eigenlijk elke week behalve met pekel.....

nog tips hoe eea uit te sluiten? Ik zal vanavond achter op lekkage checken, Een remdiagram met wat waar zou ook handig zijn.

bedankt alvast
Giulia Sprint GT Veloce
147, 145 QV, Giulia super 1600, 145 TD Fiat 127

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Falende remmen bertone

ma mei 07, 2018 13:16

Gezien je naam ga ik er vanuit dat het om een 1968 model met staande pedalen is, als dat het geval is kan het zijn dat er een lek in de rembekrachtiger is en dan pomp je de remvloeistof via de vacuumslang zo cilinder No.4 in krijg je ook een hoop witte rook........

Iets anders, is er nog wel een verbinding tussen het pedaal en de hoofdremcilinder? Dit moet een pen zijn die met een splitpen geborgd wordt. Die kan er natuurlijk uit gevallen zijn met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Falende remmen bertone

di mei 08, 2018 11:13

Ik zou het bij de HRC zoeken.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Falende remmen bertone

do mei 10, 2018 10:04

Hrc lijkt mij ook meest voor de hand liggende verdachte als ik het zo lees. Ook al is die pas 3 jaar oud.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Falende remmen bertone

do mei 10, 2018 22:21

En er lopen geen remmen aan?...... want als dat wel is, kan de remvloeistof in korte tijd zo heet worden, dat je ook door de hrc trapt. (waarom weet ik dat? :P )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 08:35

En er lopen geen remmen aan?...... want als dat wel is, kan de remvloeistof in korte tijd zo heet worden, dat je ook door de hrc trapt. (waarom weet ik dat? :P )
Dat kan idd ook. Ook ervaring mee...
Maar als een rem zo heet word ruik je dat meestal wel, en komt de warmtestraling je al tegemoed als je in dichtbij betreffende rem komt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 15:44

Hoofdremcilinder ligt het meest voor de hand. Vandaag ook een andere (grotere) hoofdremcilinder op een 75 gezet, en precies 0 remdruk. Gevalletje kapot in de doos :oops:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 18:36

Hoofdremcilinder ligt het meest voor de hand. Vandaag ook een andere (grotere) hoofdremcilinder op een 75 gezet, en precies 0 remdruk. Gevalletje kapot in de doos :oops:
Dat geeft een lekker vertrouwd gevoel dat soort akkevietjes... :cry: :evil:

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 19:01

Bij een 75 is de remdrukverdeler ook verdacht.


T kan sowieso geen kwaad in dit geval om eens te ontluchten (met pedaal) en kijken wat er gebeurt. Kun je misschien t een en ander uitsluiten. En dat geeft de gelegenheid om de klauwen en slangen eens van dichtbij te bekijken

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 23:30

Bij een 75 is de remdrukverdeler ook verdacht.


T kan sowieso geen kwaad in dit geval om eens te ontluchten (met pedaal) en kijken wat er gebeurt. Kun je misschien t een en ander uitsluiten. En dat geeft de gelegenheid om de klauwen en slangen eens van dichtbij te bekijken
' t Is niet mijn eerste 75, zeg maar :mrgreen:.

Het verschil tussen 0 remdruk en en slecht ontlucht systeem herken ik wel. Daarbij heeft deze een afwijkend remsysteem met een instelbare remdrukverdeler. Alle slangen zijn staalomvlochten exemplaren. Ontluchten doe ik per definitie met het pedaal. Het systeem werkte prima met de oude hoofdremcilinder maar verplaatste naar mijn smaak niet genoeg vloeistof voor een fijn pedaalgevoel. Als ik aan de hydraulische handrem trek blokkeer ik instant de achterwielen.

Kortom: ik heb alle vertrouwen in mijn diagnose.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Falende remmen bertone

vr mei 11, 2018 23:40

Oh m’n tweede gedeelte ging eigenlijk over de bertone van de topicstarter.

Ik vertrouw er ook wel op dat je diagnose correct is :)

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Falende remmen bertone

do mei 17, 2018 17:22

Staande pedalen komt helaas vaker voor van slechte nieuwe cilinders.....

Terug naar “Algemene Technische vragen”