Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo apr 08, 2018 12:21

Omdat mijn middendemper niet netjes terugwilde maar een nieuwe gemaakt, met een flexstuk en een simons dempertje en wat delen van de oude demper.
Afbeelding
Best netjes gelukt vindt ik. Benieuwd of het iets met het geluid doet, want de originele middendemper is dus ook een absorbtiedemper!

En tapijt en stoelen netjes gemaakt, zien er weer strak uit
Afbeelding


En de tellers dan?
Ondertussen week 3 en nog steeds geen succes.
Ik heb wat dingen nog wat nader bekeken, maar dat gaat maar heel beperkt zonder elektrische schema's.
De flexibele printsporen op de tellerbak zijn in ieder geval 100% goed. En enkele stekkers op het ARC hebben massa. Maar of dat goed is of slecht weet ik niet, want nogmaals, geen elektrisch schema.

Ik heb ook nog gezocht naar een manier om het hele ARC er tussenuit te floepen, maar ook daarvoor geld: het beschikbare schema is de verkeerde.
Ondertussen wordt ik er een beetje moedeloos van.
Het is letterlijk het enige wat nog gedaan moet worden om de auto rijdbaar te maken (op wat cosmetische dingetjes na, maar dat is nu ff niet zo spannend). De auto is APK waardig, behalve de tellers....

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo apr 08, 2018 13:00

Is je arc computer nog wel goed? Heb je die al uitgewisseld met een andere?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo apr 08, 2018 15:46

Nog niet uitgewisseld nee, maar ik vermoed ondertussen wel dat ie stuk is. Vooral omdat die bij de eerste start (zonder tellerbak) vrolijk oplichtte. Maar daarna heeft hij niks meer gedaan. Dat doet mij vermoeden dat ie kapot is. Maar dat komt dan door kortsluiting ergens denk ik, want t gaat niet opeens zomaar stuk. Dus als ik er een andere aanhang ben ik bang dat ook die kapot gaat.

En dan nog, volgens mij doet het ARC niet iets met alle kabels die er in of uit gaan. Sommige zijn gewoon doorgelust meen ik.
Ik heb m wel even opengeschroefd maar er was niks geks op de printplaat te zien, geen kapotte condensators, doorgebrande paden of verlepte soldeerverbindingen.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo apr 08, 2018 20:34

Op AlfaBB staat een artikeltje ergens in het Milano forum over de transistor die mission critical is voor de ARC. Mss dat die ondeugdelijk is?

EDIT: Hiero.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo apr 08, 2018 21:22

Jep, zeker bekend mee. Heb dat ooit gelezen en heb de spanningsregelaar al lang hier, maar dit is een mod voor t display, en ook deze mod is voor de oude computer. Mijn display ziet er heel anders uit vanbinnen

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

za apr 14, 2018 23:26

Dit weekend helaas maar een uurtje kunnen spoorzoeken.

maar wel productief! Mijn elektrische ramen deden het niet, en na wat speurwerk bleek mijn grote vriend meneer overgangsweerstand de boosdoener te zijn. Stekkertje doorverbonden en voila, links werkt weer (rechts heeft een dode raammotor)

Ook wat dichter in de buurt van werkende tellers gekomen. Ik was in de war omdat er in het schema stond dat de grote stekker op de tellerbak o.a. een massa verzorgde, waardoor ik dacht dat de plus dan van de sensoren of ARC of iets dergelijks afkwamen. Niet helemaal waar, want via de kleine stekker krijgt het geheel ook een constante plus. De rest zijn dus signaal draden.
Behalve voor de waarschuwingslampjes, want die zijn dan weer massa geschakeld via het ARC :lol:

Maargoed er komt niks binnen op de plus. Alleen daar moet ik nog iets verder naar zoeken. Het aparte is dat volgens de pin out van de tellerbak de 2e pin van boven pin 2 is, en volgens het schema een bladzijde verder is dat juist pin 3. Ik heb dus een roze en een roze witte kabel die allebei voor die constante plus zouden kunnen zorgen. Volgend weekend maar weer eens verder zoeken.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

zo apr 22, 2018 21:22

Nou, ze heeft vandaag weer voor t eerst in bijna 1.5 jaar weer op eigen kracht bewogen :driving:

plus van de tellerbak zat op een stekker in de zekeringskast die volgens de schema's helemaal niks doet... :!: Even van een andere geschakelde voeding afgetapt en opeens werkte de tellers weer! Althans, de benzinemeter niet maar ach dat zal de vlotter zijn.

En tot mijn grote verbazing kwam opeens de Alfacontrol weer tot leven! Een deel ervan, de deur indicators werken 100% en de dynamo levert 14 volt. Dus dat is voorlopig genoeg. Hoe en waarom opeens snap ik niet en eerlijk gezegd zal het ook wel.

En dus maar eens even op de grond gezet en in de schuur toch een stukje vooruit en achteruit kunnen rijden! Koppeling en remmen mogen nog eens ontlucht worden, maar zoals bekend is dat bij transaxles zelden in een keer goed.

Dus, volgende week maar eens stiekem proefrijden! :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

za apr 28, 2018 14:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze ziet er niet eens zo heel verkeerd uit :jumping:

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

za apr 28, 2018 14:25

Mooi :thumbs:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

za apr 28, 2018 18:11

En mn proefritje tot nu toe is een succes! De bak was een soort van op de gok gekocht (volgens verkoper goed, maar ja....) en ik lijk geluk te hebben! Synchro's voelen allemaal goed, en ik hoor geen gekke geluiden uit de bak! De vorige bak klonk alsof ie rechte vertanding had en dat werd op de den duur wel vervelend. De pook voelt ook lekker strak en trefzeker aan, ik heb tenslotte ook de meeste kogels en bussen van het schakelmechaniek vervangen dus dat mocht ook wel.

Onderstel voelt ook goed. lekker strak maar niet te. Drempels gaan prima, dus de hoogte (en de middendemper!) is perfect. Geen gepiep of gekraak, dus de powerflex bussen lijken goed ingevet. Gevoel in het stuur nog niet heel denderend, maar hij is ook niet uitgelijnd dus eerst dat maar eens bekijken.

Motor trekt ook lekker! Dat heb ik wel gemist zeg. Loopt perfect stationair en start meteen. Hangt goed aan het gas. Vorige motor had problemen met constante toeren, maar de nieuwe bobinemodules lijken dat opgelost te hebben.

Aandachtspuntjes ook gevonden. Bij lage toeren resoneert er behoorlijk wat mee in de auto (klapperende deurpanelen RV en hemeltje). Misschien een onbalans in de cardanas? Bij hoge toeren valt het wel mee.

Remlichten werken niet, is ook een dingetje natuurlijk. ARC lampjes gaan wel branden als ik rem, dus die lijkt (deels) te werken.

En het grootste minpunt tot nu toe zijn de remmen. Die functioneren wel maar daar is dan ook alles mee gezegd. Eerst eventjes de nieuwe blokken inremmen en nog eens goed ontluchten en dan zien hoe de vlag erbij hangt.

En de motor is een stuk hoorbaarder in de auto. Klinkt fantastisch, maar het lijkt wel wat meer dan de bedoeling. Nu heb ik wel minder schutbord isolatie (die was weggefikt aan de motorzijde) dus dat verklaart wel iets. Maar misschien heb ik ook nog een uitlaak lek ergens. Ach, boeiend :twisted:

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

za apr 28, 2018 19:58

Gaaf zeg :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

zo apr 29, 2018 20:45

Klinkt goed! Mooi project om te zien als je zelf ook een 75 TS hebt.

Ik zou eerst even je remverklikker bekijken. Ik had hetzelfde probleem dat m'n remlichten het niet deden, maar dat de arc lampjes wel gingen branden. Voordat je, zoals ik toen, een hele zoektocht begint naar een elektrisch probleem... Destijds wel de spanningsregelaar van het arc display vervangen, waarmee alle arc problemen waren opgelost.

Succes!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: she's alive!!

za mei 12, 2018 18:10

Kleine update: Ik vermoedde inderdaad ook de remverklikker, met een NOS schakelaar er in werkt alles weer perfect.

Vandaag het cardanas probleem ook opgelost. Deels slechte passing en deels mijn eigen schuld: centreerlager van achterste deel as paste niet goed in de nieuwe (slechte passing dus) donut. dat had ik verkeerd gemonteerd. Gat iets opgeruimd en nu past het wel. Dat niet alleen, het rijdt voor 95% trillingsvrij! Gewoon prima dus, en voorlopig ga ik er dus niks aan doen. Misschien ooit het slangklem trucje.


En aangezien alles nu werkt, en goed rijdt (zelfs de radio gaat aan en uit op contact!) ga ik denk ik de auto volgende week voor de APK langsbrengen. Als dat goed gaat, kan ik m verzekeren en uit de schorsing halen. zo niet, kan ik er nog even aan werken.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 02, 2018 08:45

Zo, deze week was een goede week. Ze staat weer thuis
Afbeelding
Afbeelding

in 1x goedgekeurd! =D> =D>

Kijk eens hoe strak die motorruimte er uit ziet
Afbeelding

En de kofferbak, iets minder strak maar wel functioneel. Ik wou wel bekleding hebben, maar ik had twinspark bekleding terwijl er nu een V6 tank in ligt. Dus daar maar iets geknutseld. Behoorlijk hobbybob, dat geef ik als 1ste toe. Maargoed concoursstaat is nooit het doel geweest. Het werkt wel en ziet er netjes genoeg uit. Beetje baggage er in en je ziet er toch niks van
Afbeelding


En de auto stuurde een beetje raar. Even heel provisorisch zelf uitgelijnd.
Afbeelding

Touw paralel gezet aan het achterwiel. Dan voor gekeken naar hoeveel verschil er tussen de voorkant en achterkant van de velg zit tov touw. Verstellen van de spoorstang gaat verassend genoeg best goed terwijl de auto nog op de grond staat! Kunt er net bij als je ligt.
En toen werd mijn vreemde weggedrag ook duidelijk, de auto had behoorlijk extreme toespoor.
Uitgerekend dat voor 0,5 graad toespoor voorkant van velg 3.3 mm verder van t touw mag zitten dan achter. Stuurde al gelijk een heel stuk beter! Had het gisteren even snel gedaan dus links en rechts zijn nog niet 100%, de auto trekt ever so slightly naar links. Maar dat is een kwestie van nog even een keer opnieuw doen.
Caster instellen: maximaal gezet zonder schokbreker te raken, en dan aan beide kant even lang gezet, gemeten via vast referentiepunt. Hoeveel graden heb ik dus geen idee, maar boeiend.


Ook nog een woordje over de remmen. De auto remt echt heel, heel goed. Het pedaal is lekker hard en zit voor een 75 super hoog. Hij grijpt niet zo lekker aan als in een moderne auto, maar man wat is dit 3000x beter dan toen ik nog met de auto reed dagelijks. De instelbare remdruk verdeler is hier volgens mij verantwoordelijk voor. De oude was niet 100% en dat had toch veel gevolgen voor pedaal gevoel.
Ook heb ik het schutbord verstevigt rond de pedalen, dus dat zal ook ietsjes schelen.
Ik lees hier wel eens horrorverhalen over het ontluchten, en ik heb het zelf ook meegemaakt. Maar nu, de auto stond echt maar 2-3 tandjes hoger op de assteunen dan voor, en dan met een eazybleed op 0,8 bar in 2x goed.
De eerste keer ontluchten was sowieso niet goed, omdat heel het systeem leeg was. Maar de 2e keer ontluchten was echt in 10 minuten gedaan en het pedaal is dus kneiterhard zonder lucht in het systeem. Nogmaals, alle klauwen gereviseerd, nieuwe HRC, instelbare verdeler.

Kortom, die horrorverhalen: volgens mij een teken van verouderde onderdelen van je remsysteem.

Oke dan, aandachtspunten? Ja die zijn er ook

Ik vindt de cardanas toch nog wel iets teveel trillen. Het is niet super heftig, maar als je net uit een wat nieuwere auto stapt dan merk je dat het toch wel storend is. Even kijken wat die as doet na een paar honderd kilometer. En anders een keer met slangklemmen aan de gang?

Tweede punt is het geluid. Ik weet niet of ik gewoon het niet meer gewend ben, na 1.5 jaar in een relatief nieuwe Honda, maar zeker op de snelweg maakt de 75 toch echt wel een bak herrie. En niet zozeer windgeruis, het klinkt als de motor. lijkt wel alsof het schutbord van papier mache gemaakt is. stationair hoor je auto bijna niet, en ik kan ook geen lek ontdekken ergens bij het spruitstuk.
Misschien is het wel een kwestie van wennen? We gaan het even aankijken.


Lang verhaal kort te maken; ik mag weer rijden, en ik heb nog steeds iets te sleutelen :jumping:

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 02, 2018 09:54

Het blijft toch een gave bak, zo'n 75. :thumbs:
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Terug naar “Projecten”