Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Geen turbodruk 159 1750TBi

za mar 17, 2018 14:44

Gisteravond niets aan de hand, auto rijdt prima. Vanmiddag een boodschapje en direct bij het wegrijden een fluit/zoem en geen turbodruk. Eerst nog wel een paar keer een klein tikje van de turbodrukmeter omhoog gezien, paar mm, fractie van een seconde, daarna niets meer. Geen storingslampje op dashboard.

Bij heel rustig rijden (bijv. constant 50 in de 4), lijkt er niets aan de hand, maar bij een beetje optrekken gefluit en weinig vermogen.
Het gefluit regeert wel wat op motortoerental en het lijkt mij dus dat de turbo wel draait, maar iets met een klep of aansturing fout?

Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe op te lossen en/of waar te zoeken?

Het gaat dus om een 159 1750TBi uit 2010.
Heb wel een werkplaats CD van de 159, maar die is van de oudere typen, de 1750TBi staat daar helaas niet in. Is de juiste of een TBi aanvulling nog ergens te vinden?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

za mar 17, 2018 15:51

Kan van alles wezen, misschien een slang anders toch even langs de garage rijden zou ik zeggen, heb dit een keer bij mijn 480 Turbo heel lang geleden gehad toen was de vacuüm slang eraf.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

zo mar 18, 2018 13:34

Ik gok op een lucht lekkage, turboslang lek of eraf?
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 09:37

Het weekeinde nog even gekeken, maar zo van boven was er niets te zien. En het was echt geen weer om er op straat onder te gaan liggen. Dus vanochtend maar bij de garage gebracht, die dacht in eerste instantie ook aan iets met een slang. We wachten het af.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 15:18

Diagnose: Turbo defect, speling op het asje. :(
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 15:55

Waren het niet de 1750s die zo kritisch waren met het vervangen van het oliezeefje in de olie aanvoerleiding van de turbo?


Als t bij speling is gebleven heb je nog geluk, want als de schoepen tegen de behuizing slaan kun je ook metaaldeeltjes in de motor krijgen. Dus goed inspecteren die turbo

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 22:12

Hoeveel km heeft die gereden.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 22:55

120k
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 19, 2018 23:13

Waren het niet de 1750s die zo kritisch waren met het vervangen van het oliezeefje in de olie aanvoerleiding van de turbo?


Als t bij speling is gebleven heb je nog geluk, want als de schoepen tegen de behuizing slaan kun je ook metaaldeeltjes in de motor krijgen. Dus goed inspecteren die turbo
Olieleiding met banjobout. Die kan door de hitte van het uitlaatspruitstuk de olie laten aankoeken/klonteren waardoor de boel dicht slibt en de turbo geen olie meer krijgt.
Bestaat een update van met een leiding die is voorzien van hittewerende folie.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

di mar 20, 2018 19:20

Kost weer een hoop geld zo Turbo.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 26, 2018 22:00

OK, hij rijdt inmiddels weer als vanouds.

- Turbo is gereviseerd
- Schoepen hebben iets aangelopen, geen afgebroken stukjes, inlaattraject is zekerheidshalve geheel gereinigd
- Turbo was erg vuil van binnen
- Leiding is ook gereinigd
- Er zitten (en zaten) geen zeefjes in de banjobouten
- Olieleiding heeft geen isolatie

Vermoeden is dat er in het verleden te lang en/of met verkeerde olie is gereden, waardoor de boel vervuild is geraakt en uiteindelijk verstopt. De olie die er nu in zat was ook erg zwart geworden (binnen 15k/1 jaar). Garage wil nu na paar duizend kilometer een flush doen en nogmaals olie verversen.

Verder wil ik een isolatiekous gaan aanbrengen om de olieleiding.
Zoiets dus: https://www.biesheuvel.nl/automotive/is ... oezen.html
Er zijn ook klittenband uitvoeringen zodat de leiding niet los hoeft, maar ik neig zelf meer naar een gesloten hoes.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

ma mar 26, 2018 22:14

Mooi dat het weer opgelost is. Als de olieleiding al gemonteerd is zou ik gewoon die versie met klitteband pakken veel makkelijker.

zwarte olie na 15k is niet gek hoor. Dat betekent alleen maar dat de olie in ieder geval zn werk doet. Verder zegt de kleur vrij weinig, wil je er echt iets zinnigs over zeggen zou je een olie analyse uit moeten laten voeren maar zelfs dat zegt niet per se iets heel zinnigs

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Geen turbodruk 159 1750TBi

zo aug 19, 2018 23:50

Nog even gekeken naar zo'n vervangende olieleiding met isolatie, maar deze blijkt (via navraag in andere topics) niet te passen op de 159, alleen op (nieuwere) Giulia's. Montage zou ook erg lastig worden zonder verregaande demontage. Poging gedaan om de klittenband isolatiekous er rond te krijgen, maar er is weinig ruimte en de kous is (door het klittenband) erg stug. Dus uiteindelijk gekozen voor een gesloten isolatiekous (25mm), deze is veel soepeler er is er dus wel omheen te schuiven, de bochtjes om. Betekent dus wel dat de bovenste banjobout er uit moet om de kous er omheen te krijgen. Bleek ook gelijk dat er toch een filtertje in zat en kon ik dus ook gelijk een nieuwe bout monteren. Filtertje was niet heel vuil, maar leek toch iets meer restrictie te hebben dan een nieuwe (blaastest ;-) ). Tijdens het omschuiven van de kous zekerheidshalve de kop van de olieleiding afgesloten met een plastic zakje en een tyrap, zodat er geen vuil/vezeltjes in de leiding konden komen. Voor wisselen banjobout is het wel handig het beugeltje van de koelleiding die er voor langs loopt even los te maken, geeft net wat meer werkruimte.

Afbeelding
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”