Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

156 jtd distributieriem DIY

wo dec 20, 2017 18:11

Beste Alfisten,
daar ik hier in België vrij veel Alfa's te koop zie aangeboden met een geknapte distributieriem lijkt het me zinvol
om even aan te tonen dat het niet echt een groot probleem is om deze zelf te vervangen.
Onze sportwagon 156 jtd (2001) heeft er momenteel zo'n 395.000 km opzitten en rijdt nog steeds fantastisch, -zonder merkbaar olieverbruik en kan dus best nog enkele jaren mee. Tijd om (nogmaals) de synchroon riem te vervangen en ik heb daar zo mijn eigen methode voor, mogelijk bruikbaar voor zowat alle wagens.

Het vervangen van de riem kan gewoon met een krik en één auto-as steuntje gebeuren - geen autobrug nodig (heb ik ook niet).
Wat mag gedomenteerd worden is het rechter voorwiel, het plastiek afschermpaneeltje dat de toegang naar het motorcompartiment hindert,
de micro-V riem, de motorsteun boven/achter/rechts (steun tegen het motorblok inbegrepen) en alle afschermplaatjes die de synchroon riem verstoppen.

Mijn aanpak is vervolgens vrij ongewoon (denk ik toch..), ongeacht in welke positie de motor zich bevind ga ik enkele merktekens aanbrengen op de oude riem en de riemwielen waarvan de positie belangrijk is. Bij de 156 jtd is dat dus het riemwiel op de nokkenas en het riemwiel op de krukas. Vervolgens mag de riem ontspannen worden en worden gedemonteerd.

De merktekens op de oude riem ga ik overnemen op de nieuwe riem. Om het monteren te vergemakkelijken gebruik is enkele strookjes karton, omplakt met wat papieren tape. Deze strookjes gaan ervoor zorgen dat de synchroon riem mooi op zijn plaats blijft zitten en kunnen de riemwielen iets naar mekaar worden gedraaid om het monteren van de riem te vergemakkelijken.

Afbeelding

Als de nieuwe riem terug op zijn plaats zit kan de spanner terug worden gemonteerd en mag deze worden aangespannen. Het pijltje op de spanner geeft de informatie of deze correct is aangespannen.

Afbeelding

Bovenstaande uitleg kan wat summier overkomen, indien er wat meer uitleg wenselijk is, vraag maar raak.

P.s.: Voor de TS modellen heb ik met de laser een klein item uitgesneden dat met een boutje tussen de twee nokkenas riemwielen kan geschroefd worden. Hiermee vermijd ik dat de twee nokkenassen van positie zouden veranderen na het demonteren van de synchroon riem.

https://grabcad.com/library/timingbelt-tool-alfa-romeo
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: 156 jtd distributieriem DIY

wo jan 31, 2018 19:12

bij opel gebruiken ze ook zo'n stukje om beide nokkenaswielen te blokkeren, misschien past dat ook wel op een ts
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156 jtd distributieriem DIY

wo jan 31, 2018 21:53

Ik heb ooit eens ergens iets gelezen over de methode die een Engels klus/sleutel programma gebruikte: men sneed de oude riem half (in de lengterichting dus) door, ene helft er af, op de vrijgekomen plek de nieuwe riem, andere helft van de oude riem doorsnijden ( deze keer haaks.. :mrgreen: ) , en de nieuwe riem doorschuiven/op spanning. Lijkt me overigens beter voor achterwiel aandrijving ( nou ja, álles gaat beter met achterwiel aandrijving..), of voor mensen met rubberen vingers ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 156 jtd distributieriem DIY

do feb 01, 2018 00:04

Ik heb ooit eens ergens iets gelezen over de methode die een Engels klus/sleutel programma gebruikte: men sneed de oude riem half (in de lengterichting dus) door, ene helft er af, op de vrijgekomen plek de nieuwe riem, andere helft van de oude riem doorsnijden ( deze keer haaks.. :mrgreen: ) , en de nieuwe riem doorschuiven/op spanning. Lijkt me overigens beter voor achterwiel aandrijving ( nou ja, álles gaat beter met achterwiel aandrijving..), of voor mensen met rubberen vingers ??
Slim gezien. Volgens mij kan je voorzichtig de motor verder draaien zodat je de riem overal netjes kan doorsnijden.
Als er wat mis gaat voordat de andere riem gedeeltelijk op zijn plaats zit dan zit je wel dik in de problemen.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: 156 jtd distributieriem DIY

wo feb 07, 2018 11:45

en wil je dan de oude spanner ,looprol en waterpomp laten zitten ?
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 156 jtd distributieriem DIY

wo feb 14, 2018 21:59

en wil je dan de oude spanner ,looprol en waterpomp laten zitten ?
Als die nog perfect lopen laat ik die zitten.
Het tijdsinterval naar een volgende controle van de timing-belt kort ik dan wel in naar 40.000 km.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 156 jtd distributieriem DIY

wo feb 14, 2018 22:13

Deze foto is ook de moeite om even te posten.
Genomen in 2016 en de wagen is een 146 1,4 TS.
Een wagen die al enkele malen binnen onze kennissenkring van eigenaar was gewisseld met als ondankbare taak alle versgebakken
chauffeurs te leren autorijden.
Reed nog dagelijks een 40 tal kilometers van woonplaats naar school en terug.
Of ik even wou kijken gezien er af en toe een abnormaal geluid te horen was...

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: 156 jtd distributieriem DIY

do feb 15, 2018 00:50

Nieuwigheid :mrgreen:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”