Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

156/147/... ophanging vooraan DIY.

ma dec 11, 2017 21:37

Mijn eerste 156 (2,4) was er eentje van 1998 en ik heb er ondertussen al aardig wat onder de pedalen gehad en er ook al een 4-tal gedemonteerd.
Wat me steeds opvalt is de korte levensduur van de ophangingsdriehoeken vooraan. Zowel de grote onder als de kleine boven houden het zonder gekraak niet lang vol.

De kleine boven is zo'n dikke 18 maand geleden omgebouwd met bussen in PTFE ( Teflon) en gezien mijn' testwagen' even aan de kant gaat heb ik van de nood een deugd gemaakt en de kleine driehoek aan een controle onderworpen. De bedoeling is dat de driehoek met PTFE bussen zijn testwerk verder afmaakt onder de 156 Sportwagon. Slijtage vandaag is nagenoeg nihil, quasi geen speling, ook geen problemen zo'n 3 maand geleden op de auto-keuring.

Het volgende onderdeel dat al een hele tijd voor ergernis zorgt is de grote ophangingsdriehoek onder.
Gezien de Sportwagon in het keurstation is afgekeurd voor te grote spelling lijkt de geschikte moment aangebroken te zijn om alles eens wat nader te bekijken. De rubber die steeds stuk gaat is deze aan de voorzijde. Een grote metalen ring houdt deze op zijn plaats, deze kan men verwijderen door met een botte beitel het naar buiten geperst metaal terug naar binnen te slaan.

Om na te gaan hoe de originele rubber (vooraan) is gemonteerd heb ik de helft weggesneden.
De verbinding lijkt me vrij 'soepel' te zijn gezien er nogal wat ruimte tussen rubber is vrijgelaten. Qua baanligging verkies ik hier al zeker de PTFE bussen, die een spellingloze verbinding verzekeren.

Zoals de weggesneden originele rubber bus laat zien zit er binnen de aluminium behuizing een ijzeren bus gevulkaniseerd. Ik ga opnieuw een gelijkaardige bus gebruiken omdat op die manier de PTFE bus gelijkmatig op de aluminium behuizing inwerkt.

Werk voor morgen.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

di dec 12, 2017 14:55

Ha een medestander! :mrgreen:

Ik vermoed dat die slappe rubber bus uit de onderste arm verantwoordelijk is voor het vaak scheef afslijten van de voorbanden; Zelfs als alles correct is ingesteld op een uitlijnbank zal het wiel tijdens rijden ahw naar buiten gedrukt worden. Als dit niet afdoende wordt tegen gehouden door de arm waar deze aan zit zal de band wringen op het wegdek.
Denk ik. :D

Een hardere bus zal wel meer lawaai geven uit het onderstel ben ik bang?

Ga t volgen hier!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
marco13
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: di sep 29, 2009 18:49
Locatie: Thuis

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

di dec 12, 2017 16:22

Als ik dit lees moet ik meteen denken aan dit filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=eVaIniAfX9I , het filmpje betreft een 159 maar het idee is hetzelfde. Heb afgelopen weekend alle beschikbare bussen van powerflex op mijn 159 gemonteerd en vind het een grote verbetering tov de oude constructie!
MVG Marco
Alfa Romeo 145 Qv "Sportiva"
Alfa romeo 155 2.0 "Trackday"

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

wo dec 13, 2017 08:49


Een hardere bus zal wel meer lawaai geven uit het onderstel ben ik bang?

Ga t volgen hier!

Grtz,fRank
De eerste maal dat ik PTFE bussen heb gemonteerd moet zowat 25 jaar geleden geweest zijn.
Dat onder een Volvo 245 break omdat de originele bussen zo ver waren uitgesleten dat nieuwe originele er gewoon uitvielen.
Ik heb met die wagen nog 6 jaar gereden, nooit last gehad van geluid en deze ook nooit hoeven te vervangen.

De harde bussen die momenteel in de bovenste driehoeken zitten gemonteerd zijn opnieuw muisstil.
Geen speling = geen geluid.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

wo dec 13, 2017 08:59

Ik vermoed dat die slappe rubber bus uit de onderste arm verantwoordelijk is voor het vaak scheef afslijten van de voorbanden; Zelfs als alles correct is ingesteld op een uitlijnbank zal het wiel tijdens rijden ahw naar buiten gedrukt worden. Als dit niet afdoende wordt tegen gehouden door de arm waar deze aan zit zal de band wringen op het wegdek.
Er komt veel meer om de hoek kijken als je een wagen op 'sportief' schoeisel wil zetten en dat schoeisel dan ook nog echt sportief wil gebruiken.
De wagen lager leggen, andere dempers, .... weinigen staat erbij stil dat je je wagen qua ophanging een stukje verwijderd van wat de ingenieurs op de tekentafel voor de gewone wagen op het oog hadden.
Nooit vergeten dat een wagen die fantastisch de baan houdt ook 'fantastisch' van de baan gaat als je dan toch eenmaal de grens overschrijdt.
Volgens mij zit hier de reden voor die toch wel uitzonderlijk slappe rubbers : waarschuwend rijgedrag voor een wagen die het eigenlijk al veel te goed doet.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

wo dec 13, 2017 12:04

Ja klopt allemaal, eens. Ik doel echter niet over een auto met schroefset ,8.5J x19 inch wielen in et20 en 3 eneenhalve graad negatief camber :mrgreen: , maar een affabriek distinctive 'lage' 156 station... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

wo dec 13, 2017 13:12

waarom gebruik je PTFE?
(naar mijn idee niet het meest ideale compound voor dergelijke toepassingen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

wo dec 13, 2017 21:43

PTFE is een ideaal pakkingmateriaal, met name bij hoge(re) temperaturen en/of contact met gemene chemische goedjes. En natuurlijk anti aanbak. Maar de maat-, vorm- en slijtvastheid van PTFE is, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, ronduit matig. Ik lever PETP aan een bouwer van crossauto's voor de bussen in de wielophanging. Zeer goede vorm/maat/slijtvastheid maar plankhard en nul flex. Voor de straat wellicht wat te hardcore.

Ik zelf zou HMPE (het kunststof broodsnijplank materiaal) nemen. In type 1000, voor de kenners. Zeer slijtvast, anti piep & kraak, betere vormvastheid en ongeveer driekwart voordeliger dan PTFE.

Mijn ervaring is overigens dat, door niet-kunststoffenboerke's zoals ik, diverse kunststoffen als teflon (PTFE) worden aangeduid.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

do dec 14, 2017 11:58

kijk interessant; waarom zou je UHMPE boven PUR kiezen?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

do dec 14, 2017 17:17

Goed te verspanen/te draaien, minder "verouderings-gevoelig", en "preciezer". Het is in tegenstelling tot PUR in de basis ook geen flexibel materiaal. PUR overigens is een véél betere keus dan die standaard rubbermeuk die de producenten af fabriek in hun auto's stoppen. Typisch weer zo'n gevalleke van twee keer niks op een draagarm besparen, maar over zoveel draagarmen gerekend weer "de moeite waard".

Nu heb ik de onhebbelijke gewoonte alles door mijn "race-bril" te bekijken, ook voor straatkarreke's. Het is me niet gauw te extreem, ondanks dat yours truly al ruim een halve eeuw op deze planeet rondloopt.

Je kunt met dit soort geknutsel natuurlijk haarscherp sturende auto's maken, maar zoals eerder opgemerkt "waarschuwen" ze dan ook steeds later of zelfs niet meer, en dan is het voor niet (echt) geoefende bestuurders even schrikken, of misschien nog erger. Als je eens die filmpjes over de "touristenfahrt" op de Nordschleife (Youtube) bekijkt, vind ik het wel beangstigend om te zien welke pákken schade worden gereden, die vaak simpel zouden zijn voorkomen door ff een toefje tegenstuur (en dan in de juiste snelheid en de juiste hoeveelheid) of een flinke stamp op het gas.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

vr dec 15, 2017 09:19

sorry voor de topic-vervuiling, maar vind het wel interessant om hier op door te gaan...
ik denk dat we even straatauto en raceauto apart moeten zien:

Race: leuk dat UHMPE, maar waarom dan niet uniballs erop?

Straat: je wilt juist wat vering hebben, dan lijkt mij UHMPE te hard en met PUR kan je daar wel een verend deel van maken
Dan de autofabrikanten nog steeds massaal rubber gebruiken heeft naast geld nog een rede, PUR is uitstekend material als impactbuffer. Maar als we kijken naar isolerende werking, dan gaat er niks boven rubber (jawel, lucht natuurlijk... maar dat is een ander verhaal)

als je dan een straat auto wel lekker racy wil maken, dan zou ik toch enigzins een flexibel deel willen hebben... Nu zijn de huidige auto's misschien al een klap steviger dan dat mijn 33 was, maar die had ik zo leuk knetter hard gemaakt dat het complete huisje aan alle kanten begon te scheuren en dan ik mijn achterwielophanging vaker heb moeten vast lassen dan dat ik moest tanken... #-o
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

vr dec 15, 2017 09:54

Een 75 heeft standaard in de onderste draagarmen sferische lagers zitten, knetterhard dus. Daar hoor ik nooit iemand over dat dat oncomfortabel is. En de SZ heeft de deDion as ook compleet in de kogels zitten. Maar weinig verhalen dat dat niet comfortabel is en te hardcore toch?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

vr dec 15, 2017 12:45

Een 75 heeft standaard in de onderste draagarmen sferische lagers zitten, knetterhard dus. Daar hoor ik nooit iemand over dat dat oncomfortabel is. En de SZ heeft de deDion as ook compleet in de kogels zitten. Maar weinig verhalen dat dat niet comfortabel is en te hardcore toch?
75 heeft torsievering voor, wat een heel ander principe van afveren is dan McPherson poten of soortgelijke natuurlijk.
Daarbij zit er in de casterstangenbevestiging wel degelijk rubber, wat bijdraagt aan een meer comfy stuurgevoel, iets wat je bij sportiever rijden net weer niet wilt omdat een 75 al vrij vaag is rond de middenstand van het stuur. Dus 105-serie kogels dr in!

Sz is zeker niet oncomfortabel maar wel lawaaiig achter met al dat ijzer. Zeker met laagprofiel 18en eronder.. :D

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 156/147/... ophanging vooraan DIY.

vr dec 15, 2017 14:49

Oke goed punt, niet bij stilgestaan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”