DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 08:55

Heb je het typenummer van de bak al opgezocht en dit gegoogled?
Is dit ook niet gewoon een veel gebruikte GM bak? Dan zou internet wat bruikbare info moeten opleveren, ergens verstopt tussen een hoop een onzin... :wink:

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 09:04


Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 09:59

Vliegwiel mag een hele hoop speling hebben. Meen dat het bij mn 156 2.4 20v jtd iets van 7 (!) tanden mocht zijn gemeten op de tanden van de starterkrans. Staar je dus niet blind op het feit dat je de schijf kunt bewegen tov de buitenkant.

Op youtube staan best wat materiaal betreffende DMF van Luk, er zit ongetwijfeld uitleg over en diagnose van de staat van DMF tussen.

Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 12:45

Het is idd de wel beruchte M32 bak, ik meende dat ik dat al wel vermeld had :oops:

@fRank: Je wilt toch niet beweren dat het eerder geplaatst filmpje normaal is ??!?

het lijkt mij dat hij rotatie-bewegingen moet dempen en niet bedoeld is om uitlijnfouten op te vangen:
bij deze kan de massa ook dwars op de as bewegen, dat verklaart het soms enorm trillen van de motor. ongedempte en ongeveerde "vrije slag" lijkt mij ook niet de bedoeling: dat doet niets goeds :?
Ik ben idd wel wat aan et zoeken geweest, maar de 2e en 3e klacht kan ik nog niet zeker rijmen met wat ik gevonden heb.

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 14:33

hoi kijk eens of je het gedeelte waar de koppelingsplaat op het vliegwiel ligt ,dus eigenlijk het binnenste gedeelte ,omhoog uit de buitenste rand getild kan worden ,zoja ,dan heb je verlies op slag van je trekkoppeling en komt de koppeling net of helemaal niet vrij ,de koppeling trek dan eigenlijk eerst het binnenste deel uit het vliegwiel ,en na de speling is de slag nog te kort om genoeg te ontkoppelen .
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo nov 19, 2017 15:23

Het is idd de wel beruchte M32 bak, ik meende dat ik dat al wel vermeld had :oops:

@fRank: Je wilt toch niet beweren dat het eerder geplaatst filmpje normaal is ??!?

het lijkt mij dat hij rotatie-bewegingen moet dempen en niet bedoeld is om uitlijnfouten op te vangen:
bij deze kan de massa ook dwars op de as bewegen, dat verklaart het soms enorm trillen van de motor. ongedempte en ongeveerde "vrije slag" lijkt mij ook niet de bedoeling: dat doet niets goeds :?
Ik ben idd wel wat aan et zoeken geweest, maar de 2e en 3e klacht kan ik nog niet zeker rijmen met wat ik gevonden heb.
Dat eerste filmpje niet inderdaad (radiale speling op de plaat) maar dat 2e klopt wel degelijk...

Weet niet meer of bij een nieuwe set de speling echt 0 is maar degene die met 260K km uit mn 156 2.4 kwam had meer speling dan op t filmpje en viel nog binnen spec.
Trilde dan ook niks, het hele spul moest uit elkaar omdat het druklager het aan het begeven was, niet vanwege trillen of slippen oid. En ja als je dan de hele santekraam toch open hebt liggen doe je direct alles vers. Maar zoals gezegd, zowel plaat, drukgroep (inslijten vingers) als vliegwiel hadden in principe nog wel een tijdje mee gekund...

Jammer, heb t oude spul een hele tijd bewaard maar vorige maand weggegooid bij t inleveren van oud eizah, had ik nog wel een filmpje van kunnen schieten anders...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

do nov 30, 2017 18:22

Even een update:
- Het center van het oude vliegwiel kan helemaal excentrisch naar een kant gaan zitten en heeft ook aangelopen op de koppelingsplaat. ==> nieuw besteld.
- De koppelingsplaat vertoont weinig groeven meer, dus zal ook wel aardig gesleten zijn. ==> nieuw besteld.
- Krukasafdichting distributiezijde lijkt te lekken. ==> Nieuw besteld
- Radiateur lekt. ==> nieuw besteld
- subframe is erg verweerd. ==> ligt er nu toch naast, dus even een beetje opknappen.
- koplampen gaven weinig licht: van de reflector/spiegel blijkt de reflectie te zijn verbrand. ==> weet iemand nog een (set) schade koplampen waar ik een paar reflectors van kan overzetten? opknappen zal niet lang houden verwacht ik, en ze liggen er nu naast. officieel zijn deze niet demontabel, maar met vat kunst en vliegwerk krijg ik de reflector/spiegel er wel uit.
- Intussen ligt de versnellingsbak bij een revisiebedrijf: differentieel tandwielen zijn beschadigd en dat materiaal is door de lagers gegaan. doorrijden zou zeker veel meer schade opleveren.
Heeft iemand ervaring met kwaliteit / vervangende / alternatieven voor dit differentieel? Bij 124.000km een differentieel versleten vind ik niet normaal?

Ik zit ook te denken om de 6e versnelling ook gelijk iets aan te laten passen.
eerste optie die het revisiebedrijf geeft is een overbrenging van een 1.9jtdm. Maar dit verschil lijkt mij nogal groot:
2.2jts:_____0,861 (31/36)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 3,596
1.9jtdm:___0,614 (27/44)__Eindoverbrenging: 3,650 (73/20)___totaal: 2,240
Mij aangepaste bak zou dan uitkomen op:
____________0,614 (27/44)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 2,563
De VXR uitvoering van Opel (Vauxhall) (Astra?) schijnt met 0,743 overbrenging uitgevoerd te worden, maar of dat ook past weet ik niet:
____________0,743 (??/??)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 3,105

Ik kan nu niets testen, maar mijn 159 is origineel geloof ik een business uitvoering waar nu de 19"TI velgen onder zitten.
Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de 6e versnelling of weet iemand hoeveel toeren mijn motor bij 130km/h maakte?

Help! Alle info is welkom :?

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

vr dec 01, 2017 21:51

Weet iemand nog een goed adres voor mijn M32-bak? (liefst regio Lemmer / Sneek) met het revisiebedrijf waar hij nu ligt, kom ik er niet uit:

Het belangrijkste defect wordt eerst over het hoofd gezien, ondanks aangegeven. Na twee keer aandringen van mijn kant, wordt het dan toch gevonden (ze keken eerst naar het kranswiel i.p.v. het differentieel zoals ik gezegd had).
Eerst worden ex-btw prijzen gegeven voor alleen nieuwe lagers, terwijl ik een particuliere aanvraag doe met vermelding dat lagers en differentieel volgens mij vervangen dienen te worden. (wordt dan €123,- meer)
Andere vragen over mogelijkheden m.b.t. 6e versnelling en differentieel leveren na enkele keren op-en-neer-lopen van de gene aan de telefoon geen duidelijke antwoorden op, maar ik krijg het niet voorelkaar om iemand te spreken die zelf weet waar hij over praat. Met als antwoord: "Ik heb uw bak zelf ook gezien meneer" :evil:

er is aangeboden om de bak dan maar terug te bezorgen. Mijn antwoord daarop is dat dat mag, maar als ik iemand mag spreken die verstand van zaken heeft ik het nog wel wil proberen. Daar wordt niet op ingegaan, de bak wordt woensdag terug gebracht.

op zich prima opgelost, maar ik ben dan twee weken verder en niets opgeschoten. En begrijp niet waarom er niemand met verstand van zaken aan een telefoon kan komen :-s

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

vr dec 15, 2017 13:48

Even een update en een paar vragen:
Na de bovenstaande ervaring heb ik de bak eerst zelf maar eens helemaal uitelkaar getrokken.
Nu nog nieuwe onderdelen zien te krijgen. ik zit daarbij nog over twee dingen te twijfelen:

- eventueel de 6e versnelling vervangen door de genoemde VRX tandwielen (29/39T).
- De planeetwielen van het differentieel gewoon vervangen of bijvoorbeeld een Quaife QDF25B monteren.

Passen deze onderdelen?
en kom ik nog andere dingen tegen zoals cruise control of tractioncontrol (VDC?) of dergelijke?

Heeft er iemand ervaring of ideeën?

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

ma dec 25, 2017 11:53

Weinig reactie op het vorige...
Na wat navragen heb ik maar besloten om van de wijzigingen af te zien i.v.m. complicaties, verkrijgbaarheid en prijs.
(van Squadra-tuning krijg ik heel netje antwoord dat de kans groot is dat de cruise-control in de 6 niet meer zal werken, en dat het waarschijnlijk een tijdrovend klusje is om dit aan te passen. (Ik was de eerste die er bij een 2.2jts naar vroeg!)

intussen nieuwe lagers en diff.-tandwielen binnen, nu de speling aan het controleren, en die (b)lijkt nogal verschillend te zijn bij de drie assen. :shock:
:?: Heeft er iemand info wat de juiste (manier van) afstelling is? :?:

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

ma dec 25, 2017 12:40

Wat betreft de cruisecontrole hoeft niet moeilijk te zijn denk ik.

Toen ik bij mijn 147 CF4 8V een 6 bak had geplaatst, werkte de cruisecontrole ook niet goed. (Alleen tot de 5e versnelling).

Hebben toen gewoon het cruisecontrole veld aangepast naar die van een 16V JTD en toen werkte alles weer naar behoren.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

ma dec 25, 2017 14:36

Is idd ook aangegeven dat het vooral zoeken in de software is. Maar omdat het ook een gokje is, wat resultaat betreft en ik nog niemand heb gevonden die die tandwielen heeft liggen...
Denk dat ik het zo maar laat. Wil 'm ook welweer eens van de brug af hebben.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

do jun 20, 2019 23:35

Intussen al weer anderhalf jaar geleden... mijn eigen rijd sinds de revisie prima, niets meer op aan te merken.
Ik heb op dit moment echter een andere bak uit elkaar liggen. deze had een zoemmetje.
Na demontage ongeveer het zelfde als mijn eigen bak: loopschade & deukjes in de lager-ringen en rollen en een hoop magnetische smurrie aan de magneten. (bij verversen van de bakolie korte tijd terug, was er met een magneet niets in de afgetapte olie te vinden.)
bij deze bak vertonen ook de tandwielen in het differentieel, naar mijn mening, aanzienlijke schade (de zonnewielen en met name de planeetwielen.)
Hoewel mijn vermoeden is, dat de lagers beschadigen door de losgekomen stukjes tandwiel, kom ik heel weinig over een slecht of beschadigd differentieel in een M32-bak tegen op internet.
(bij de lagers lijkt nog geen materiaal losgekomen te zijn, en dat alle lagers van alle assen het "toevallig" tegelijk begeven geloof ik ook niet)

Wie heeft er ervaring of meer M32-bakken open gehad of nog liggen?

Kleine kanttekening bij deze bak is dat deze zeker eerder uit elkaar geweest is, bij de vorige eigenaar. en ik heb sterk et vermoeden dat dat nog geen 20.000km terug is geweest :shock:

Een paar foto's van mijn eigen bak:
https://drive.google.com/file/d/11Woq0Z ... sp=sharing

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

vr jun 21, 2019 21:53

Je schrijft dat de nu gedemonteerde bak korte tijd geleden ververst is en dat daarbij toen niks aangetroffen is van ijzer of smurrie in de afgetapte olie?

En nu opeens een zoemetje en de magneten verzadigd? Ik zou haast denken dat er dan een verkeerde olie gebruikt is bij de laatste verversing?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

vr jun 21, 2019 23:38

Nee, het zoemertje zat er al eerder in.
Ik bedoel te zeggen dat met het verversen het staalgruis gewoon aan de magneetjes blijft hangen.

Maar geen mensen die die zelf een bakrevisie gedaan hebben?

Terug naar “Algemene Technische vragen”