Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Zwaar schakelen 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

di okt 24, 2017 20:53

Ik heb een nog onduidelijk probleem met mijn Alfa 159 uit 2007, JTS 2.2 met handgeschakelde 6-bak:
de auto schakelde al niet soepel en ik vind dat de motor voorheen ook nogal wat trillen / slingeren. het lijkt soms wel een 2-cilinder, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus dat is lastig beoordelen.

Sinds een lange rit (2 x 300km op een dag) wil hij bij hogere motortoerental (3500+) niet meer in een versnelling. er uit gaat prima.
Als het motortoerental gezakt is, springt hij weer soepel in elke versnelling. alle versnellingen hebben er last van.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Ik heb intussen wat dingen ondervonden / getest:
- vooral de versnellingsbak-zijde van de motor slingert
- motorsteunen lijken redelijk goed, alleen de bovenste, onder de accu kan ik niet goed zien.
- Koud gaat het schakelen beter dan warm.
- er zit olie in de bak (kan ik ergens niveau controleren?)
- geen merkbare "tik" bij inschakelen versnellingen bij stilstand.
- ook als stilstaand in de vrij met koppeling in het motortoerental boven de 3500rpm komt, wil hij niet in de versnelling! (zonder bijzonder gek slingeren / trillen)

:?: Kortom: waar doet het motortoerental, dat invloed heeft op het schakelen? (als de koppeling blijkbaar wel goed loskomt)

PS: als er iemand een werkplaatshandboek heeft....?
Laatst gewijzigd door Sjoerd Jan op za dec 02, 2017 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

di okt 24, 2017 22:10

Ik zou zeggen dat het 2 verschillende zaken zijn;

Versnellingsbak-olie zou misschien ook een keer aan verversing toe zijn, maar bovenal heb ik al een paar keer schakelkabels vervangen bij een 159, omdat het schakelen zwaar ging.
''Drive tastefully''

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 12:36

bedankt voor de reactie, maar het lijkt mij dat bij beide het motortoerental niet van invloed is.
Dus die had ik al weggestreept.

Sudman
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo sep 03, 2017 19:26

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 13:22

Olie bij vullen versnellingsbak, er zal gerust wel ergens een filmpje op YouTube zwerven,
Stilstaan, en dan proberen boven de 3500tpm te gaan schakelen gaat nooit, of je wil van je auto af :mrgreen:
Je zegt ook dat pas waneer het toerental is gezakt, ie wel beter schakeld, ???
Neem aan dat je het gas los laat als je schakeld, want dat moet, (is niet waneer je een auto hebt met flippers, want dat is automaat) of blijft meschien wel het gas hangen? Want dan schakeld ieook natuurlijk niet goed,
Dan nog je motor loop, als je denkt dat er een cilinder weg valt, vaak te merken omdat ie dan een bepaalde brom en triling geeft, ongeacht of je rijd of niet, dan of opnieuw starten, of garage opzoeken, maar dan wel in een straal van 3 km of zo, en er niet mee door rijden, je katelysator gaat hier vaak van stuk, incl de 2 lambda sonde,s, soms kun je hem nog reinigen, het probleem is dan, de onverbrande gassen hopen zich op bij de kat, en komen daar tot verbranding, waardoor de kat verbrand, met een rubber hamer tegen de kat tikken, klinkt het als een blik met stenen, einde verhaal,
Zal bij jou nog niet zo zijn, want dan brand nu ook het motor manegment lampje,

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 17:31

bedankt voor de reactie, maar het lijkt mij dat bij beide het motortoerental niet van invloed is.
Dus die had ik al weggestreept.
Schakelkabels hebben ook niets te maken met het motortoerental :-k
''Drive tastefully''

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 19:18

Het is absoluut afhankelijk van het toerental, dan zou je verwachten dat het euvel is, dat de bak niet stilstaat. En dus de koppeling niet goed los komt. Maar dat zou je met inschakelen bij stilstand moeten merken dacht ik?

Edit: Volgens mij is de oorzaak van het slecht loskomen meestal een druklager of drukgroep. Mijn ervaring is dat dat voelbaar is?
Mijn koppeling werkt soepel... :|

Daarom vraag ik mij af of er een hydraulisch, elektrisch of (ont-Lucht(-ings) systeem is dat invloed heeft op het schakelen.
Maar ik kan niets bedenken. (volgens mij is het koppelingspedaal niet bekrachtigd.)
Laatst gewijzigd door Sjoerd Jan op wo okt 25, 2017 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 19:48

@ Jens Hoorn:

Ik neem aan dat in die gevallen het zwaar schakelen ook verholpen was? :twisted:
(In mijn geval schakelt hij onder de 2000 rpm zo soepel als maar mogelijk, dus ik neem aan dat dit iets anders is.)

Sudman
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo sep 03, 2017 19:26

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 20:35

Je kan iemand even de auto laten duwen, met de motor uit, en hem dan in de versnelling zetten, als de :jumping: nu gaan bewegen, komt dus de koppeling niet goed vrij, heel sterk afremmen hoort ook niet,

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

wo okt 25, 2017 23:00

Duwen is niet nodig, hij begint zelf te rollen :lol:
... en ik woon in friesland, dus geen bergen!
(de oprit loop over 15 meter ongeveer 30 cm naar beneden)

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

do okt 26, 2017 21:31

Hoeveel vrije slag mag er op de Schakelkabels zitten?
dat zooitje is alles behalve fris naar mijn mening, maar of het ook de oorzaak is... :?
Maar het zou mij niet verbazen als er één op springen staat, en door trillingen of als er teveel kracht op komt, vast loopt. Of zover ingesleten is dat hij gaat kronkelen.
morgenochtend moet hij nog even zijn werk doen, dus vanavond nog maar niet helemaal slopen :wink:

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

do okt 26, 2017 22:25

@ Jens Hoorn:

Ik neem aan dat in die gevallen het zwaar schakelen ook verholpen was? :twisted:
(In mijn geval schakelt hij onder de 2000 rpm zo soepel als maar mogelijk, dus ik neem aan dat dit iets anders is.)
Als ie soms wel licht schakelt, is het inderdaad wat anders dan de kabels
''Drive tastefully''

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

za okt 28, 2017 20:42

Ik kom er net achter dat stilstaand in 1e versnelling en koppeling volledig ingetrapt, bij hoog toerental de auto in beweging komt (en gaat stinken)
ook is het vaak zo dat er iets behoorlijk rammelt als eerst na het starten de motor op de choke loopt. dit is over zodra ik het koppelingspedaal iets op laat komen.

conclusie is dat de koppelingsplaat wel eens los om de as kan slingeren, zoals onderstaande link:
https://youtu.be/mTtGuXEJ_9o
PS: mijn kilometerstand is 128K

De vraag die dan opkomt is, hoe kan dit? uitlijnfout tussen motor en bak, of een lager uit de hoofd-as van de versnellingsbak?
Ik heb er niet veel zin in om later de rotzooi nog een keer los te moeten hebben. Ook is het de vraag of de as nog wel OK is.

dezelfde gebruiker heeft ook een filmpje gedeeld staan van een vliegwiel met speling, ik begrijp alleen niet waar die speling in zit? of hoort dat normaal vast te zitten? dan verklaart dat waarschijnlijk een hoop?
https://youtu.be/vpHJ_PF4Vms

Ik heb de onderdelen nog nooit in mijn handen gehad, dus lastig beoordelen, iemand?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

za okt 28, 2017 21:16

Dubbel massa vliegwiel, zijn eigenlijk 2 vliegwielen met veren ertussen. Die gaan inderdaad wel eens kapot.

Koppelingsplaat moet wel netjes met uitlijn tool zijn geinstalleerd, en volgens specificaties vastgezet

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

zo okt 29, 2017 02:07

Dat het vliegwiel wel eens stuk wil gaan had ik al begrepen idd. Vraag me af hoe en wat precies.
Uitlijntool maakt volgens mij niet uit: als het fatsoenlijk in elkaar gaat, is het één keer de koppwling in trappen en de platen zijn uitgelijnd met de versnellingsbak-as. Of zie ik dat verkeerd?

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Zwaar schakeler 159, 2.2 JTS 6 versnellingsbak

za nov 18, 2017 22:18

Update:

We hebben intussen een versnellingsbak open op de werkbank liggen :)
pfff... daar zit nogal wat in de weg, om de bak er uit te kunnen krijgen, maar goed, ook wat andere problemen tegen gekomen:
- lekke radiateur (ik miste al wat koelvloeistof, dat is dus niet de kop)
- lekke krukas-afdichting aan distributiezijde (ik verdacht de aandrijfhoes, maar die lijkt goed)
- lekke nokkenasdeksel

maar goed, inderdaad zit er ruimte in het vliegwiel zoals verwacht,
koppeling is redelijk gesleten (daardoor?)
koppelingsplaat zit wat ruim op de bak-as (zal ook wel een gevolg van het vliegwiel zijn, gelukkig op de as geen zichtbare slijtage)

Intussen ben ik bezig om de bak intern wat schoon te maken. op het eerste gezicht lijkt alles goed, maar na goed kijken lijkt het er op dat verschillende lager-schalen en rollen beginnen te eroderen :cry:
De tandwielen IN het differentieel vertonen op een aantal tanden ook slijtage.
volgens mij is de synchronisatie nog goed, maar kan ik dat beoordelen zonder te tandwielen van de assen te halen?

- Het trillen zal veroorzaakt zijn door het vliegwiel.
- Waarom wou het schakelen bij hogere toerental dan niet? ook door het trillen en licht meenemen van de koppeling?
- Er zat alleen in de 4e versnelling een "..RRR.......RRR.......RRR......RRR..." die ik ook nog niet kan verklaren. was vooral voelbaar in de versnellingspook. Niet overdreven, maar duidelijk waarneembaar. lijkt alsof er af en toe iets in resonantie komt, of samenvalt. interval van één keer per seconde 50 Hz of zo iets. Iemand suggesties?

Verder moeten lagers, diff. (en as-afdichtingen?) vervangen worden denk ik, advies ervaring, suggesties?

Terug naar “Algemene Technische vragen”