Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

za okt 21, 2017 11:24

Prachtige dag ! Schitterend weer, een gewéldige baan (vind ik dan), en die dag niet twee maal hoeven liften voor de geluidmeters. Zo hoort het.

Voorbereiding wéér niet geheel vlekkeloos.. Giulia ruim op tijd weer raceklaar, maar nagenoeg geen prik op de trekhaak van de Iveco dus zo goed als nul verlichting op de trailer. En ik ben niet zo handig met elektriek. Dus... wekker op 04.00, en de 2.4 JTD er maar voorgeknoopt. Scheelt nogal: met engelengeduld, fluwelen koppelingsvoet en oordoppen in versus tempo-zoveel-je-maar-wil, daadkracht in elke versnelling en bij 100 km/uur in zes, bij net geen 2000 tpm, alleen windgeruis..

Om 07.15 op de paddock, inschrijven/keuren en spullen de pitbox in. Vrije training ging alleraardigst, even wennen, tijd niet gereden daar en nu dus zonder nadenken/liften. Lekker hoor.. Helaas in de eerste ronden van de vrije training al een kop-flank tête a tête tussen Barend en Elmer, en Barend was klaar voor die dag. Dat Barend vanaf dat moment nogal wat "vrije tijd" had bleek een "blessing-in-disguise": na een aantal snellere rondjes in de tijdtraining gooide de Giulia zomaar, helemaal vanuit het niets en zonder welke waarschuwing vooraf haar bevallige achterste om, een aantal pirouettes gemaakt, slick gevierkant, en de muur op centimeters gemist.. Door kunnen rijden maar ineens een rookgordijn van jewelste. Met de pitlaan in zicht doorgehobbeld, voor ingang pitstraat motor uit, voor de laatste meters weer ff gestart en toen een flash van de oliedruklamp. De "toren" vond dat een bijzonder slecht idee, en daar hadden ze ook wel gelijk in. Wat bleek: mijn elke-race-opnieuw zorgvuldig geborgde (!! Ik ben een vastzet- en borg- en controle freak. Na iedere race alle bouten/moeten van onderstel en aandrijving checken (tot dusver altijd voor Jantje Joker), en alle vloeistoffen/borgingen van gasstang/oliepeilstok, oliefilter) oliefilter losgelopen... Borgdraad door, en filter halverwege los. Paniek...

Anyway: Juul wat laten afkoelen, meteen hulp van Barend: auto op bokken, boel schoon- en droogmaken. Al doende kwam de Slop Gang de pitbox in, waarna ook Robert meteen de handen uit de mouwen stak. Carterstop eruit, gevolg door nog bijna een litertje olie. Gelukkig geen spoortje metaal in de rest van de olie, en op de magneet van de carterstop. Nieuw oliefilter er op, met hulp van Barend en Luuk aan de benodigde 7 liter 10W60 gekomen, blok gevuld, gestart. En gelukkig vrijwel meteen "normale" oliedruk, geen 10 bar van/door bijvoorbeeld een vastzittende plunjer in de oliepomp of géén druk door kapot gelopen lagers...

Met een beetje knikkende knieën, na geruststellende woorden van Barend, Robert en (via GSM op afstand Marco van Doorn, mijn Chief Engineer) toch maar gaan racen. De motor klonk prima, gedurende beide races is de oliedruk onder vollast niet onder de 4 bar gekomen. De vraag blijft, hoe het filter in hemelsnaam los heeft kunnen lopen. Oliepomp/plunjer goed, druk goed, afdichting van oliefilter goed, filter voor afreizen naar Zolder dus (weer) gecontroleerd op "handvast" en (weer) opnieuw geborgd. De enig zinnige verklaring, volgens Marco, is een woord wat begint met een "s", maar daar kan en wil ik niet aan.

Race één ! Vanuit pole het gas er maar opgezet en me gefocussed op de deelnemers van "toer & sport", die voor ons gestart waren. Een Ibiza, een Bimmer en een Clio kunnen binnenhengelen. En kanonne, wat "lag" de Cassa di Pere.. Mooiste punten vond ik de beide chicanes. Voor de eerste hard in de ankers, neus mikken op de eerste knik naar links en dan alweer met plankgas de rest van de chicane doorbeuken. Gááf.. Chicane twee vraagt (voor mij dan) meer remtechniek, gevoeliger stuurwerk en op tijd het overstuur opvangen bij exit van de rechterbocht die er op volgt. Leuk spelen !!

Race twee zo'n beetje een kopie van race één. Op het laatst de BMW Z3 coupe in het vizier gekregen, liep ik best aardig op in en ik moést en zoú dat ding verschalken. Helaas helaas leidt die vorm van dadendrang bij mij altijd tot onrust, rafelig rijden en een paar stuurfouten.. Had ik die niet gemaakt, én zou de race twee, drie ronden langer hebben geduurd dan had die Bimmer-meneer de neus van de C. di P. kamerbreed in zijn binnenspiegel gezien.. :mrgreen:

Barend en Robert bedankt voor de broodnodige hulp in de voor mij zo stressvolle en "olierijke" momenten !! Voor de niet-racende lezers onder jullie: SI mede coureurs zijn "gouwe gasten"!

Thuisblijvers: jullie hebben een mooi evenement gemist. Knoop het in je oren.

Oh ja ! Last but not least : voor de menneke's die een probleemloze sanitaire stop op het vrouwke's toilet denken te kunnen maken: Karma's a bitch !! :jumping:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr okt 27, 2017 10:47

De race organisatoren hebben gelijk: racen op Zolder is echt een beetje vakantie! Je zit in een land, een ander hotelletje, een ander circuit, andere biertjes ;-) Maar op vakantie heb je ook weleens wat mindere ervaringen, bijvoorbeeld ook een dinertje dat wat minder goed valt. Zo ook deze keer. Je neemt nog express een pasta die lekker licht verteerbaar is, maar uitgerekend die pasta besluit ‘s nachts al een endurance race in je buik te gaan houden. ‘s Ochtends bleek ik niet de enige te zijn die daar last van had gehad, maar een onderbroken nachtje is niet echt de meest optimale voorbereiding voor een racedag. Gelukkig was daar het meegebrachte koffieapparaat van Robert Slop ;-)

Het was vier jaar geleden dat ik op Zolder heb gereden. Het is na zo’n tijd altijd weer een beetje puzzelen om de lijnen en rempunten te vinden. De vrije training viel echter een beetje in het water: na een paar ronden werd er geel gezwaaid en stonden er twee Alfa’s in de grindbak. Het duurde een flinke aantal ronden voordat die weg waren gesleept en we weer op snelheid de sessie konden afmaken. Niet echt een fijne voorbereiding als je al vier jaar niet op Zolder hebt gereden. De Alfa’s bleken elkaar geraakt te hebben, de Giulia van Barend was helaas klaar voor de dag: het front van de auto en de radiator waren te beschadigd. Met hulp van Ewout en mijn hamer, wat tie wraps en een spanbandje uit mijn kist is de 75 van Djan en Elmer wel weer klaar gemaakt voor de kwalificatie.

De kwalificatie verliep rommelig: ik denk dat ik drie vrije rondjes heb gehad voordat er een oliespoor vanaf de voorlaatste bocht (met de opbeurende naam Ziekenhuisbocht) richting pits getrokken was. Een Giulia met een losgelopen oliefilter had een paar litertjes olie verloren. Dat gaf wat spannende momentjes bij het accelereren uit de bocht ;-) Voor mijn gevoel had ik wel goed en snel gereden, maar uiteindelijk bleek ik twee seconden achter de andere 75’s te zitten. Dat was een dompertje, goed maken in de eerste race!

Afbeelding

De start van de eerste race ging goed: voor de eerste bocht had ik twee plaatsen gewonnen. Maar ik was wat te zelfgenoegzaam: ik dacht ik die twee plekjes in the pcoket te hebben, maar Djan kwam mij weer voorbij zetten bij de tweede bocht. Kak! En bij de tweede chicane verklooide ik het nog een keer: ik verremde mij, miste daardoor het punt om in te sturen en ik moest daardoor terug naar de tweede versnelling. Op dat moment kwam de andere auto die ik bij de start te pakken had, van Ewald, mij ook voorbij zetten. Terug bij af dus. Het lukte mij wel aan te haken bij Ewald, maar er voorbij komen is niet meer gelukt.

Filmpje race 1: https://youtu.be/PZxPzWhKZjY

Bij het binnenkomen in de pits belde klusmaatje Marcel mij (eindelijk reden we een keer op dezelfde dag!). Ik zat nog ingesnoerd in de auto, dus drukte hem twee keer weg. Uiteindelijk had hij Ewout aan de telefoon te pakken: hij had gezien dat mijn uitlaat los hing onder de auto: twee uitlaatrubbers gebroken! Met twee geleende rubbers van een 146 van Jan-Willem en wat ijzerdraad heeft Ewout een mooi kunstwerkje onder de auto geknoopt. En ik zal het vast verklappen: het hield het de tweede race uit. :)

Bij de start van de tweede race kon ik Ewald weer voorbij steken. In de tweede chicane was het een chaos door uitstapjes van Harold en Elmer. Het lukte echter niet er gebruik van te maken en een plekje te snoepen. Een ronde later probeerde Ewald mij er uit te remmen bij de Ziekenhuisbocht (ik rem daar van 150 naar 50). Het lukte mij de aanval te pareren. Een ronde later deed hij weer een poging, ik dacht hem geblokkeerd te hebben maar opeens zat hij toch naast mij. Toch een voordeel bij het remmen, zo’n ABS ;-) Ik heb een aantal ronden dicht op hem gezeten, bij opkomen rechte stuk zelfs even een kusje op de bumper gegeven maar er uiteindelijk niet voorbij gekomen. De race was ook wel kort: door alle incidenten gedurende dag (o.a. een koprol van een Peugeot en een paar ingekorte Porsches) was het schema aardig door de war.

Filmpje race 2: https://youtu.be/g5MY2noCAbE

Al met al een lekker dagje racen, maar wel met een wat teleurstellende resultaat. Zat ik er de eerste helft van het seizoen er aardig bij, ik wist zelfs een paar races te winnen, de tweede helft van het seizoen ben ik de aansluiting wel kwijtgeraakt. Misschien ligt het deels aan het mannetje, maar er lijkt toch ook iets met de auto te zijn. Genoeg voer om te puzzelen en te sleutelen deze winter!

Rest mij nog om iedereen te bedanken, natuurlijk eerst mijn sponsoren Brandloft en Wasserette Nieuwmarkt (bedankt Maroesja en Jan!). Maar ook sleutel- en advieshulpen Marcel, Ewout, Barend, Jasper en Robert. En natuurlijk iedereen die is komen kijken. Het was gaaf hè!? ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr okt 27, 2017 11:03


Oh ja ! Last but not least : voor de menneke's die een probleemloze sanitaire stop op het vrouwke's toilet denken te kunnen maken: Karma's a bitch !! :jumping:
Hey, de mannenplee zat op slot!
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

do nov 16, 2017 23:56

na in de vorige race op zandvoort te zijn uitgevallen na een gemeen harde aanraking met de vangrails heeft Scuderia RoMa de 33 weer opgelapt voor de laatste race van het seizoen. Op Zolder nogwel, een baan waar ik nog nooit gereden heb en 10 jaar geleden voor het laats geweest ben. In alle vroegte vanuit Venhorst vertrokken en keurig op tijd op de paddock in Belgie gearriveerd. De auto's mochten nog niet gestart worden en de keurings box zat achter een 'vies vals plat' dus dat werd stevig duwen :)

33 goedgekeurd, transponder erin en man wat had ik hoge nood (zo'n bruine beer zat aan z'n kooi te rammelen), dus ff de toiletten in de pitsstraat opgezocht. Nergens toilet papier...behalve in een dames toilet, nou geen dame te zien dus hop op de pot. Bleek dat deze pot niet voorzien was voor een pleeborstel en mijn bruine beer was met 4 gierende banden door die pot gescheurd...whooops...nou met de staart tussen de benen die crime scene achter me gelaten.

Op naar de practise dan maar, 33 goed warm laten draaien (iets te zelfs waardoor ik weer met een kokende motor aan de practise begon). Ondanks 3x de ramen de hebben droog gemaakt zat er toch iets van een waas op, en pits uit tussen 2 vangrails door vol tegen de zon in, ik zag geen hol...god zege de greep dan maar en hopen dat we niet bij pits uit alweer in de vangrails zouden hangen. Dat viel gelukkig mee. De eerste rondjes vervolgens kijken of ik het vertrouwen in de 33 en de baan kon krijgen en toen in rondje 3 gas erop, whooo gelijk gele vlag in bocht 1 en daar stonden Barend en Elmer hevig stomend langs de baan. Foute boel dus...en code 60 voor 4 rondjes. Kon ik mooi kijken hoe de curbs er overal bijlagen...met nog 2 minuten op de klok werd de baan weer vrij gegeven dus nog 1x gas erop. De 33 voelde vaag aan, af en toe luide bonken uit de aandrijving en een koppelingspedaal die ook vreemde vibraties doorgaf... nou ja...in ieder geval een tijd neergezet.

Vervolgens voorbereiden voor de kwalificatie, Pieter nodigde me uit in om in de Pitbox met Djan, Elmer, Erik en Roy te komen staan, alle middelen werden ingezet om de 75 van Djan en Elmer weer gereed te krijgen. Bij Barend was het helaas einde verhaal. Toen de kwalificatie in. In rondje 3 was het spul goed op temperatuur dus zette ik me schrap voor de aanval, best aardig rondje alleen bij uitkomen van een van de laatste bochten iets te ver over de curb (zie 9:50). De 33 begon de schudden als een dolle, wat is dit!? Afgebroken wielophanging? Ik was dicht bij de start finish en moest kiezen, pits in of rondje afmaken? Laat ik in iedergeval een tijd neerzetten dus gekozen voor rondje afmaken. Hevig trillend een tijd neergezet en toen rustig terug naar de pits...god wat trilde en rammelde de 33. Achterop het circuit blaast Emile me (zie 12:44) voorbij en whop spint er zo voor mijn neus vanaf, Emile weet net een contact met de vangrails te voorkomen en na een enorme hoeveelheid bandenrook staat het hele circuit nu blauw van de oliewalmen. Ik was bang dat de 33 nu ook olie lekte en dat Emile over mijn olie was geslipt. Dit bleek gelukkig niet waar, de 33 lekte geen olie en Emile was over zijn eigen olie (los oliefilter) gespint. Door een dikke rookwolk mijn weg naar de pits gevonden. Eerste diagnose was een los getrilde veerpoot, gaf dit zoveel vibraties? Na natrekken van de veerpoot en een rondje om de pits te hebben gereden trilde de 33 nog steeds als een aardbeving kracht 6 op rigter en werd duidelijk dat er iets terminaals was. De motorsteun was als gevolg van de crash in Zandvoort afgebroken. Vandaar de vreemde vibraties.... Race weekend over en verder op de pitmuur met Barend en Ronnie vertoeft en zonder Belgische punten of trofee weer met de staart tussen de benen naar huis... Gelukkig hebben we de beelden en de foto's nog...

https://www.youtube.com/watch?v=u60e4D2z5rM

See you on track in 2018! Met nieuwe motorsteun en sneller than ever!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr nov 17, 2017 07:40

Haha, het is toch wat met die toiletavonturen op Zolder :mrgreen:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr nov 17, 2017 10:50

https://youtu.be/idI2wckgmQQ

Over toiletbezoek gespr...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr nov 17, 2017 15:03

Strollin'down Memory Lane... De 70's en de 80's waren toch wel érrug gaaf, om meerdere redenen. Tjissus, ik word oud... :blue_lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr nov 17, 2017 15:59

Ik werkte in de Jaren 90 in een winkel in Den Haag waar Sjef van Oekel weleens langs reed. Als je "Reeds!!!!" riep, hing hij uit het raam van zijn auto, vinger in de lucht en riep: "Heeeeeeren!!!". Iedere keer weer. Mooie vent :)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

vr nov 17, 2017 19:39

Mooie spin en dikke rookwolk Emiel! :thumbs: =D>

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Zolder 8 november: geen geluidsproblemen, wie komt?

di mei 01, 2018 13:07

Dit topic even aanpassen naar "Zolder 8november: geen geluidsproblemen, wie komt?"?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

di mei 01, 2018 13:24

Alléz, zeker en vast ! Met de Cassa di Pere.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

di mei 01, 2018 17:30

Of een nieuw topic? ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Zolder 19 oktober: geen geluidsproblemen, wie komt?

di mei 01, 2018 18:25

Is wel de planning ja! :thumbs:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Terug naar “Racen - Algemeen”