Gebruikersavatar
Jeroen1992
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 21:57

Project Giulia Nuova 1300 Super

vr sep 08, 2017 16:35

Bij deze wil ik graag ook een project pagina aanmaken, over mijn Giulia Nuova 1300 super uit 1974.
Even voorstellen Linkje : viewtopic.php?f=4&t=80535
Hier een foto van het uiterlijk toen ik hem kocht.
Afbeelding

Er zijn talloze dingen die veranderd/opgeknapt zullen worden.
De afgelopen tijd al enige energie in de auto gestoken.
Namelijk de carburateurs ultrasoon gecleand en een revisie setje gemonteerd. Super leuk werk moet ik zeggen.
Afbeelding
Het ultrasoon bad doet echt wonderen ze zien er weer als nieuw uit.
Afbeelding

Ik had ze gecleand omdat de auto nogal beroerd liep, echter heeft het niet veel geholpen op het einde.
Maar omdat ik graag een elektroniche ontsteking wil monteren ga ik er nog niet aan afstellen ik mis namelijk een vonk op mijn 4de cilinder.
Het goedlopend van de motor komt op een ander tijdstip wel in orde.
Nu dat de carburateurs blinken kan de roestige luchtfilter natuurlijk niet achter blijven.
Deze dus ook maar van een likje verf voorzien.
Ik vond het redelijk goed gelukt ondanks dat het is gespoten met een spuitbus.
Afbeelding
Onder de motorkap laat ik het nu even zoals het is.

Het stuurwiel was ook in redelijk slechte staat, ik ben op internet gaan zoeken hoe en wat.
Een nieuw stuur vond ik voor mij geen optie en heb dus gekozen om het zelf op te knappen.
Zo zag het stuur er uit voor ik er aan begon.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je op deze foto ziet is de laklaag erg aangetast.

Toen heb ik alle spullen aangeschaft om hem te repareren.
Na een uur kwam ik er achter dat het een erg tijdverdrijvende klus is. De laklaag was er nog niet compleet af.
Afbeelding

4,5 uur later had ik een goed beeld hoe het stuur er aan toe was.
Over het algemeen was het niet slecht. Op 1 scheur na. Deze was ook te diep om er uit te schuren.
Afbeelding
zoals je ziet een erg diepe scheur.
Afbeelding
De scheur heb ik opgevuld met vloeibaar hout. Dit heb ik een 48 uur laten uitharden, gladgeschuurt en het zag er redelijk strak uit.
Echter zat er wel een klein kleurverschil tussen het vloeibaar hout en het stuurwiel zelf. Liever een kleurverschilletje dan een scheur in het hout.

Eindelijk kon ik aan het lakken beginnen.
Het stuur goed stof vrij gemaakt en begonnen met de eerste laag erg dun aan te brengen.
Afbeelding
De kleur kwam gelijk terug, deze heb ik 48 uur laten uitharden. En vervolgens de 2de laag aangebracht.
Zoals je ziet kwam de glans gelijk tevoorschijn.
Afbeelding
In totaal heb ik 7 dunnen lagen lak aangebracht. De laatste laag heb ik een week uitlaten harden ( deels in de zon gezet).


Na deze week heb ik hem met de Polijstmachine behandeld, en ik moet zeggen het resultaat is zeer fraai geworden.
Afbeelding

Ook het center kapje maar aangepakt met het geweldige spul Black WOW
Afbeelding

Zo dat waren mijn kleine projectjes van de afgelopen 2 maanden.
Wat staat er nog te wachten:
Auto compleet bekijken zodat ik een lijstje op kan stellen welke spullen er allemaal aangeschaft kunnen worden.
Verder moet er nog veel gepoetst worden aan de auto.
Ik heb het geluk dat de auto thuis in de garage staat ik kan er dus zo aan beginnen als ik zin heb.
Tips en tricks zijn altijd welkom heb namelijk nog weinig verstand van de Giulia.
Laatst gewijzigd door Jeroen1992 op do sep 14, 2017 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

vr sep 08, 2017 19:38

Nou dat uitkijken naar het topic was van korte duur, ik was nog niet bij de projecten sectie aangekomen #-o

Zo, dat stuur ziet er goed uit! De carburateurs zien er ook weer top uit. Ik heb toevallig ook net carberateurs gereviseerd en dan is een ultrasoonreiniger inderdaad echt ideaal!

Er zijn hier mensen met veel meer technische kennis die je de weg zullen wijzen. De klepspeling en nokkenas timing controleren kan waarschijnlijk geen kwaad en helpt wellicht met het slecht lopen van de motor.

Heel fijn dat de auto bij huis staat, dat scheelt zoveel tijd en is gewoon veel makkelijker.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

za sep 09, 2017 00:44

Check ook de slang van de rembekrachtiger even of die niet poreus is. Trekt je laatste cilinder valse lucht op.

Leuke wielen trouwens. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

za sep 09, 2017 11:09

Nou, als de rest van je klusserij een afspiegeling wordt van wat je tot dusver laat zien: =D>
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jeroen1992
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 21:57

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

ma sep 11, 2017 15:28

Bedankt voor de complimenten.
Ja de timing en de klepspeling was ik ook van plan te controleren. Alleen moet ik mij nog een technische boekje aanschaffen waar de klepspeling in staat. En hoe ik hem om tijd moet zetten. De vacuüm slang ga ik ook zeker nog even na kijken bedankt voor de tip.
Heeft iemand misschien ervaring met een andere uitlaat voor de 1300 ik vind hem nogal braaf klinken?
Ik zie namelijk op sommige sites een brul pijp staat maar ik weet niet of dit misschien weer te luid klinkt?
Het volgende wat aan de beurt is om alle speakers er uit te halen.
Een van de vorige eigenaren vond het namelijk nodig om kabels overal heen te trekken en speakers in de deurpanelen te schroeven :cry:
Jammer dat er nu ook een uitsparing van de radio zelf in het hout zit van het dashboard. Daar heb ik wel al een nieuwe strip voor gekocht.

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

ma sep 11, 2017 17:52

Brulpijp is heel beschaafd hoor.
Mooi project.

Controleer ook de inlaatrubbers bij de carburateurs. Als die lekken loopt het ook niet mooi allemaal.

Succes.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

ma sep 11, 2017 18:00

Ik heb (zoals zo velen) een brulpijp onder de Bert zitten, maar niet onder de Juul, dus mooi te vergelijken :thumbs: . Conclusie; het is zeker luider (wel leuk luider), maar niet overdreven en wat mij betreft prima gezien het gebruik van de auto. Bij flinke stukken op de snelweg is het wellicht wel wat te aanwezig.

Waar woon je ergens, wellicht dat je eens met iemand in de buurt kan meerijden? Dan kan je zelf oordelen alvorens een beslissing te nemen.

Aangaande de technische gegevens, heb je het instructieboekje? Daar staan namelijk het overgrote deel al in. Voor werkplaatshandboeken e.d.

Zie: http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963 ... ource.html

Is veel uitgebreider dan een Cardiac (en goedkoper :D ), daar heb ik een heel zooitje vandaan. Even aardig vragen en dan heb je alles wat je kan wensen.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

di sep 12, 2017 21:42

Bedankt voor de complimenten.
Ja de timing en de klepspeling was ik ook van plan te controleren. Alleen moet ik mij nog een technische boekje aanschaffen waar de klepspeling in staat. En hoe ik hem om tijd moet zetten. De vacuüm slang ga ik ook zeker nog even na kijken bedankt voor de tip.
Heeft iemand misschien ervaring met een andere uitlaat voor de 1300 ik vind hem nogal braaf klinken?
Ik zie namelijk op sommige sites een brul pijp staat maar ik weet niet of dit misschien weer te luid klinkt?
Het volgende wat aan de beurt is om alle speakers er uit te halen.
Een van de vorige eigenaren vond het namelijk nodig om kabels overal heen te trekken en speakers in de deurpanelen te schroeven :cry:
Jammer dat er nu ook een uitsparing van de radio zelf in het hout zit van het dashboard. Daar heb ik wel al een nieuwe strip voor gekocht.
Ik heb ook een brulpijp onder giuul nuova (zat er al onder toen ik de giuul kocht). Klink leuk, maar erg aanwezig en een doffe klank. Kan je wel aanraden om er een sportfilter op te zetten, geeft een heerlijk geluid :jumping:

ziet er goed uit btw! :thumbs: is het nou de kleur Faggio? Nuova 4 life! :mrgreen: 8)
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

di sep 12, 2017 23:10

Alle complimenten hierboven die kan ik alleen maar herhalen.

Hier ook een Giulia Super Nuova aanwezig (al bijna 25 jaar...). met brulpijp.
En gewoon standaard luchtfilter.
Dat klinkt heel goed zo. Beetje meer geluid, maar niet overdreven (vind ik).
En ook mooi (vind ik) is dat het qua uiterlijk eigenlijk niets verandert aan de auto.

Als je wil dan mag je die van mij wel eens "proefhoren".


.



.

Gebruikersavatar
Jeroen1992
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 21:57

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

do sep 14, 2017 20:18

Kijk aan die informatie heb ik nu iets aan bedankt!
De kleur weet ik zo niet uit mijn hooft het is heel donker rood paars achting
Als jullie allemaal zo goeie ervaring met de brulpijp hebben. Dan ben ik overtuigd dat ik het ook leuk vindt, hij staat dus op mijn boodschappen lijstje.
Aankomend weekend ga ik naar Boxtel Esperienza Alfa Romeo evenement. Hopelijk staan daar een aantal Giulia's waar ik wat meer informatie van kan opsteken. Op het gebied van interieur.

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Project Gulia Nuova 1300 Super

do sep 14, 2017 23:06

Kijk aan die informatie heb ik nu iets aan bedankt!
De kleur weet ik zo niet uit mijn hooft het is heel donker rood paars achting
Als jullie allemaal zo goeie ervaring met de brulpijp hebben. Dan ben ik overtuigd dat ik het ook leuk vindt, hij staat dus op mijn boodschappen lijstje.
Aankomend weekend ga ik naar Boxtel Esperienza Alfa Romeo evenement. Hopelijk staan daar een aantal Giulia's waar ik wat meer informatie van kan opsteken. Op het gebied van interieur.
Kleur code staat bij mijn iedergeval op de achterklep. In mijn geval AR516 "Faggio". brulpijp zou ik ook zeker doen, Denk alleen wel als er wat langere stukken gereden gaan worden dat je wel moe van het geluid wordt. (wie weet ligt dat aan mijn giuul hoor #-o :jumping: ) Maar start je motor maar is zonder luchtfilter, klinkt geweldig! :thumbs:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Jeroen1992
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 21:57

Re: Project Giulia Nuova 1300 Super

wo okt 11, 2017 11:13

Een kleine update.
Om over de kleurcode terug te komen het is inderdaad kleurcode 516 Faggio staat op het plaatje rechts onder in de achterklep.
Gisteren ben ik naar Winterswijk afgereisd voor een aantal onderdelen op te halen bij Classic alfa parts. 8)
Afbeelding

Het lijkt niet veel maar het was toch voor een redelijk groot bedrag vanwege de 123 ontsteking.
Aankomende dagen lekker alles installeren zodat hij hopelijk goed loopt. Ook moet ik de klepspeling nog controleren.
Klopt het dat voor de 1300 de inlaat 0.50 en de uitlaat 0.55 KOUD moeten zijn?
En hoe zet je het blokje op tijd waar staan ergens de merktekens? Als ik dit namelijk weet dan kan ik de speling correct afstellen want hier moeten de nokkenassen er voor uit toch?

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Project Giulia Nuova 1300 Super

wo okt 11, 2017 20:23

Inlaat: 0,475-0,500. Uitlaat: 0,525-0,550. Aldus het instructieboekje, koud uiteraard. Op de krukaspoelie staan merktekens, P is TDC. In de nokkenassen zitten merktekens die dan overeen moeten komen.

In de Alfaspeed manual hebben enkele mede-forumers de tijd genomen om het proces op te schrijven. Hij is vast ergens online nog te vinden, maar hier een directe link naar mijn dropbox: https://www.dropbox.com/s/bqeg9hpazeeo1 ... 9.pdf?dl=0

BTW, heb je de tune of de normale 123? Die staat bij mij nog op het lijstje :)
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Project Giulia Nuova 1300 Super

do okt 12, 2017 20:16

leuke onderdelen! Ik zie dat je dellortos heb op de 1300. Wat is je carbs setup als ik mag vragen. sproeiers, venturies ed.?Ben dus ook nog bezig om DHLA40's op m'n 1300 te zetten, maar er zijn nog wat dingetjes die ik deze winter nog even ga uitpluizen en testen.
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Jeroen1992
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 21:57

Re: Project Giulia Nuova 1300 Super

zo okt 22, 2017 11:59

Scalino super bedankt voor de informatie, ik heb gelijk de koe bij de horens gepakt en heb de kleppen afgesteld, de bijbehorende shimps heb ik bij kennis kunnen krijgen om hem juist af te stellen. Het is een normale 123 ontsteking, met curves die je via een schroevendraaier kan instellen. Alleen het boekje wat er bij zit staan verschillende giulia's in ik zelf heb een 1300 super nuova. Maar er staan 2 curves. De nuova opzich 1300/1600 delen de zelfde curve en de giulia super is weer een andere curve. Welke nu de juiste is is voor mij nu nog een raadsel.

Ruben, ik heb geen idee van de setup van de carbs. Ik heb ze alleen gedemonteerd voor het ultrasoon te reinigen en nieuwe rubbers en pakkingen te installeren.

Toen alles gemonteerd was heb ik de auto laten lopen maar hij liep vrij beroerd en moest hem op toeren houden.
Ik kwam er achter dat er verschillende scheurtjes in het bevestiging rubber van de carbs zaten om te verkomen dat hij hier valse lucht op zuigt ga ik aluminium tussen stukjes kopen. Dit zijn voor nou nog toekomst plannen want er moet even gespaard worden voor dat er weer nieuwe updates aan komen.

Ik heb namelijk ook een gereedschapswagentje gekocht.

Afbeelding


Waarschijnlijk tegen kerstmis aan zit het motorische gedeelte er op :oops: .
Ik wil er namelijk in het voorjaar graag een rondje mee gereden hebben. Verder heeft het project totaal geen haast.

Terug naar “Projecten”