GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

verzekering en regelmatige bestuurder.

za sep 16, 2017 16:00

Mijn Spider staat in de garage bij mijn ouders, kenteken staat op mijn naam. Aangezien het een hobby-auto is pak ik hem alleen bij mooi weer mee. Pa is met pensioen en omdat de auto daar toch staat pakt hij hem ook af en toe mee. In de praktijk heeft hij meer tijd dan ik en zal er waarschijnlijk vaker mee rijden.

Mijn verzekering doet echter moeilijk, volgens Interpolis kan alleen de dagelijkse bestuurder de verzekering op zijn naam hebben, en dat kan alleen als de auto op zijn naam staat. Nou vind ik het geen probleem om de verzekering op naam van mijn vader te zetten (sterker nog, dat is al gedaan), maar ik wil het kenteken op mijn naam houden. Mijn vader heeft inmiddels de auto verzekerd, volgens zijn maatschappij was het geen probleem dat de auto niet op zijn naam staat. Iemand hier ervaring mee?
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

za sep 16, 2017 17:23

ik snap even niet wat deze vraag in de racesectie doet??? los daarvan wisselt beleid hierin per verzekering...
Ik neem aan dat ie gewoon op een klassiekerpolis staat, volgens mij kan je daar naast de "'dagelijkse"" eventueel gewoon alternatieve regelmatige bestuurder opgeven. Anders naar een ander waar het wel kan. Het is volgens mij trouwens nooit verboden dat er iemand anders in rijdt, mits dit met toestemming eigenaar is en hij/zij over een geldig rijbewijs beschikt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

zo sep 17, 2017 21:25

Bij inshared kun je ook een andere regelmatige bestuurder dan de eigenaar/verzekeringnemer opgeven.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

ma sep 18, 2017 09:47

Volgens mij moet de auto die je verzekerd wel op je eigen naam staan?
Je kunt dan gewoon je vader als tweede bestuurder opgeven...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

ma sep 18, 2017 10:42

Precies, maar dat kan dus niet bij elke maatschappij. Dit vanwege dat nogal eens ouders auto's voor hun kroost verzekerden...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

ma sep 18, 2017 17:28

Volgens mij moet de auto die je verzekerd wel op je eigen naam staan?
....
Dacht ik ook...

Los daarvan is het volgens mij geen zaak voor de verzekering om te weten wie er de regelmatige bestuurder is van jou spider? Hij is van jou, is op jou naam verzekerd en wie er dan t meest mee rijdt is toch hun pakkie aan niet?

Mocht er o toeval er zich iets voordoen waarbij je pa schade maakt met de auto 'dan is ie toevallig er net voor t eerst mee op pad...'?
Bemoeizucht van die lui ook... :evil:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

ma sep 18, 2017 17:36

De premie wordt o.a. andere bepaald door het aantal schadevrije jaren. Die zijn persoonsgebonden.
Dus als er een andere regelmatige bestuurder is beïnvloedt dat de premie.
Daarom willen ze dat weten. Niet zo vreemd toch?

Gebruikersavatar
JoachimQV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 600
Lid geworden op: do jan 12, 2012 20:27
Locatie: Hoogeveen

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

di okt 03, 2017 13:58

Hoi GA!S,

Aan je onderschrift te zien gaat het om een Spider vanaf bj. '95, een oldtimerverzekering valt dus eigenlijk al gelijk af. Als de Spider op jouw naam staat geregistreerd dan ben jij ook degene die verzekeringsplichtig is voor deze auto middels de verplichte minimale WA-dekking. Het is dus aan te raden om dit zo te laten en op deze polis je vader als regelmatige bestuurder te laten vermelden. Omdat hij naw een ervaren bestuurder is en zeker niet tot een risicogroep behoort in de ogen van een verzekeraar (bestuurder jonger dan 24 jaar, net in bezit van een rijbewijs), zal dat de premie niet doen stijgen. Toch hangt het daar niet alleen van af. Als je vader in een risicogebied woont/rondrijdt, kan het zijn dat de premie alsnog iets omhoog gaat (hartje Amsterdam tov ergens in NO Groningen). Ik vermoed dat ook dit niet van toepassing is. De schadevrije jaren blijf je gewoon opbouwen met deze auto zolang de polis op jouw naam staat. Dit geldt dan weer niet voor je vader.

Mocht je zelf meerdere schadeverzekeringen bij Interpolis hebben lopen (inboedel/opstal/reis/aansprakelijkheidsverz./etc dan zul,je daar waarschijnlijk een pakketkorting voor ontvangen. Meestal geven dat soort verzekeraars geen extra korting wanneer je meerdere auto's bij ze onderbrengt. Er zijn verzekeraars te vinden die dat wel doen, ze berekenen dan een kortingspercentage op basis van het aantal auto's in het pakket. Die zijn dan meestal wel helemaal gericht op voertuigverzekeringen. Zo verlies je hooguit 1% korting op je pakketkorting bij Interpolis maar krijg je misschien wel 5% korting op de premie van de drie autoverzekeringen.

Nog even terugkomend op de stalling in je vaders garage: het is raadzaam om de voorwaarden na te gaan van de inboedelverzekering van je vader. Het is niet altijd duidelijk waar een schade geclaimt kan worden op het moment dat jouw auto verloren gaat bij brand in je vaders garage.
Alfa 33 1.5 IE 1993
Alfa 164 3.0 V6 12v
Giulietta JTD 2017
Alfa 33 S 16V QV 1992

Erik dB
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: do mei 20, 2010 14:21
Locatie: Amsterdam

Re: verzekering en regelmatige bestuurder.

di okt 03, 2017 20:52

Ligt idd aan de verzekeraar, bij mij staat een auto op naam van mijn vrouw, ben ik verzekeringsnemer en is zij weer regelmatige bestuurder. Verzekerd bij Turien.
Choose life...
'71 Alfa Romeo Giulia Super - 2 liter
'72 Alfa Romeo GT 1300 Junior - 2 liter
‘71 Alfa Romeo Berlina 2000
'09 Mercedes C63 AMG
‘12 Mercedes ML 350
'96 BMW 328i voor trackdays
'09 Ducati 1198s
‘09 Yamaha R1

Terug naar “Het Forum Café”