Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

rijhulpsystemen onklaar maken

di jun 27, 2017 17:22

Bij moderne auto's zitten er allerlei rij hulp systemen op. Als je beetje plezier aan auto rijden beleefd is dit met een moderne auto volledig verleden tijd. Je hebt geen controle meer over je auto. Auto remt bij een lange bocht zowat af tot stilstand (als de bocht langer was, waarschijnlijk tot stilstand).

Op welke wijze kun je zulke systemen het beste hun nek omdraaien? Sensors bij de wielen lostrekken (zal wel weer een storing lampje doen branden of erger nog). Functies verwijderen uit je computer.

Zijn er bedrijven die dit soort meuk kunnen verwijderen uit je computer, of mogelijk dat je dit zelf kunt.

Wie heeft wijze raad? Voor mij zijn dit soort systemen buitengewoon gevaarlijk en belemmeren mij in mijn rijplezier.

Gegroet,

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

Re: rijhulpsystemen onklaar maken

do jun 29, 2017 19:41

Draadje van de kilometerteller sensor onderbreken die naar het abs esp electronica gaat d.m.v een schakelaar;
de auto denkt dat jij niet rijd dus abs enz. werk niet. en makkelijk weer te activeren. komt de snelheidspuls via een wielsensor dan word het iets moeilijker.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: rijhulpsystemen onklaar maken

do jun 29, 2017 19:55

ABS staat aan de basis van alle andere veiligheidssystemen (anti slip, tractie controle, stabiliteitscontrole werken allemaal door een wiel te remmen), althans, bij de meeste auto's (actieve differentiëlen en dat soort onzin daargelaten) Dus idd dat uitschakelen en de rest doet het ook niet en je kunt nog wel rijden.
Een auto moet namelijk ook remmen zonder werkend ABS systeem (veiligheidspuntje).

Dat gezegd hebbende, zo zwart wit is het nu ook weer niet. Ik weet niet over welke systemen of welke auto's het hier over gaat, maar ik kan me voorstellen dat bijv. een automatisch rem systeem à city safety een werkende ABS pomp nodig heeft (hoe kan t anders remmen uitzichzelf?) en de auto in noodloop gooit ofzo als dat niet werkt. Die tientallen computers in een auto verwachten allemaal bepaalde waardes en als waardes niet aanwezig zijn of compleet buiten een kenveld dan ga je foutcode's krijgen. En afhankelijk van de auto/systemen ook noodlopen enzo.


Hoewel ik je punt volledig snap, vraag ik me wel af of het een goed idee is om die systemen onklaar te maken. Sommige systemen merk je namelijk niet eens dat die werken, maar dat doen ze wel. Veel moderne wagens zijn behoorlijk zwaar en hebben veel vermogen op de voorwielen. Daar is de electronica echt wel aan t werk om die wagen op koers te houden ondanks dat je dat niet meteen voelt.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: rijhulpsystemen onklaar maken

do jun 29, 2017 20:11

Auto kopen waar het niet op zit. Probleem opgelost!


Draadje van de kilometerteller sensor onderbreken die naar het abs esp electronica gaat d.m.v een schakelaar;
de auto denkt dat jij niet rijd dus abs enz. werk niet. en makkelijk weer te activeren. komt de snelheidspuls via een wielsensor dan word het iets moeilijker.
Als je het fijn vind om zonder zaken als een werkende snelheidsmeter te rijden (om maar eens wat te noemen), moet je dat soort fratsen vooral uithalen. En de auto weet nog steeds echt wel dat je rijdt of tenminste beweegt. Ax-, Ay- en yaw rate-sensor geven data uit. Er zijn torque, brake en steering requests. En zo nog wel wat dingen, zoals details als een draaiende motor en de productie van uitlaatgassen. =D>
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: rijhulpsystemen onklaar maken

vr jun 30, 2017 12:18

Krijg je dan geen problemen bij de apk?
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: rijhulpsystemen onklaar maken

vr jul 14, 2017 15:24

Zonder ABS krijg je problemen bij de APK. Maar eerlijk gezegd weet ik het een en ander uit ervaring dat waarschijnlijk helemaal niets het meer doet. Ik heb in mijn werk nog weleens met prototypes te doen en zelfs met alle info erbij en heftige simulatie systemen kan het maanden duren voordat we uberhaub de werkplaats uit kunnen rijden op eigen kracht.

Anders dan de vroegere systemen (zeg tot aan 159) is het niet meer zo dat je allemaal gescheiden systemen hebben die het een en ander met elkaar praten. Geen gescheiden motorsysteem die praat met een apart versnellingsbak systeem die praat met een ABS/ASR/ESP systeem en welke allemaal weer praten met het instrumentencluster. De functies zijn nu verdeeld door de auto heen. Een ESP systeem zoals bij een Giulia zal bijvoorbeeld meer werken met een stukje regeling in de achteras ECU, in het stuurhuis ECU, in de motor ECU, in de transmissie ECU en in de Remsysteem ECU en zal bijvoorbeeld in de middenconsole ECU een coordinator hebben. De hulpsystemen hebben hier bovenop enkel een paar extra sensoren maar vooral extra software verspreid over al die ECU's.

En zoals gezegd zij die dingen er ook niet voor niets. Gelukkig zijn er nog merken zoals Alfa Romeo die bij de hulpsystemen afstelling er rekening meehouden dat rijplezier ook nog een factor is. Maar ook niet onbeperkt want helaas zijn wij liefhebbers tegen de trend in. Het grote publiek wil gewoon een auto een bocht in stampen met hetzelfde gevoel als een Playstation controller en dan moet er "magisch" voor gezorgd worden dat de auto dat ook doet.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”