Wat ik wel grappig vind is dat de bovengenoemde 'zeurpieten' de oude 105'jes eren en de huidige lijn niet waarderen die echter in exact dezelfde geest zijn ontworpen en gemaakt is. Toen de 105 Giulia uitkwam was het een schande dat Alfa om het merk weer winstgevend te maken met een nogal vierkante allround gezin sedan uitkwam.
Klopt helemaal niets van. In de jaren '60 leverde Alfa Romeo pionierswerk af met de 105 Giulia terwijl ze nu als een van de laatste merken met een vrij banale SUV uitkomen.
Aan het einde van de jaren '50, toen de Giulietta ondanks zijn leeftijd steeds meer werd verkocht, begon Alfa Romeo aan een opvolger te denken. Omdat de vraag naar kleine auto's groot was moest het een nog kleinere auto worden en Alfa stelde zijn Tipo 103 voor. Deze 3m60 korte auto had een dwarsgeplaatste 900cc motor, voorwielaandrijving en een nieuwe 4 speed in-unit boite. De implicaties en de hoge kosten om dit model in productie te brengen zorgde ervoor dat Alfa Romeo het roer volledig omgooide. Ze kwamen op de proppen met een grotere en sportievere opvolger voor de Giulietta, gebaseerd op diens mechanisch schema maar met een volledig nieuwe technische basis. De Giulia, die in de zomer van 1962 voorgesteld werd, verraste in vergelijking met de Giulietta door zijn vierkantig, simpel maar erg gedetailleerd uiterlijk. Als kind van de windtunnel, erg modern in die tijd, kon de Giulia het zich veroorloven om te pronken met zijn stoere, hoekige lijnen en toch gestroomlijnder te zijn als een Porsche 911. Zijn ruime en moderne koetswerk met plaats voor 6 personen, was reeds voorzien van kreukelzones. Met zijn 1570 cc motor van 92 pk, voorzien van sodium-gekoelde uitlaatkleppen, en zijn vijfversnellingsbak haalde deze berline meer dan 170km/h wat ongezien was in die tijd. Alfa Romeo was de eerste fabrikant die het aandurfde om zo'n sportieve gezinswagen, met avant-gardistische techniek en ultra-modern koetswerk, op de markt te brengen en het publiek was meteen gecharmeerd door zijn sportief uiterlijk en dito rij-eigenschappen. De Giulia kon de eerste 2 jaren nog niet volledig in Arese gebouwd worden (die eer komt toe aan de Giulia 1600 Sprint GT), maar zijn succes zorgde er wel voor dat de nieuwe fabriek meteen werd uitgebreid. Vermeldenswaard is dat in diezelfde periode BMW met de 1500 uit zijn Neue Klasse op de markt kwam, maar deze vertoonde veel kinderziektes dankzij het haastig ontwerp. Twee jaar later volgde de veel betere 1600 reeks en zodoende kreeg de Giulia zijn eerste waardige concurrent op zowel de weg als op het circuit. De Giulia hield het als sedan 16 jaar uit en er gingen meer dan een half miljoen exemplaren over de toonbank, van een succes gesproken. De Giulia en alle afgeleiden uit de 105 serie hebben van Alfa Romeo een groot merk gemaakt en zorgde ervoor dat talrijke autoliefhebbers uit de hele wereld besmet raakte met het Alfavirus...
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.