Dat was gisteren dus zover, tijdens een vrij rijden dag op Zandvoort. Ik heb de auto al een dik half jaar, en nog nooit mee gereden. Door continu pittige drukte op de zaak ook nog niet aan sleutelen toegekomen. Vrijdagmiddag "geforceerd" vrij gehouden (ik moest en zou eens rijden met dat hok !!) en de auto lopend gemaakt. Auto startte niet, motor kreeg geen benzine, bleek ergens een totaal geknikte benzineslang verscholen.. Alleen nog tijd gehad voor remolie verversen en kijken of alles vast zat (niet dus, met remmen ontluchten zag ik de klauw linksvoor vrolijk bewegen..) en overal olie in zat. Oh ja, en snel nog even een rechter spiegel van de Juul geschroefd en op de Jet gezet. Debuteren zonder rechter spiegel op een erg druk circuit leek me niet jofel.
NIET gedaan/kunnen doen door tijdgebrek: zitpositie (te ver "voorover"= bij mij gegarandeerd rugpijn..), pedalen (kilometer ruimte tussen rem- en gaspedaal, daar ga je met tussengassen), nog géén oliekoeler (!!!) gemonteerd, en een toerenteller die geen toeren aangaf.. Oh ja. Er zit zo'n draaiknop-rembalans versteller in (waar ik een pesthekel aan heb, vind die dingen echt ruk), maar, zo bleek, óók nog op een plek waar je, als je eenmaal ingesnoerd zit (vierpunts, viel me voor het eerst op) nét NIET meer bij kunt. Dáár was over nagedacht.. Dus de hele sessie vrij rijden (ik kon nog maar één kaartje bemachtigen) met een kwistig kwispelende achterkant.
Anyway, tor warm rijden en gas erop. Op 11 jaar (!!) oude R1R's. Al na twee ronden waren we dikke vrienden. Wat rijdt zo'n transaxle toch gaaf... (Noot: ik heb alleen ervaring met Giulia's en een 24-uurs race in een 156) De auto is gebouwd als rally auto, zwaar (niets leeggezaagd in deuren/kleppen, alles voor een kenteken/APK zit er ook nog op !), te veel dansen en (over) hellen, maar wat een rust in neus/stuur, wat een mooie balans ! Ik heb al zoveel opmerkingen gelezen/gehoord over "V6 te zwaar en balans weg", maar ik merkte er niets van. Dit in schril contrast tot de straat 156 GTA, die is wel degelijk topzwaar in de neus, maar daar zit natuurlijk ook nog een bak, en één kop steekt ook nog eens boven de vooras uit.
De Jet is heerlijk met stuur (uiteraard) en gaspedaal te sturen. Meteen besloten dat de stuurbekrachtiging blijft (jawél, héérlijk !), rembekrachtiging gaat er af. Balans natuurlijk pet (zie hierboven) maar desondanks veel te weinig pedaalgevoel, niet te doseren. Auto neigt iets "onderstuurd-neutraal" : als de voorwielen niet meer grippen, is een haar liften voldoende, en de auto stuurt direct in. Vervolgens kan het gas er én snel én volledig weer op. Overstuur ligt echt erg ver weg. Uiteraard door lomp doen meteen op te roepen, maar al pogend snelle ronden te rijden viel de grip achter me geweldig mee. (Niet gehinderd door enige kennis van transaxle race-set up: ik reed mét achter stabi) Wel behoorlijk deinen (voor het Scheivlak zit een "nieuwe hobbel" en dat voel je.. Maar ik vind de auto zeer goed beheersbaar. Gemoedelijk, erg gemakkelijk te rijden. Dat kan ik van de Cassa di Pere niet zeggen, dat blijft een auto die probeert je kop eraf te trekken als je niet 100% alert bent.
De Busso-sound en rijbeleving van/door dit zesmans orkest ?? In één woord: MAGISTRAAL. Blijft dat de auto niet zo snel is/aanvoelt als ik had verwacht/gehoopt. Het open sportfilter IN de warme motorruimte, de dunne uitlaatspruitstukken, het 3.0 24V motormanagement, dunne "motorfiets-style" einddempertje, het kost allemaal veel paardjes, vrees ik...
Okee, ik kocht dus een (soort van) kant & klare V6, omdat zelf bouwen door tijdgebrek een kansloze missie bleek. Maar de to-do list is inmiddels al weer zodanig lang, dat ik 90% zeker dit seizoen met de Giulia blijf rijden. Daar ga ik verder ook niet mee expirimenteren/Willy Wortelen, de tijd die ik daarvoor vrij kan maken gaat in de Jet. Wel vaker vrij rijden met de Jet, en de hele dag de MyAlfa trackday op Spa. Mét alle bovengenoemde makke's gefixt. (Én nieuw rubber.. )
Ik heb, ondanks alle bovengenoemde dingen, zó genoten van deze (plm.) 12 ronden...