Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

za nov 12, 2016 15:20

dat word even een doosje remreiniger halen om te ontvetten.

als je het vet vrij hebt zou ik hem gewoon starten en gaan kijken waar het lekt. zal vast niet veel schokkends zijn.
een kopvlakken kost niet zo veel denk dat je met 250 een heel eind komt.

als je de kop er af hebt kan je gelijk je kleppen stellen/controleren of hoe dat zit bij een ts.


leg wel even een stuk plastic onder de auto als je gaat ontvetten anders krijg je bonje met de vrouw des huizes. iets met een grote vlek.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

za nov 12, 2016 18:33

Je moet hier de stoep eens zien :mrgreen: :mrgreen: Kunnen die paar druppels wel bij.

Gebruikersavatar
Joel D.
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: di jan 11, 2011 15:47
Locatie: Waddinxveen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

za nov 12, 2016 19:34

Daarom ligt er hier grind in de voortuin. :lol:

Succes met het project. Fraaie kleur. :thumbs:
'89 Alfa Romeo 75 2.0 TS 8v, Nero, 2016 - 2018
'94 Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v, Bianco, 2011 - heden
'01 Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v, Blu, 2018 - 2018

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

za nov 12, 2016 20:18

Zulke gigantische lekkage's komen meestal niet van een koppakking,ik zou em eerst eens schoon spuiten en dan met olie op pijl starten en kijken waar het vandaan komt,ik zou eens kijken bij de oliedruksensor of de olievuldop,of misschien een carterventilatie die lekt.
Ook een krukaskeerring is,zoals frank al zegt,zeker verdacht.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

za nov 19, 2016 16:08

Afbeelding

Eerste begin gemaakt.

Beetje plek gemaakt, wat verlichting, goed slot op de deur.

Begonnen met een hoop dasty en water, goed afgespoeld. Volgende keer maar kijken of het inderdaad de krukaskeering is. moet haast wel gezien waar het drupt zonder dat de motor loopt, namelijk punt van blok rechtsvoor, onder de krukaspoelie.

Waar ik nu dagelijks mn kilometers mee maak ga ik hier niet posten :jumping: dat is toch iets heel anders dan zo'n lekkere 2 liter

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro begin uitbouwen motor

zo nov 27, 2016 19:41

Vandaag toch een spannende dag gehad.
Motor maar eens gestart om te kijken of de olie lekkage kon opsporen. Liep prima, paar minutjes gelopen, zag niks er uit spuiten dus even afgezet en rustig gekeken. Motor weer gestart, ik kijk even ergens anders naar en als ik me omdraai zie ik dat de motor in brand staat :shock:

Dus gauw afgezet en brandblusser gepakt, en vervolgens nog een kwartier met de tuinslang erop nablussen en afkoelen.
En het poeder wegspoelen, want uiteraard was het een poederblusser..... :evil: Maarja als ik moet kiezen tussen poederblussen of de auto en schuur af laten fikken dan weet ik het wel. Poederblussen betekent wel dat je je electronica compleet kunt afschrijven. Maar dat kan ik toch al, want dat vuur heeft de complete kabelboom laten smelten.
Afbeelding

Tot nu toe is mijn conclusie dat de combinatie van olie en kortsluiting ofzo brand heeft veroorzaakt. Iets anders kan ik me niet bedenken. Had dus ook best op de snelweg kunnen gebeuren denk ik zo, of voor een stoplicht.

Maargoed. Toch maar weer verder gegaan met demonteren.
Afbeelding

Inlaatspruitstuk, riemen, dynamo etc en wat klein spul weg. Dus uitlaat en brandstofleidingen nog en dan is het blok 'vrij'.

En rara wat klopt er niet aan dit plaatje?
Afbeelding

De voorste inlaat is helemaal pikzwart. De middelste zijn perfect schoon en de achterste is ook niet super schoon maar nog redelijk.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt. Mij lijkt dat als er in de cilinder slechte ontbranding is, dat de inlaat nog voor de klep niet vies wordt.

Maargoed, ik doe eigenlijk niks geks en ik beun zowaar niet, maar toch elke keer als ik aan die wagen zit dan gaat er weer iets kapot :mrgreen:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro begin uitbouwen motor

zo nov 27, 2016 20:10

Ik heb ook wel eens auto met poederblusser moeten bussen.
Ook een 75TS. Vermoedelijke oorzaak relais startmotor dat bleef hangen oid. Was puur elektriciteitsbrand, gelijk na starten/wegrijden van parkeerterrein.
Ook goed gespoeld en daarna hele kabelboom in motorruimte vervangen.
Daarna weer probleemloos jaren gereden.

Gr
DJ

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro begin uitbouwen motor

ma nov 28, 2016 19:59

carterventilatie gassen ?? bij weinig olieverbruik niks aan de hand,

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro begin uitbouwen motor

zo dec 25, 2016 13:12

Afbeelding
And she's out!
Er zijn al enkele bussen remreiniger op het voorste gedeelte gegaan, dus dat was eerst ook zo zwart.

En we hebben een lege motorruimte, die ook al wat ontvet is.
Afbeelding
In ieder geval is het stuurhuis niet gaan roesten :mrgreen:

Maar nu zie ik ook iets wat ik nog niet had gezien, zit normaal een hitteschildje voor
Afbeelding

Ik had wel al wat roest bij de onderste draagarm bevestiging gezien, maar het gaat iets verder dan ik dacht.


Ik heb een degelijke motorbok, maar hoe bevestig je de motor nu het beste?
Ik kan m met 4 M8 8.8 bouten vastmaken op de gaten waar normaal het staartstuk zit, maar ik vind m8 toch wel wat klein. Ik heb wel foto's gezien van nord blokken die zo gemonteerd zijn, dus het zal wel kunnen?

De motor vast knutselen op de inlaat of uitlaat motorsteun kan ook, maar dan wordt het net zo goed met m8 vastgehouden, alleen is het gewicht wel dichter bij de steun.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro begin uitbouwen motor

zo dec 25, 2016 20:35

Gewoon met 4 m8 bouten op plek waar normaal staartstuk vast zit.
Gaat prima.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

ma jan 02, 2017 21:49

Rustig begonnen met de autopsie. Nu ik eens rustig overal rond de motor kon kijken, viel me op dat ie eigenlijk overal waar een pakking hoort ook kit lijkt te zitten, en ook oliedruppels.

Eerste wat me opviel toen t kleppendeksel los ging is dat alles behoorlijk oranje zag van binnen. Snelle googletrip leert mij dat dit een soort vernis aanslag is, niet geheel abnornaal in oude motoren.
Afbeelding
Afbeelding

maar een paar zaken maak ik me toch wel zorgen over.... Als eerste trof ik dit aan, hoezo overmatig kit gebruik
Afbeelding

Verklaart misschien ook deze hoofdlagers, de andere kappen kreeg ik niet los dus die heb ik nog niet bekeken.
Afbeelding
Afbeelding

Krukas leek eigenlijk niet eens zo gek. Heb er niet heel uitvoerig naar gekeken maar zag eigenlijk geen slijtagesporen. Maar dan moet ik m toch los op de bank hebben met goede verlichting voor ik dat oordeel kan vellen.

Nokkenassen eveneens. Op het oog zag ik geen slijtsporen op de top van de nokken, slechts wat aanslag op de onderkant. Maar ik heb het ook nog niet schoongemaakt dus wie weet.

gematigd positief tot dusver. Nokkenassen en krukas lijken redelijk. Als die gewoon goed zijn dan ga ik verder met het project: nieuwe lagers en pakkingen. Maar als ze versleten zijn, dan ga ik eens goed nadenken en rekenen of ik door wil. Want ik ben ook maar n student en mn stagevergoeding is ook weer niet zo denderend :mrgreen:

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

ma jan 02, 2017 22:24

Lagers zien er nog redelijk uit, als de krukas nog goed is, gewoon weer dezelde maat er in.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

za jan 07, 2017 16:49

Krukas kan ik nog even niet helemaal demonteren, daarvoor moet de beruchte krukasmoer eerst los. Maar volgend weekend maar even met het onderblok naar een adresje die dat wel loskrijgt. Dan kan ik hem eens in het licht beoordelen en opmeten of ie nog goed is.

Vandaag de cilinderkop eraf, had geen trekker nodig, ging na een paar tikjes zo los.
Afbeelding

Afbeelding
Kleppen zijn goed zwart, maar dat was te verwachten.

Nu kan ik niet helemaal beoordelen of de nokkenassen nog goed zijn. Wat voor slijtage mag? de toppen blinken op zn best maar op de zijkanten zitten wat putjes en sporen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mag wel en niet op een cilinderbus?
Afbeelding
Hoonpatroon is goed te zien (misschien niet op de foto) rond het midden van de bus, maar bovenin zit wat aanslag enzo.

En de uitlaatkleppen hadden gekke witte aanslag. Geen idee wat dat is?
Afbeelding
Op de uitlaatkleppen van cilinders 2 en 3 was ook goed te zien dat er olie langs de klepzitting op liep.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

zo jan 08, 2017 12:01

Bekend gezicht. Ik zou me hoeden voor de 'while you're in there' valkuil.

Ik zou denk ik de zuigers/bussen hergebruiken (blies ie langs de veren?), uiteraard wel de lagers op de krukas doen (de oude zien er echt nog netjes uit), kleppen fatsoeneren en zorgen dat ze weer netjes op de zitting sluiten. Alles natuurlijk nalopen en meten.

Speling in de geleiders, hoop het niet? Klepseals natuurlijk vers, net als al het andere afdichtende spul.

Nokkenassen voor 8V TS zijn ook niet op iedere straathoek te vinden (althans niet toen ik er een nodig had), en omdat je hem straks zo verwisseld hebt als het nodig mocht blijken, zou ik deze er lekker weer in leggen en kijken/horen hoe dat gaat. Wel even de (nog resterende ;-)) lifthoogte opmeten lijkt me.

Pasvlakken verder wel in orde? M.a.w. is er een reden dat de vorige sleutelaar pakkingkit heeft gebruikt op vlakken waar je gewoon prima pakkingen voor kan kopen (dit evt m.u.v. die rare rubberen staafjes in de achterste lagerkap).

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

zo jan 08, 2017 13:14

Ja dat is inderdaad een valkuil waar ik zo maar in loop, ik ken mezelf :mrgreen:

Eigenlijk was het oorspronkelijke plan om deze wagen lekker budget te rijden, dus dat moet ik hier ook maar gaan doen. Complete motor revisie is sws niet mijn plan, en daar is het budget ook niet voor

Er is niet alleen vloeibare pakking gebruikt, het is wel ICM gewone pakkingen. Waarschijnlijk een likje om het beter af te laten dichten, maar dan uitgeschoten :)

Motor verbruikte veel olie (1 op 1000 toch wel) hoewel dat deels ook lekte natuurlijk. Mede daardoor wil ik wel nieuwe zuigerveren, klepzittingen en seals.

Terug naar “Projecten”