Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

vr sep 02, 2016 08:40

Vernellingsbak verstevigingsplaat gefreesd. Nu hopen dat ik alles goed heb opgemeten. T zijn nogal wat gaten....
De bedoeling is dat er minder flex in deze plaat optreed zodat correcte diff tanwielafstanden behouden worden. Ik kan je vertellen dat t orgineel nogal zwak is en dus behoorlijk flext. Als tanwielafstanden niet goed zijn zal dit tandwielen in no time vernielen.

Dit in combinatie met een bak koeler, die ook voor correcte tandwielafstanden moet zorgen, moet toch wel een bulletproof geheel worden.Nog steeds geen bak gemold trouwens.

Aan de zijkant zie je al gaten voor een eventuele bak brace.

Afbeelding
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: 75 america 310pk 420nm

do sep 08, 2016 22:28

Mooi stukkie freeswerk !

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america 310pk 420nm

do sep 08, 2016 22:52

Dat ziet er inderdaad erg heavy duty uit!
7075 aluminium gebruikt?
Voornamelijk massief gehouden of wel wat uitgekamerd?

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: 75 america 310pk 420nm

wo sep 14, 2016 13:44

Heftig werk Pieter!
Had je de flex vd bak waargenomen onder belasting?

Benieuwd of het op termijn heel blijft, ook de overige aandrijving....

Succes!
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma sep 19, 2016 18:06

@Js-jtd. Hij is helemaal masief. Kon er wel wat kamers in frezen maar gezien t lage soortelijke gewicht schiet je er niet veel mee op.
T materiaal is 6082 omdat ik dit had liggen. Zeker een hoogwaardig stuk aluminium al is 7075 nog wat beter kwa mechanische eigenschappen.

Vd week nog een trekpoef op t oude versnellingsbak materiaal uitvoeren en dan zijn er exacte nummers ter verglijking. Als dan blijkt dat ie uit 7075 moet zijn gaat dat als nog gebeuren. Zo'n plaat is zo gefreesd. Programmeren is waar de tijd in zit. Maar ik denk dat dit otch echt wel moet volstaan.

@Henk. De flex heb ik gemeten met een soort van simulatie, onder de pers en een klok erop, waarbij ik de axiale kracht heb afgeschat. Je kan natuurlijk bijna niet echt meten wat er gebeurd in de bak tijdens t rijden.
Hij deed al snel 0.08mm bij 1000kg wat denk ik nog redelijk conservatief is.
Laatst gewijzigd door gtv-racer op ma sep 19, 2016 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma sep 19, 2016 18:09

....
Laatst gewijzigd door gtv-racer op ma sep 19, 2016 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma sep 19, 2016 18:19

Hier nog een stukje dat ik op alfagtv6.com geschreven heb waarom een bak koeler zo belangrijk is en dat speciaal bij de transaxle omdat hier de de afstand van diff tot de axiaal lagers in de hier boven gefreesde plaat zo groot is.

i think the best gain is from tempreture control.
Expansion rate per 1 degree celcius per 1 meter = 0.0000288 mtr (aluminium case)
Expansion rate per 1 degree celcius per 1 meter = 0.000012 mtr (steel axles)
Difference is 0.0000288-0.000012=0.0000168
If the gearbox hits delta 80 degrees thats 0.0000168x80x0.3mtr = 0.0004032mtr growth

Yes thats a whopping 0.4032 mm growth!!!!! In one direction. Take in mind that the crown also moves away form the centre of the box.
So the mesh of the pignion is that much off. the worst kind of load on the pignion gear there is. Also think that the bearing plate flexes a lot... And bye bye pignion.

The 0.3mtr is the distance from flange bearing plate to center pignion.

And yes i see those tempreture's on my gearbox tempreture guage.

Cooling is a must under track conditions and hard street driving...

So what i'm about to do is get a cooler and make a stronger intermediate flange.
This should make the box a lot stronger.

Input and output shaft displacement from heat:
Distance radial =72mm
0.0000168x80x0.072=0.1mm

Hier komt nog bij dat omdat t pignon tanwiel verkeerd belast wordt, de uitgaande as van de bak extra zal flexen. Wat weer slecht is voor alle versnellingen die hierop vast zitten.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: 75 america 310pk 420nm

ma sep 19, 2016 19:47

Aha aha

Enne wat bedoel dan met verkeerde belasting van pignon tandwiel?
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma sep 19, 2016 22:00

Een tandwiel wikkelt alleen goed af op juiste hartafstanden. Gaat ie op de toppen vd tanden lopen ipv op de juiste afwikkeldiameter dan worden tandwielen veel meer uit elkaar gedrukt dan de bedoeling is met alle gevolgen van dien. Daarrom is t ook zo belangrijk dat bv een diff goed gesteld is.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

wo sep 21, 2016 12:45

Treksterkte van de alu flens is ongeveer 180n/mm2 . Der zit nogal wat variatie in de 4 proefstukken. Slechte kwaliteit gietaluminium met nogal wat verontreinigingen. Heb t slechtste proef staafje voor de zekerheid maar niet meegeteld. Die zat op 100n/mm2.

6082 alu, waarvan ik de flens gemaakt heb, zit op 320n/mm2. Zit dus ruimschoots goed. Ook is t deel waar t lager nu op afsteund geheel rond uitgevoerd zonder onderbrekingen in t afsteun vlak.deze lip staat er om bekend af te breken. Ik heb er vertrouwen in.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

do sep 22, 2016 23:24

Je zult t niet geloven....

Keuring gehad bij t rdw voor vermogen. Goedgekeurd. Mooi.

Maar dan... t chassisnummer is met de restauratie of tijdens de zware aantast van roest verloren gegaan. Hierdoor heb ik t nooit in de auto zien staan en wist eigenlijk ook helemaal niet waar t zich bevond. Pas na de restauratie kwam ik er achter dat t nummer langs de resevewielbak zat . Dit nummer heb ik er zelf weer opnieuw ingezet. Na t wegkrabben van de betumenmatten zag ik nog een nummer staan waar nog een paar letters leesbaar van waren. De rest was totaal verdwenen.
Wat moet je anders na 4 jaar restaureren. T kwaad was immers al geschied.... rdw heeft dit opgemerkt en wil nu een onderzoek inzetten.

Grote kans, als ik t zo lees op internet, dat ik de auto voor goed kan stallen omdat t kenteken ongeldig wordt verklaard.
Ben der flink ziek van....
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 75 america 310pk 420nm

vr sep 23, 2016 00:07

Je moet toch iemand van de Nederlandse importeur kunnen laten bevestigen dat het wel degelijk om de juiste auto gaat. Zo gaat het in België. Alleszins niet echt verstandig om er zelf aan te rommelen. Rdw mag toch zelf nummers herinslaan.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america 310pk 420nm

di sep 27, 2016 08:31

Dat is niet best, hoop voor je dat het toch nog goed afloopt. Zal wel een hoop gedoe gaan kosten vrees ik.

Gr
DJ

DB
Member
Member
Berichten: 249
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: 75 america 310pk 420nm

di sep 27, 2016 17:34

Kan Marco Fazio van Alfa je misschien nog aan nuttige informatie helpen? Wellicht kan hij het motornummer aan het chassisnummer koppelen bijvoorbeeld. Dan moet vanzelfsprekend de originele motor er nog wel inzitten. En ik weet niet of Alfa die informatie ook verzamelde.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) , Alfa GTV V6 3.0 24V (1999) & Renault Laguna III Grandtour 2.0 16v (2008). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

joost1990
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:50

Re: 75 america 310pk 420nm

wo sep 28, 2016 16:50

Pfff wat vreselijk balen zeg! Ik hoop van harte dat het goed afloopt en je gewoon in je 75 mag blijven rijden.
Sterkte ermee!

Terug naar “Projecten”