Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

ma mar 09, 2015 12:24

Heren,

Ik zit er al een tijdje aan te denken, en ik ga de vraag nu maar eens stellen.
De wiellagers wil ik namelijk toch al gaan vervangen, puur om kwaad te voorkomen.

Hoe zit dat nou met die oortjes, die op de as worden gelast. Is dit een lastige klus om te doen, zelf? (we zijn niet echt kundige lassers hier)
Of zijn er hier handige lui, die bijvoorbeeld die oortjes thuis hebben liggen, of in een middag tijd het voor elkaar hebben?

En voor wat betreft dat camber, dat is een flex erin zetten, omzetten en daarna weer dichtlassen toch?

Ik heb zoiets, alles ligt nu los, en als het goed gebeurt, hoeft het daarna nooit meer. Scheelt natuurlijk een hoop. M'n auto is een meerjarenplan, maar dat heb ik ook zo bedoeld.

Hoop dat iemand wat heeft! Of tips! :D
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

ma mar 09, 2015 18:10

je kan een achteras niet even uit de hand op juiste camber zetten. As trekt met lassen weer scheef, en li en re meestal ook nog eens niet gelijk, moet je echt laten doen. (zoekfunctie...).
Als je geen ervaring met lassen hebt zou ik er niet aan beginnen, ook niet aan het aanlassen van remklauwbevestigingen...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

ma mar 09, 2015 18:54

Als je de as in het midden bij de watt stang bevestiging slijpt en last hoef je je een stuk minder zorgen te maken om dat trekken van het lassen. Beide kanten worden dan automatisch vrijwel gelijk. :wink: Natuurlijk zet je op die manier je toe of uitspoor niet anders.

Oortjes voor remklauwen maak je met schijven en klauwen van tevoren passend. Dan hoeven ze enkel afgelast te worden en dat is geen uren werk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

ma mar 09, 2015 21:16

Nee precies, ik ben inderdaad ook bang dat alles ook scheef trekt. Las dat VA Engineering het ook doet, via het forum gevonden. Kan ik een poging voor wagen.

Het waren 105 remklauwen met 276mm van een 156, wat ik hier lees op het forum.
Misschien valt het ook te doen met de Brembo's van vooruit?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

ma mar 09, 2015 21:23

Ron Simons verkoopt ook voor camberde assen.
Kost maar 495,- ex btw
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

wo mar 11, 2015 16:17

Klinkt behoorlijk sarcastisch? :D
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

do mar 12, 2015 14:58

Denk het niet. Ga het maar eens laten maken. €€€.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

vr mar 13, 2015 15:33

Klinkt behoorlijk sarcastisch? :D
ik vraag mij met zo`n reactie dan af of je de lading van je eigen vraag eigenlijk wel door hebt?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

vr mar 13, 2015 15:48

Ron Simons verkoopt ook voor camberde assen.
Kost maar 495,- ex btw
Die zie ik overigens niet op de RSR Parts webshop staan. Worden deze op bestelling gemaakt of zijn dit gebruikte?
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

za mar 14, 2015 15:43

Volgens mij heeft ron hier eens verschillende onderdelen aangeboden van zijn 75's inclusief gecamberde assen meeste waarschijnlijk gebruikt. (Ik kan het niet terug vinden)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

zo sep 20, 2015 17:34

Graaf dit even op, we zijn inmiddels al een tijd verder. Ik had de lading van mijn vraag wel door, ik stelde alleen een vraag. Had me nog niet verdiept in het laten zetten van camber, wel gedaan, en begrijp daarom jullie reacties ook.

Maar, ik heb een as, met camber. En nog wat andere spullen van Ron. Had toevallig iemand die ging Ringrijden, die is bij RSR langsgeweest.

Voor wat betreft de oortjes, wat iets minder €€€ is om te doen. Ik lees daar verschillende verhalen over.
Ik ben geen kingpin in het calculeren en formuleren van remdrukken, cilindergroottes, en al dat soort zaken, maar de een hoor ik over een 156 GTA achterschijf, massief, in combinatie met de Brembo's. Ook heb ik ergens gelezen dat een 105 remtang ook tot de mogelijkheden behoort?
Voor wat betreft de voorkant, daar komen 280mm schijven op, 26mm dik met alu 4 pots klauwen.

Iemand die hier bijvoorbeeld meer over kan vertellen, misschien ervaringen?

~
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

zo sep 20, 2015 19:43

Ben wel benieuwd naar die achterassen. Was ze nog niet op de website tegengekomen.
Wat kosten ze en zijn ze gebruikt of netjes nieuw gecoat enzo?
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

zo sep 20, 2015 20:59

Ben wel benieuwd naar die achterassen. Was ze nog niet op de website tegengekomen.
Wat kosten ze en zijn ze gebruikt of netjes nieuw gecoat enzo?
Nee, ik heb RSR ook gemaild over die kwestie.
De achterassen zijn wel gebruikt. Kwestie van stralen, nieuwe lagers erin en klaar !
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

wo sep 30, 2015 14:09


Voor wat betreft de oortjes, wat iets minder €€€ is om te doen. Ik lees daar verschillende verhalen over.
Ik ben geen kingpin in het calculeren en formuleren van remdrukken, cilindergroottes, en al dat soort zaken, maar de een hoor ik over een 156 GTA achterschijf, massief, in combinatie met de Brembo's. Ook heb ik ergens gelezen dat een 105 remtang ook tot de mogelijkheden behoort?
Voor wat betreft de voorkant, daar komen 280mm schijven op, 26mm dik met alu 4 pots klauwen.

Iemand die hier bijvoorbeeld meer over kan vertellen, misschien ervaringen?

~
Lastig wat zinnigs over te zeggen omdat onderstel (duikgedrag of te wel gewichtverplaatsing bij remmen) ook veel invloed heeft.
Als je qua remschijfdiameter verhouding en qua remzuigeroppervlak verhouding in de buurt van de originele voor/achter verhouding blijft zal het wel goed gaan.
Je kan ook nog wat "spelen" door voor en achter verschillende compound remblokken te gebruiken.
Of evt instelbare remdruk begrenzer.
Op mijn racer heb ik voor 284mm remschijven met 1ste serie 147gta tangen. Achter 276mm en de remtangen die origineel voor zitten. Maar ik heb instelbare remdrukbegrenzer. En een racer duikt minder dan een straatauto.
Remzuiger oppervlaktes weet ik zou niet uit mijn hoofd. Destijds wel nagerekend.

gr
DJ

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

do okt 01, 2015 22:18

Achter remklauwtjes van een (sorry) Nissan 350Z schijnen ook leuk spul te zijn. Is een 2 zuiger alu Brembo remklauw.

Terug naar “Racen - Technisch”