Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Ervaringen 159 2.0 JTDm

wo jan 28, 2015 21:43

Eventueel als opvolger van de 16v JTDm, iemand ervaring met deze "eco" motor?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
KhaZ
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 09:50
Locatie: Zeist

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

di feb 03, 2015 16:34

Hey Hylke,

Geen ervaring, maar ik weet dat als je de 136pk koopt, je deze makkelijk naar 180+ pk kan chippen, de motor en aandrijflijn is precies hetzelfde als de 170pk modellen!
SCARB lidnr 6875
Nu: 2004 Alfa 156 1.8TS Ti

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

di feb 03, 2015 22:08

Dat laatste klopt niet helemaal. De versnellingsbak is wat minder sterk dan bij de 170 pk versie, daarom houdt Squadra zich met de chiptuning voor dit type bewust een beetje in: KLIK.

Gebruikersavatar
KhaZ
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 09:50
Locatie: Zeist

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

wo feb 04, 2015 09:06

Klopt, maar 64pk winst.. is gewoon een resultaat met een gouden randje:

Helaas is men voor modeljaar 2011 wel over gestapt op de nieuwe C635 versnellingsbak in plaats van de sterkere F40 bak van de voorgaande modeljaren voor de 170 pk versie. Hierdoor willen we niet verder gaan dan 390 Nm koppel. Echter het vermogen kunnen we wel de vrije weg laten gaan. Wat 200 pk betekent bij 3750 toeren. Een winst van 64 pk ! Hiermee heeft de Alfa 159 2.0 JTDm 16v 136 pk een record in handen. De versie waarbij de grootste vermogenstijging mogelijk is.
SCARB lidnr 6875
Nu: 2004 Alfa 156 1.8TS Ti

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

wo jul 08, 2015 13:47

Morgenavond ga ik met een collega/vriend bij een 159 2.0JTDm TI kijken, zodat hij misschien eindelijk eens van die BMW-fixatie af komt. Dat de 159 behoorlijk degelijk en relatief probleemvrij zou zijn is me inmiddels bekend, maar zijn er dead giveaways voor niet-standaard onderhoudsitems waar we op moeten letten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

wo jul 08, 2015 23:59

Roest aan het subframe (zichtbaar met gedemonteerde onderplaat), jankende versnellingsbak (revisie noodzakelijk in dat geval, en als de bak er dan af is pak je ook direct de koppeling + t vliegwiel mee> katchiiiing! :( )
Lekkage stuurhuis (revisie of ruildeel)
Cuppen v/d voorbanden en, vanwege diesel, gezeik met de DPF. Als t een auto is die lekker op de snelweg mag galopperen heb je minder gemekker maar korte stukjes zijn killing voor de verzadigingsgraad van t filter (en daarmee samenhangend een hele korte regeneratie interval) wat weer een lelijk hoog verbruik in de hand werkt.

Los daar nog van weet ik inmiddels van een vriend die ook een 2.0 rijdt dat je net zo makkelijk een 2.4 kunt hebben waar t verbruik betreft, die doen mekaar geen zeer aan de pomp... :roll:

Wel een dijk van een auto hoor dus als je die DPF er van onder laat pellen en je t niet erg vind om 1:12/13 te doen>gaan! :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

zo jul 12, 2015 18:16

Verbruik snelweg (cruise aan)
100 km/u = ~1 op 15
130 km/u = ~1 op 13,5

Verbruik woon/werk (enkele reis 20 km provinciale weg, echter om de 4-5 km rotonde!)
80 km/u = ~ 1 op 13 (zomers iets zuiniger, bij vorst kost het mij 10km om op temp. te komen)

Actieradius op een 1 tank (voornamelijk woon/werk en 1 à 2 langere afstanden):
65 ltr./900+ km (doorsnee 1 op 13,8)

Olieverbruik (Selenia) nihil op 10dkm. (Aangelengd met diesel :?: )

Regeneren gemiddeld rond de 300km - 10 min.

Banden 235/40/19 Pirelli Nero

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

zo mei 22, 2016 20:40

Kleine edit op eerdere ervaring van bijna een jaar geleden.

Na wat schoonmaakacties (Forte Diesel Intake cleaner en Lambda sonde) is het verbruik aardig verbeterd: haal nu tussen de 1 op 14 à 15 op een tank met hierboven beschreven gemiddelde ritprofiel.

Onderstaand plaatje, 1 op 19,7 op een rit van meer dan een uur, is een uitschieter naar boven. Maar, wel haalbaar!
(In dit geval trouwens nog op winterset 235/45 R18)

Afbeelding

Uitschieter gezien heel veel samenhangt met standvastig kunnen rijden of telkens moeten lossen of inhalen, die dag was het rustig weer (windstil, niet al te veel verkeer, meeste snelweg met 100 op de cruise).
Door de bank genomen haal ik ruim 1 op 17 halen bij constant 100 op de snelweg, 1 op 15,5 bij 120km/u.
Gemiddelde boordcomputer wijkt overigens meestal nog geen 2% af van wat ik aan de pomp terug reken.

Regeneren is overigens na een hele studie gebleken, grotendeels tijdsgebonden te zijn: hoe sneller je gemiddelde snelheid is, hoe langer je interval in Km's zal zijn. In mijn geval nog steeds ergens tussen de 300 en 400 km.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

ma mei 23, 2016 12:03

Leopold, lees ik nu dat jij 100 rijdt op een 120 resp 130km/h weg??? :shock: Schaam je, ga een opel kopen!! :x


:wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Ervaringen 159 2.0 JTDm

zo mei 29, 2016 18:57

Oeps....sorry Frank, volg je niet helemaal. Desalniettemin, deze Alfa werkt echt als een anti-stress balletje op deze manier. Heel anders dan mijn 105pk Sud skeltertje, begin jaren 90. Ik wordt zeker oud :oops:

Had mij 25 jaar geleden gevraagd of ik ooit nog ambitie zou hebben naar treinen om te kijken, professioneel gezien, dan had het antwoord waarschijnlijk heel anders geweest dan de dagelijkse praktijk nu is :mrgreen: . Nee, ik hou graag van een lege weg om door te rijden op een grotere afstand, maar kom op Neerlands drukke wegen eerder veel ontspannender aan met de cruise op de voorgeschreven limieten. Bovendien: daarmee zonder achteraf geknaag of er geen fanmail volgt van de zoveelste (traject)controle; dat ligt bij jou in het Zeeuwsche misschien nog anders....

P.s. Vergat nog erbij te vermelden dit bovenstaande waarden op de 125kW versie slaan met F40 bak, haalbaar zowel in standaard setup van 170pk, als op smaak gebracht (pakkende uitspraak door Wim Prins) met fijne Squadra massimo herschrijving als icing op de cake. Dus niet de ECO versie met langere overbrengingen, die zou wellicht de 5L uit de brochure moeten kunnen onderschrijven.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”