Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Alternatief voor ANWB pechhulp

wo okt 09, 2013 11:59

Aangezien ik bijna nooit pech heb (wat ik zelf niet kan oplossen) en ANWB dus ook ernstig duur vindt, kwam ik vandaag dit tegen, lijkt me wel wat.
http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... wacht/4106

Let op dat je bij behoorlijk wat gewone all-risk autoverzekeringen overigens ook al pechhulp hebt, dus een andere vorm is dan een beetje overbodig (lees wel even je polisvoorwaarden, gaat in geval van oldtimers ook niet altijd op).
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 08:47

Met de meeste pechhulp partijen komt er een auto-berger voorrijden. Als je met een lege accu staat kunnen ze je nog wel helpen maar verder is het bijna altijd afslepen. Dat werkt op zich prima tijdens openingsuren van een garagebedrijf, maar verder....

Na 2x bij familie meegemaakt te hebben (zat er naast) dat we in het weekend (ontstekings problemen op de snelweg) of 's avonds (in the middle of nowhere zonder lantaarnpalen ineens alle verlichting uit) ergens stil kwamen te staan en de ANWB met een noodreparatie ons op weg hielp heb ik zelf ook maar ANWB. Deze zomer voor het eerst nodig gehad toen de cardanas van de camper stuk ging in Duitsland. ADAC was ook alleen maar een berger. ANWB heeft geregeld dat er een cardanas gevonden en opgestuurd werd (dingen zijn al meer dan 10 jaar niet meer te koop en sloperijen in die regio in duitsland hadden ook niets meer) en dat een garage bedrijf deze ging monteren. Na ongeveer 24 uur waren we weer onderweg en ze hadden zelfs aangeboden een hotel en taxi te regelen.

Zelfs binnen de EU is de AWNB uniek in dat ze (proberen) een noodreparatie toe te passen in plaats van je alleen maar af te slepen en in een dure huurauto te stoppen.

PS: ik heb dit als ervaring geprobeerd op te schrijven. Niet als reclame tekst.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 10:11

Kan het niet anders dan met je eens zijn over de ANWB. Is misschien niet de goedkoopste, maar in mijn ogen wel de beste om je zsm weer op weg te helpen. En dat het liefst met je eigen auto. Heb er de afgelopen jaren gelukkig geen gebruik van hoeven maken, maar die tijden zijn ook wel eens anders geweest...

Grtz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 11:38

Zit zelf ook bij de ANWB, gelukkig nog nooit aanspraak op hoeven maken. Je moet alleen niks van ze verwachten tijdens bijvoorbeeld een Carbagerun :P
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 12:09

Ach ja ooit op dit forum een foto gezien van een ANWB-meneer destijds actief op dit forum, hij had dan ook de foto geplaatst die onder een Route-Mobiel voertuig lag omdat meneer RM z'n eigen auto niet kon maken...

Overigens was RM destijds al bijna net zo duur als de Wegenwacht als je een wat oudere auto had. Tegenwoordig geen idee wat de pro's en cons zijn van de diverse alternatieven, maar eigenlijk heb ik daar na het zien van voorgenoemde foto ook geen belangstelling voor ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 13:12

Wij zitten na een mindere ervaring met de organisatie van de ANWB al jaren bij een uitstekend alternatief: de KNAC. Zeker voor mensen met meer dan 3-4 auto's, een rallyhobby of klassiekers vaak handiger dan de ANWB. Je krijgt dezelfde pechhulp (want de KNAC maakt gebruik van de pechhulp van de ANWB, en die is inderdaad nog steeds uitstekend), maar er is geen limiet voor het aantal auto's dat per jaar mag worden geholpen, je mag meedoen aan officiële rallys en nog steeds krijg je hulp. Zie ook hier.
Daarnaast krijg je ook nog eens een auto-gerelateerd blad ipv het vakantieblaadje van de ANWB.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

vr okt 11, 2013 13:39

Die van de KNAC had ik idd ook al vaker gehoord voor de auto liefhebbers met meerdere auto's.

Ik kreeg ook al eens de melding van de ANWB idd dat mijn auto wel afgesleept kon worden, maar dat dat dan wel de laatste keer dat jaar zou zijn. 1x de 146 1800 met kapotte koppeling, 1x de 164 met kapotte koppelingscilinder en de laatste was diezelfde 164 met vastgelopen motor (domme eigen schuld).

Maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze wel een grens moeten stellen. Anders wordt het erg makkelijk om een auto met defect te kopen en deze dan door de ANWB thuis te laten brengen bijv...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

zo okt 13, 2013 14:53

Heb na 16 jaar lid tot eind dit jaar, opgezegd omdat ik bij pech vorig jaar vind ik slecht geholpen ben en domweg gedumpt op een donker industrieterrein door adac. Massakabel los wat ik al vermoedde maar de man weigerde te kijken en sleepte direct af. Zelfs ff accupolen er op zetten om kofferbak te openen en mijn raam te sluiten was te veel.

Klacht bij de anwb naderhand werd niet eens behandeld.

Heb nu gratis met een dealeractie de fiat alfa lancia assistentie voor een jaar.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

zo okt 13, 2013 19:53

Afgelopen zomer in Italë hebben wij ook een erg slechte ervaring gehad met de ANWB, heb bij thuiskomst ook meteen het abonnement grotendeels opgezegd (alleen nog pech hulp in NL).
Ik zal deze alternatieven ook eens bekijken, zat zelf al te denken aan een alternatief via de reisverzekering, maar ik ben benieuwd hoe dat in het weekend geregeld wordt inderdaad.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

zo okt 13, 2013 20:02

Twee jaar geleden begief onze auto het op vakantie in Noorwegen. We hadden geen ANWB lidmaatschap en dus hebben we alles via de reisverzekering moeten regelen. Dat ging allemaal perfect moet ik zeggen. Sleepdienst naar de dichtstbijzijnde garage geregeld. Auto bekeken en opgelapt zodat we aan de terugreis konden beginnen. Echter hebben we de boot naar Duitsland gehaald, maar eenmaal aan de overkant wederom de verzekering moeten bellen (op zondag) omdat we weer strandden. Toen heeft de verzekering alles op alles gezet om een vervangende auto voor ons te regelen (onze eigen werd op transport naar een garage in NL gestuurd) maar dat zou pas de dag erna lukken met een auto plus chauffeur uit Nederland. Uiteindelijk besloten wij dan maar in plaats van een hotel (vergoed) te nemen om de trein te pakken. Ook deze kosten zijn netjes vergoed.

Een reisverzekering voor het buitenland is ons dus prima bevallen. Echter dekken die al deze ongein enkel voor auto's t/m 10 jaar oud (de onze was 10,5 jaar) Vandaar dat we afgelopen jaar toch maar ANWB buitenland hebben genomen. En de eerste hulp heb ik ondertussen in Nederland al mogen ontvangen van de ANWB. Alhoewel de diagnose van de monteur niet juist bleek te zijn was ik er toch erg blij mee. Ik geloof dat ik nu op drie verschillende kentekens max 6 keer beroep op hun mag doen. De 7e keer kost het me dan 50 Euro extra... Vind ik best een redelijke deal.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

wilson
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: do sep 22, 2005 21:42

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

di okt 15, 2013 00:14

Er gaat helemaal niks boven de ANWB !

:D

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

di okt 15, 2013 09:12

Heb toevallig gisteren mijn ANWB-verhaal gepoogd op te zeggen. Alle telefonische menu's doorlopen. In menu nummer 4 kon ik kiezen voor de optie "beëindigen van het lidmaatschap". Na de keuze voor deze optie meteen een bandje "we hebben geen medewerker kunnen bereiken, probeert u het later nog een keer" waarna de verbinding werd verbroken. :shock:
Bij de volgende poging maar een andere menu-optie gekozen en zowaar kreeg ik iemand aan de lijn...

Waarom ik het wilde opzeggen? Nou, ik heb meerdere auto's en kan maar met twee verschillende kentekens per jaar om hulp van de wegenwacht vragen. Maar waarom heeft u dan zoveel auto's mevrouw? Alsof u dat iets aangaat mijnheer van de ANWB?! :evil:

Nee, na bovenstaande ben ik echt klaar met dat gedoe daar.

Lang leve de KNAC! Niks meer rechtstreeks met ANWB te maken.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

di okt 15, 2013 09:46

Naast mijn bovenstaande geposte ervaring met de ADAC waar toch de ANWB verantwoordelijk voor is, vond ik het een principe kwestie vanwege de absurde prijsverhoging vorig jaar.

Men claimde dat men met mij niet tijdig hoefde te communiceren hierover en dit kon opleggen omdat het om de beruchte verzekeringsbelasting (assurantie) verhoging ging. Echter gaat het om een clublidmaatschap, en voldoet de service niet aan de verzekeringsvoorwaarden (aldus contract 16 jaar terug). Wel van overheid richting ANWB vandaar de oplegging, maar niet ANWB richting hun leden. De rechtsbijstandhulp medewerker ook van de ANWB was het met me eens en wilde me wel helpen richting jawel hun eigen ANWB zuster: of dat goed ging komen: wat een rare club...
- Ze hadden me tenminste voor de opzegtermijn op de hoogte moeten brengen, niet 3dgn na verstrijken daarvan met een brief zodat ik een jaar langer blijven moest.

Ook dat is een rede waarom ik niets meer met deze club te maken wil hebben. Een afsleepdienst want meer doen ze niet a 130,00 per jaar :twisted: wel erg veel geld.

Nu dus a 39,95 met ook buitenlandservice via de dealer, zelfs nu gratis icm een beurtje
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

di okt 15, 2013 10:07

Heb toevallig gisteren mijn ANWB-verhaal gepoogd op te zeggen. Alle telefonische menu's doorlopen. In menu nummer 4 kon ik kiezen voor de optie "beëindigen van het lidmaatschap". Na de keuze voor deze optie meteen een bandje "we hebben geen medewerker kunnen bereiken, probeert u het later nog een keer" waarna de verbinding werd verbroken. :shock:
Bij de volgende poging maar een andere menu-optie gekozen en zowaar kreeg ik iemand aan de lijn...

Waarom ik het wilde opzeggen? Nou, ik heb meerdere auto's en kan maar met twee verschillende kentekens per jaar om hulp van de wegenwacht vragen. Maar waarom heeft u dan zoveel auto's mevrouw? Alsof u dat iets aangaat mijnheer van de ANWB?! :evil:

Nee, na bovenstaande ben ik echt klaar met dat gedoe daar.

Lang leve de KNAC! Niks meer rechtstreeks met ANWB te maken.
Opzeggen kan heel snel via de website, telefonisch is inderdaad veel lastiger.
Vervolgens krijg je binnen 2 weken een schriftelijke bevistiging.

Gebruikersavatar
jeralfa
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: ma sep 22, 2008 10:30
Locatie: steenwijk

Re: RE: Alternatief voor ANWB pechhulp

di okt 15, 2013 13:28

Heb toevallig gisteren mijn ANWB-verhaal gepoogd op te zeggen. Alle telefonische menu's doorlopen. In menu nummer 4 kon ik kiezen voor de optie "beëindigen van het lidmaatschap". Na de keuze voor deze optie meteen een bandje "we hebben geen medewerker kunnen bereiken, probeert u het later nog een keer" waarna de verbinding werd verbroken. :shock:
Bij de volgende poging maar een andere menu-optie gekozen en zowaar kreeg ik iemand aan de lijn...

Waarom ik het wilde opzeggen? Nou, ik heb meerdere auto's en kan maar met twee verschillende kentekens per jaar om hulp van de wegenwacht vragen. Maar waarom heeft u dan zoveel auto's mevrouw? Alsof u dat iets aangaat mijnheer van de ANWB?! :evil:

Nee, na bovenstaande ben ik echt klaar met dat gedoe daar.

Lang leve de KNAC! Niks meer rechtstreeks met ANWB te maken.
Opzeggen kan heel snel via de website, telefonisch is inderdaad veel lastiger.
Vervolgens krijg je binnen 2 weken een schriftelijke bevistiging.
Volgens de website toch alleen telefonisch of lees ik weer is niet goed.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”