Begon met ts bak en hierna is er een 1.6 bak in gekomen om te testen, reed goed hoor, maar nog steeds niet zo levendig als een 155 met 24V.
Ben nog steeds van mening dat een koppelsterke motor (bv 3,5) beter geschikt is voor een transaxle mede door de extra merkbare verliezen in de aandrijflijn en een 24V met juiste 6 bak past beter bij een fwd 155 of 156.
Alhoewel ik een 24V nog steeds prefereer boven een 12v in een 75 als je net even wat meer wil.
6 bak van een 156 2.5 zou perfect passen bij een 75 24V.
Ik vind het overigens een wilde combi: l jetronic met gta injectoren.
Om zeker te zijn zou je het moeten testen maar vliegwiel van 75TS is circa 8 kilo en koppeling drager(zonder drukgroep) circa 5 kilo . Totaal dus 13 kilo . Een V6 gaat hier nog eens overheen met een zwaarder vliegwiel.
Ik weet dat een 105 serie een vliegwiel heeft van circa 8,5 kilo (zijn verschillende versies)
Als een 156 of 155 V6 ook een vliegwiel heeft van circa 8 a 9 kilo (wet ik niet, ken ik deze auto's niet goed genoeg voor) kan dat ook een verklaring zijn voor gevoel van tragere respons in een 75/transaxle. Die dingen hebben echt veel en veel te veel roterende massa. Moet je allemaal versnellen en vertragen, vreet vermogen.
Mijn TS racer heeft nu een 5 kilo vliegwiel en een 2.7 kilo alu koppelingdrager. Bij elkaar nog steeds net zoveel als sommige standaard auto's.........Loopt nog steeds heel geciviliseerd stationair (standaard motor) Kan nog wel 1,5 kilo totaal vanaf, meer word lastiger en duurder.
@Rob, is me nog steeds niet helemaal duidelijk waar je die mm's te kort komt, bij de klepbekers omdat de nokkenassen anders niet rond kunnen draaien of als uitsparing in de zuigers ivm kleplicht hoogte van de C&B assen.
Beetje materiaal weghalen bij de klepbekers zou ik geen slapeloze nachten van hebben. Dwz mijn eerst gedachte zonder de situatie echt gezien te hebben. Mm's wegfrezen uit de zuigerbodem zou ik niet snel aan beginnen.
Vraag me overigens nog steeds af of je wellicht niet beter een andere nieuwe set SZ assen had kunnen monteren. Met andere nokkenassen ga je toch karakter van de motor veranderen. En je geeft zelf al aan dat voor jou dagelijks gebruik koppel onderin prettig is. Mijn 75V6 motronic (duitse import) met C&B nokkenassen en CSC spruitstukken vond de standaard america bak maar niks. Kwam pas tot z'n recht met turbobak. TS bak had ik geen zin in, te veel toeren op de snelweg en met groot snelheid bereik/weinig schakelen win je ook tijd, zeker met de schakeltijden van een transaxle.
Maar het kan meevallen. De ene motor/auto is de andere niet. En er is maar een manier om het zeker te weten en dat is proberen.
Gr, DJ