alfa164superwebmaster
Member
Member

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

do jun 30, 2011 22:20

Ik ken het filmpje inderdaad. Kan best wezen dat die auto sneller het rondje gaat dan een M3, maar in de dagelijkse praktijk geloof ik er niets van dat die auto echt lekker rijdt.

Ik erger me al best vaak aan de ASR die continue ingrijpt als ik met mijn GTA een bochtje 'sportief' neem, met meer koppel wordt dat alleen maar erger.

Hele snelle voorwielaandrijvers kun je trouwens best maken, kijk maar een naar de nieuwe ford fuck-uss met 'Revo-knuckle' voorwielophanging en een slim differentieel, maar qua rij-ervaring blijft t lastig/listig.

groet
Michel

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 30, 2011 23:00

Een oude 911 Turbo, dat is pas listig... :roll: Een beetje over de voorwielen wegschuiven vind ik niet eng in ieder geval. Vriendin van mij heeft een golf 1 cabrio met een 280 pk 3,2 audi t motor met een quaiffe sper erin, lichter en meer vermogen als bv een 147 GTA maar prima om flink mee te trappen. Blijven veiligere auto's voor de meeste mensen, juist door de fwd.

En vermogen niet kwijt kunnen geld meer in korte bochten of bij acceleratie vanuit stilstand. eenmaal op gang kun je het prima kwijt. En een 166 is niet zo'n bochtenridder yenslotte, dan kun je beter een 156 hebben. Maar een 100Nm meer koppel voor wat doorduwen op de snelweg is echt wel fijn. Vooral als je dan 2.0 TS achter oop de klep zet. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfa164superwebmaster
Member
Member

do jun 30, 2011 23:07

tja, ieder t zijne natuurlijk.

Maar als ik lekker snel wil gaan met 300+ pk neem ik de auto van mijn vrouw :-)

Die heeft achterwielaandrijving en een transaxle. 8)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 30, 2011 23:17

ik vind het een beetje doorgeslagen geneuzel dat veel pk's niet op FWD kan, het filmpje bewijst dat je JUIST knetterhard ermee kan gaan (kijk ook eens WTCC en vooral als het gaan regenen)...
en juist met veel vermogen moet je kunnen rijden, als lampjes gaan branden geef je te veel gas (moet je dus een proberen met een niet van al die electrische zooi aftemmende RWD's..... :wink: )

zeg dus niet dat je niet kan rijden, geef alleen even mijn mening... Komt er eindelijk weer iemand met een mooi project idee........ :arrow: :roll:

mijn 75QV in de regen was gewoon levens gevaarlijk, iets te veel gas en je ging dwars... ook op droog wilde hij wel eens een kontje omzetten en zeker op winterbanden :lol: (okee, dat ik vind ik ook weer leuk, leuker dan onderstuur maar wel een stuk onveilger, mijn toenmalige vriendin mocht er dan ook niet in rijden)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 30, 2011 23:20

eh... HUH?

Ja je voorwielen gaan wat glijden maar dat betekent niet dat de vaart er dan uit is...
Ik heb het genot mogen hebben om in een clio cup autotje over zandvoort te gaan, die schuiven vooraan ook best heftig en toch geven ze de 75 tssen (met rwd, wow...) mooi het nakijken!

Oftewel, wil je een leuke, snelle auto en je hebt er het geld voor over en het moet een alfa zijn? Gewoon doen joh! straks is iedereen hier jaloers.

Succes :thumbs:

(ps: kun je dat engelse bedrijf niet vragen de hardware op te sturen naar nl zonder inbouwkosten uiteraard? dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden...)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 08:34

" Oh dear its taking that corner as a shopping trolley full of rocks...."

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 01, 2011 09:12

" Oh dear its taking that corner as a shopping trolley full of rocks...."
haha, ja geweldig dat commentaar (ook hoe ze zeggen wat er gebeurt als je geen gas geeft in de bocht :))
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:05

Als dit zo is, leg mij dan de 166 3,5 V6 Savali 300+ pk eens uit???
Voilgens mij gaat dit bij de 166 net zo goed als bij de 156.
Ok iets langer, dus breekt sneller uit, maar dat is op te vangen... lijkt mij...

En de 166 is geen daily driver... maybe 4000km per jaar ofzo.
Uitleg van de 166 3,5 savali met 300+ pk is simpel: die bestaat niet.

Max vermogen van een 3.5 24v is zo tussen 270 en 280 pk.
Met een 3,7 (gta krukas icm 101mm zuigers) kom je uit op een 300 pk.

Maar goed, je mag best eens een rondje komen sturen in mijn 156 GTA, het vermogen is voor die auto icm voorwielaandrijving echt wel de max.
Tuurlijk is het heel leuk als je met een bak extra vermogen je voorbanden nog sneller kunt oproken, maar of je er echt iets aan hebt?

Daarnaast gaat de betrouwbaarheid van die motoren er best hard op achteruit. Zoek maar eens een dergelijke auto waarvan de motor 150.000 km gedraaid heeft zonder revisie.

Als je het echt wilt, kun je het natuurlijk doen, als je er maar genoeg geld in stopt komt het vanzelf wel goed, maar ik denk dat je het veel beter kunt steken in een auto waarvan het onderstel geschikt is voor 300+ pk's
Dan kom je toch gauw uit op een wagen met achterwiel of beter nog 4wiel aandrijving.

groet
Michel
Dus volgens jou lult Savali uit zijn nek?!? lees ff... 3.5 V6 24v Savali... Heb het hier niet over de GTA, maar de door savali aangepaste en uitgeboorde 3.0 naar 3.5 V6...
Er staat er een bij hun op de site, dus vraag het even aan hun...

En als zelfs Savali al onzin verhalen ophangt in haar verkoopadvertenties, vraag ik me af, wie weet het dan nog wel?

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:07

Als ik mag kiezen tussen een heftige compressor motor of een snel onderstel van bv Intrax zou ik het wel weten.
Een heftig onderstel doe je VEEL meer mee op de weg en geeft VEEL meer rijplezier

Tjerry
Hier kan ik wat mee.
Ga ik ff uitzoeken

Thnx Tjerry

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:08

om even tegengas te geven: http://fliiby.com/file/377182/mi4nq54n4l.html

(3.7 ipv compressor, maar wel 328HP en op het circuit)

sneller dan een M3 op het circuit :lol:

gaat dus NIET helemaal op wat jullie hierboven zeggen!
BINGO! Thats te spirit! :P :)
Houd een mens gemotivfeerd :D :wink:

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:20

ik vind het een beetje doorgeslagen geneuzel dat veel pk's niet op FWD kan, het filmpje bewijst dat je JUIST knetterhard ermee kan gaan (kijk ook eens WTCC en vooral als het gaan regenen)...
en juist met veel vermogen moet je kunnen rijden, als lampjes gaan branden geef je te veel gas (moet je dus een proberen met een niet van al die electrische zooi aftemmende RWD's..... :wink: )

zeg dus niet dat je niet kan rijden, geef alleen even mijn mening... Komt er eindelijk weer iemand met een mooi project idee........ :arrow: :roll:

mijn 75QV in de regen was gewoon levens gevaarlijk, iets te veel gas en je ging dwars... ook op droog wilde hij wel eens een kontje omzetten en zeker op winterbanden :lol: (okee, dat ik vind ik ook weer leuk, leuker dan onderstuur maar wel een stuk onveilger, mijn toenmalige vriendin mocht er dan ook niet in rijden)
Kijk jij snapt het.
Het gaat er niet om dat ik de snelste heb. RWD is uiteindelijk veel sneller te maken dan FWD maar jongens kom op... Over wat voor auto's met wat voor prijskaartjes praten we dan?
Ik voor vergelijken dat ik denk...
Ik hoor M3. M5 Mercedes SL, Porsche.
We vergeten geloof ik dat het een ALFA 166 is... en dat is juist het mooie!
Van een dikke sportbak verwacht je die prestaties... Niet van een 166.
En daar doe ik het voor!
Gewoon naast een dikke Audi S6 van meer dan een ton blijven rijden met je 166 en dan die kop zien van die Audi bestuurder...
Helemaal als je hem bij 200+ nog ff doorzet in zijn 6 en gewoon met dezelfde vaart door trekt.
(ff voor de oplettenden onder ons, dit speelde zich af op de Autobahn)

DAT is goud!

Zeg nou zelf:
Met je 1450 kilo wegende grote Alfa, marrokaantjes opdrukken in een Golf GTI... dat is leuk :P
Porsche pesten in het gooi... HEERLIJK
En dat het geluid van een Italiaan... Kat-back erop, dubbele sebring erachter en middendemper weghalen...
Klinkt in mij oren heftiger dan een BMW 6 of 8 pitter.

Het gaat hier om de lol. Ik ga er geen wedstrijden mee doen. Ik wil gewoonweg iets unieks bouwen wat een ander niet heeft en wat je gewoonweg niet verwacht.
En dan is dit toch een mooi project dacht ik zo?

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 10:31

Dus volgens jou lult Savali uit zijn nek?!?
Nee, jij! :lol:
lees ff... 3.5 V6 24v Savali... Heb het hier niet over de GTA, maar de door savali aangepaste en uitgeboorde 3.0 naar 3.5 V6...
Hoef ik niet eens te vragen, het staat zelfs op hun site: http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/aut ... 24v-savali
Daarnaast kan ik ook rekenen: een standaard 3.0 heeft ongeveer 230 pk, deel dat door 3 en vermenigvuldig je uitkomst met 3,5 en voila: 268,3 is je antwoord.
En als zelfs Savali al onzin verhalen ophangt in haar verkoopadvertenties, vraag ik me af, wie weet het dan nog wel?
Je mag me altijd bellen :-)

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:34

Als je dit hoort, ben je toch verkocht...
http://www.youtube.com/watch?v=969wSIy7qkI

Dan hoef ik geen M3 meer van weet ik hoeveel.[/url]

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 10:39

Dus volgens jou lult Savali uit zijn nek?!?
Nee, jij! :lol:
lees ff... 3.5 V6 24v Savali... Heb het hier niet over de GTA, maar de door savali aangepaste en uitgeboorde 3.0 naar 3.5 V6...
Hoef ik niet eens te vragen, het staat zelfs op hun site: http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/aut ... 24v-savali
Daarnaast kan ik ook rekenen: een standaard 3.0 heeft ongeveer 230 pk, deel dat door 3 en vermenigvuldig je uitkomst met 3,5 en voila: 268,3 is je antwoord.
Je mag me altijd bellen :-)
Volgens mij praten we over "getunde" blokken en niet6 over de standaardversies...

En sinds wanneer is toename van PK's alleen afhankelijk van de grote van de cilinderinhoud???
Ik ken 3.5 liter V12 DOHC blokken met 780pk... OWJAH FORMULE 1!!!
Als ik dat nou uit boor tot 6 liter... heb ik dan 1400+ pk???

Lees svp ff een hele topic, en anders mag je mij ook altijd bellen :P :wink:

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 11:10

Ik heb de hele topic gelezen hoor.

Een opgeboorde savali 3,5 savali motor heeft zonder verdere aanpassingen ca 270 pk.

En geloof het of niet, motorvermogen is vrij lineair gekoppeld aan de cylinderinhoud als je de overige zaken gelijk houdt (compressie, nokkenasprofiel, etc.).

Natuurlijk kun je naar 300 pk komen met een getunede alfa v6, er staat er zelfs eentje bij SVL in een GTV6.
Dat vermogen komt echter zeer waarschijnlijk uit de nokkenassen die ze daarin gezet hebben. Met een scherper nokkenasprofiel kun je veel extra vermogen halen, 300pk uit een 3.0 liter zou zelfs mogelijk zijn, voor straatgebruik is het dan wel een onbruikbaar ding geworden met weinig koppel onderin en rottige stationairloop.

Daarom zie je dat soort blokken eigenlijk niet in straatauto's. De 'standaard' 3.5 liter savali motor (die ontstaat door boring te vergroten naar 101 mm) is juist een leuk blok voor de 156 en 166 omdat hij onderin meer koppel heeft, wat schakellui rijden nog beter mogelijk maakt.
Het is dan ook niet zo'n hele spectaculaire upgrade, ik heb de zwarte 166 die bij SvL staat nog een middagje gereden, en die auto rijdt net even iets gemakkelijker als een standaard 3.0, maar ook niet veel meer dan dat.

Wat me wel opviel is dat er al een trilling zat in de aandrijflijn als je veel gas gaf en de versnellingsbak meer geluid maakte dan normaal. De aandrijflijn zit wat dat betreft al aardig richting het maximale wat het spul aankan.

Wie je daar ook meer over kan vertellen is Stephan Lenior van Squadra tuning. Hij heeft een Spider 2.8 V6 turbo gebouwd met 330 pk en 420nm koppel. In die auto zit dezelfde variant van versnellingsbak en aandrijving als jouw 166. Vraag hem maar eens naar de levensduur van versnellingsbakken en aandrijfassen.
Qua stuurgedrag zoek je met de Q2 ook de grenzen op, dan kun je bij Squadra nalezen en ook horen in het youtube filmpje van topgear:
"Without applying power it just goes straight on, and with power it wrenches your arms of...."

Maar goed, ik zou het heel mooi vinden als je het project doorzet hoor, je hebt dan een unieke auto, alleen niet zo'n hele betrouwbare denk ik.

Terug naar “Algemene Technische vragen”