Rick-k
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 19:51

Phase 1 of Phase 2?

di mei 17, 2011 19:35

Beste Mede liefhebbers,

Ik ben opzoek naar een phase 2 spider, maar nu kwam ik ook een hele mooie phase 1 tegen. Wat zijn de belangrijkste verschillen met betrekking tot onderhoud kosten, restwaarde, etc

De phase 1 Spider 3.0V6

97-er, groen ( nooit een fan van geweest maar afgelopen zomer een gtv gezien in die kleur en vond het zeker mooi )
Beige lederen interieur + kap. Alle opties airco, elec kap. 116.000 km en als extra een hard top.

De phase 2 Spider 2.0 TS

98-er, Geel ( altijd al mooi gevonden )
Blauwe kap en lederen interieur ook weer elec kap, airco en net iets meer dan 100.000 km

Nu heb ik een 33, 156 2.0 en als laatst een spider 2.0 gehad dus ik weet wat ik met de 2.0 ong kan verwachten. Ik heb geen ervaring met een V6, weet dat het geluid ongelofelijk mooi is en dat het een fijne motor is. Nu vind ik het verschil in brandstof gebruik niet zo belangrijk maar het onderhoud wel.
Is z,n V6 echt veel duurder of valt het mee?
Zijn er extra dingen waar je met z,n V6 rekening moet houden?
Heeft een V6 een hogere restwaarde?

Ik ben van plan om dit jaar iedergeval met de nieuwe aankoop te blijven rijden ( ook met het slechte weer dus ) en tegen volgend jaar een 2e alfa erbij te kopen voor het slechte weer.
Welke zou jullie voorkeur krijgen?

Met vriendelijke groet,
Rick

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Phase 1 of Phase 2?

di mei 17, 2011 19:56

Volgens mij zijn de grootste verschillen:
- het interieur en midden console (2 vind ik veel mooier)
- het chroomrandje in het Alfahart bij de 2 (ook mooier behalve bij een zwarte 916)
- meer motorvarianten (ik geloof ook een 1.8)?

Mij keuze zou gaan voor een "2" of de "1" moet veel beter onderhouden zijn, veel netter, minder km's of die geweldige V6 12 klepper hebben.......
Dus ik dit geval zou mijn voorkeur gaan naar de groene 97-er.

Ik durf te beweren dat de V6 12V goedkoper is in onderhoud:
- minder bougies (en goedkopere);
- geen balans-as;
- volgens mij gaat de distributieriem en net zo lastig op.

De motor is bedrijfszekerder en maximaal 2 liter per 100 km onzuiniger.
Wat je wel gaat missen is de balans die de 2 liter wel heeft. Deze kun je zo hard een bocht om hoeken... dat red je nooit met de (neus) zwaardere V6.
Maarja, je gaat toch alleen maar rustig rijden en genieten.

Heb je foto's?
Groen bij een Spider.... ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Phase 1 of Phase 2?

di mei 17, 2011 20:20

Ga hoe dan ook voor de V6, wat een goddelijke combinatie vormt zo'n 12-klepper toch met een 916 Spider! M'n ouders hebben er ook 1 (fase 2) en het is verslavend. Het koppel, de ongelooflijke souplesse vanuit alle hoeken en standen, en de geweldige gorgel zodra je het gas intrapt. Viaducten en tunnels zijn een feest! 8)

Het verbruik ligt ergens tussen de 1:8,5 en de 1:10. Maar als je 1:10 wilt rijden moet je ofwel lange afstanden rijden ofwel een fluwelen gasvoetje hebben.

Ik denk dat die zware neus niet zo boeit, want een Spider nodigt toch niet echt uit om er mee te gaan 'hoeken'. Hij kan het wel, maar het is meer een lekkere cruiser. Ik ben zelf best wel een notoire hardrijder, maar ik betrap me er regelmatig op wanneer ik in de Spider rijd dat ik per ongeluk beneden de max. snelheid aan het rijden ben. Dat zegt genoeg. :wink:

Als je toch voor een 4-pitter gaat krijg je daar denk ik spijt van, dan blijft er altijd wat knagen. Een 4-pits Spider zou mij een 'net niet' gevoel geven. Maar dat is persoonlijk.

En uiteraard blijft een V6 duidelijk meer waard. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Erwin83
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: do jul 27, 2006 09:38
Locatie: Nijmegen

RE: Phase 1 of Phase 2?

di mei 17, 2011 21:28

Fase 2 zit een stukje beter in elkaar geschroefd. Zit meer 156 in, fase 1 heeft meer 155 delen.
V6 staat bekend om nokkenassen cq kleppen stellen.
Fase 2 ts is vrij bedrijfszeker maar heeft ook z'n aandachtspunten (distributie, thermostaat, oliepeil / lagers).
Qua onderhoud denk ik dat het niks uitmaakt.

Ik ben destijds voor een fase 2 ts gegaan i.v.m. Het te verwachten Brandstofverbruik en het toch wel een stuk mooiere (tja smaak...) interieur.
Had ik nu de keuze dan legde ik nog 1000 euro erbij en ging voor een fase 2 v6. Geluid, vermogen, en ik gebruik de spider weinig genoeg om het beetje extra geld aan benzine kwijt te zijn.
Echter nooit spijt gehad. De ts is vlot zat voor in een roadster. Geluid is met 1 dempertje minder ook leuk... En je houdt wat te dromen over ;)
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Phase 1 of Phase 2?

wo mei 18, 2011 12:29

Absoluut de fase 1 V6. V6-en houden in het hobby circuit wat een spider toch is, beter waarde vast. Is ook zeldzamer dan de TS'jes.
V6 is robuust gebouwd, met wel inderdaad aandachtspunt kleppenstellen. Verdere alle overige zwakke punten worden gedeelt door alle varianten.
Er gaat gewoon niets boven het design origineel 1ste serie. Zwarte onderlijn rondom, oogt optisch lager en beter, maakt allemaal wat slanker.

Maar ja probeer nog maar es echt een mooie te vinden :o

ps. Heb op een circuit nog nooit en TS een V6 er uit zien rijden, dus wat zwaardere neus aan gaat...dat merk je als je de Stig heet.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Rick-k
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 19:51

RE: Phase 1 of Phase 2?

vr mei 20, 2011 14:07

Dank voor de adviezen,

Voorlopig ben ik er nog niet uit!!!

Zodra de beslissing is gekomen volgen de foto,s!

MVG Rick

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”