Wimpel91
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 14, 2011 17:28

Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

za apr 16, 2011 13:28

Dag,

Na een tijdje een Golfje 3 te hebben gereden, een kever heb gehad, wil ik toch eens wat anders en snellers. Nu is mijn oog gevallen op een Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark. Het gene wat mij aantrekt is het model opzich ( lekker hoekig 8) ) en achterwielaandrijving met 140pk'tjes. Ik gebruik hem niet voor dagelijks vervoer, dus veel zal er niet ingereden worden, de auto zal meer een hobbybak worden.

Wat zijn de grootste aandachtspunten bij deze auto's? De auto in de link heeft +- 200duizend km gereden, kan zon 75 nog een stuk meer aan of? Wellicht dat iemand bekend is met onderstaande auto?

Deze is het : http://www.vandierenautos.nl/shop/?alfa ... d-1988,102

Ik ben nog een student, dus een hoog budget heb ik niet. Sleutelen aan auto's vind ik leuk, dus veel zal ik zelf doen. Maar lassen bijv. dat behoort niet tot mijn mogelijkheden helaas, ik denk dat een 75 wel aardig wil roesten niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Willem-Jan

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

za apr 16, 2011 15:09

Hier staat het meeste wel:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0

Anders zelf nog even zoeken. Maar dan wel via google. De zoekfunctie van dit forum is niet geweldig helaas.

Bij een 75 blijft de carroserie het grootste aandachtspunt. Techniek is over het algemeen degelijk mits fatsoenlijk onderhouden en er geen beun haas of atechnische armoedzaaier bezig is geweest.
De 200K op de teller hoeft geen bezwaar te zijn.
Als je veel zelf kan en wil doen hoef je voor de prijzen van de technische onderdelen ook niet echt bang te zijn. Vergelijk het echter niet met prijspeil van een golfje3 of een kever. Die markt is veel groter en de prijzen lager.
Indicatie van de prijzen:
http://www.classicalfaparts.nl/
Zijn nog veel meer leveranciers. In NL en andere landen. Meeste doorgaans wel te koop.

Groeten,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za apr 16, 2011 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

za apr 16, 2011 19:14

Eh doe even goed uit je ogen kijken op genoemd adres. :idea:

Ik zeg niet dat je er een slechte auto gaat kopen maar die kans is zeker aanwezig....

Grtz,fRank

Wimpel91
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 14, 2011 17:28

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

zo apr 17, 2011 17:08

Dank voor de reacties, ik ga letten op die punten.

Zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met deze verkoper dan?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

zo apr 17, 2011 18:50

Kan je niks vertellen over de aanbieder van de auto.
Maar bij een alfa 75 van 88 lijkt het me bij elke aanbieder verstandig je eigen ogen open te houden, niet op de eerlijke oogopslag van de verkoper te vertrouwen, en goed naar de ijzerworm cq roestduivel te zoeken, voorzover die zich niet al spontaan zelf aan je voorstelt.... :lol:
Maar wat ik nog vergeten was te vermelden dat er ook nog steeds een redelijk ruim aanbod is van 2de hands alfa 75 onderdelen, wellicht interessant voor je als je gebonden aan budget.
Wellicht handig om een alfist mee te nemen die bekend is met alfa 75 als je de auto gaat bekijken, als je die in je kennissenkring hebt.
En dan liefst een kritsche, geen optimist met een roze bril.
Ga er vanuit dat wanneer je geen roest vind bij een 75 je niet goed genoeg gekeken hebt :!: :lol:

Mzzl DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

zo apr 17, 2011 19:01

Ga er vanuit dat wanneer je geen roest vind bij een 75 je niet goed genoeg gekeken hebt :!: :lol:
Amen! Paravan, wielranden achter, kofferbakbodem/reservewielbak, benzinetank, punten onder de achterlichten (zowel aan de buitenzijde als in het achterpaneel, daar rot het nog wel eens door slechte afwatering), veerkokers achter (moeilijk te zien), overgang C-stijl naar koffferbak (door te lange raamrubbers), dorpels, overgang dorpel/achterste wielrand, kriksteunen, radiateurbalk, langsdragers voor thv de draagarmbevestiging...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Wimpel91
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 14, 2011 17:28

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

di mei 03, 2011 13:50

Toch eens de voordelen en nadelen op een rij gezet, en ik denk dat een Alfa 75 het helaas toch niet gaat worden, zowel financieel als het technische aspect.

Denk dat ik toch een wat nieuwere auto wil, zoals een 155 2.0 16v ts, dat lijkt me namelijk ook wel wat. Wel jammer van de voorwielaandrijving, maar ach daar kan ik nog wel mee leven :P

Zoiets als deze ; http://link.marktplaats.nl/442250189 ( leuke extra opties zoals velgen etc ) of deze http://link.marktplaats.nl/442782195 .

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

di mei 03, 2011 15:25

Nergens niet om, maar een 155 roest ook zeker. vooral aan de achterkant.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa Romeo 75 88 aankoopadvies.

di mei 03, 2011 15:31

155 is ook stuk praktischer dan een 75. Roesten kunnen ze inderdaad ook, zoals alle oudere auto's maar er is meer keus dan in 75's dus je kan kritisch zijn.
Speciefieke aankoop tips over 155's kan ik je niet geven, niet genoeg kennis over.

Gr DJ

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”