Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

za aug 12, 2006 16:06

Na inbouw van het TS blok in de Nuova is één van de openstaande punten nog de toerenteller. Het binnenwerk van een Giulia toerenteller (Veglia) is al voorzien van een AR75 elec unit.
Echter hoe deze aan te sluiten??
De signaal draad uit de kabel boom is wit, echter er bevinden zich drie aansluitpunten op de elec.toeren teller.
1- Blauw
2- Geel
3- Rood
Wie weet hoe dit verder aan te sluiten :roll: .
Vwb het ijken van de teller zit er een stelschroef aan de achterzijde dus dat is wel op te lossen.

Saluti,
Laatst gewijzigd door MiaGiulia op ma aug 14, 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteler AR75

ma aug 14, 2006 12:15

Vervolg ombouw t-teller 105 met 75 elec. t-teller,

Na wat gepuzzel in het elec schema is de ombouw vervolgd. De aansluiting van de drie contacten op de 75-teller zijn:
1. rood > +
2. geel > signaal (witte draad van TS kabelboom)
3. blauw > -

Ik was begonnen met een Veglia teller aan te passen echter kwam er achter dat onze Nuova is voorzien van Jaeger tellers. Had ik mooi de gelegenheid om ze te vergelijken en de verschillen te zien.
Het verschil tussen beide tellers is naast het type cijfer ook de hart afstand van de montage van de tellerplaat en manier van bevestigen. Veglia is geschroefd en Jaeger geklonken. De Veglia teller heeft exact dezelfde montage gaatjes als de 75 teller. Dus dit maakt de ombouw erg eenvoudig. De Jaeger heeft een geklonken bevestiging en tevens is de hartafstand veel groter.
Omdat de Jaeger tellerplaat tijdens demontage werd beschadigd :( heb ik een combinatie gemaakt van deze twee. Dus telerplaat Veglia en toerental ring plus aanwijzer van de Jaeger.

Verder moet men drie gaatjes 4 mm boren in het tellerhuis voor de contacten. Isoleer contact geel en blauw tov tellerhuis. Let wel, de toerenteller moet men nog wel ijken tov het toerental van de motor, aan de bovenzijde zit een soort pot metertje om de aanwijzer te verstellen. Ik heb het toerental in eerste instantie afgesteld op basis van het stationair toerental (850Rpm) bij gebrek aan het juiste gereedschap.

Al met al een eenvoudige modificatie voor de 105-TS rijders onder ons, en zeker een goed en prijsvriendelijk alternatief tov het handhaven van een mechanische aandrijving.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

ma aug 14, 2006 22:44

Fraai! Is de "nul"-positie ook instelbaar of staat die vast. ivm bevestiging van het binnenwerk. En gaat hij bij aanzetten van de spanning naar een andere nul-positie of staat de teller daar ook als deze uit staat? (Antwoord op pb volgt morgen...) :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

di aug 15, 2006 08:14

Dirk, de "nul"-positie is op twee manieren in te stellen.
1- De '"nul-positie van de elec. toerenteller, de wijzer wil niet verder terug zakken als deze positie.
2- De aanslag pin op de tellerplaat. indien de'"nul"-positie van de teller zelf lager ligt als de "nul"-positie van de pin op de tellerplaat dan duurd het even voordat de teller van zich laat spreken.

@ En gaat hij bij aanzetten van de spanning naar een andere nul-positie of staat de teller daar ook als deze uit staat?
>> De positie van de aanwijzer is gelijk bij spanning of géén spanning.

By the way, je gaat mij toch niet vertellen dat je al bijna drie jaar zonder toerenteller rijdt!!!!!

Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

do aug 17, 2006 13:12

:oops: :oops: :oops: Tuurlijk wel, ik ga bij 8000 toeren per minuut mijn ogen toch niet van de weg afhalen!!! :wink: Maar inderdaad, is 1 van die bekende winterklusjes...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

za feb 23, 2008 20:19

Vervolg en nu met wat foto's,

Afbeelding

Telerplaat Jaeger moet aangepast worden ivm hartafstand bevestigingsgaatjes. Indien men een Veglia teller heeft komt de hartafstand exact overeen.
Afbeelding

Afbeelding
Achterzijde van het tellerhuis wat dremelen omdat het magneet gedeelte van de toeren teller wel erg dicht tegen de stalen behuizing zit,
Afbeelding
Afbeelding

En let op, de nulstand van de toerenteller vastleggen voor demontage, en deze min of meer weer in gelijke positie monteren in het 105 tellerhuis.
Afbeelding
Verder heb ik aan de bovenzijde van het huis ook een uitsparing gemaakt om toegang te hebben tot de potmeter. Indien nodig, kan men mbv de potmeter te verdraaien de exacte afstelling verkrijgen.
En vooralsnog lijkt het aardig overeen te komen.
Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

ma feb 28, 2011 19:58

Zo ik ben ook lekker aan het knutsellen geweest en tot nu toe ging het goed!
Maar nu wil ik de boel weer aansluiten maar heb geen idee waarop.....
Standaard aansluiten lees ik overal maar ja wat is standaard denkt deze simpele man.

We hebben dus de
1. rood > +
2. geel > signaal en de
3. blauw > - op de toerenteller maar waar moeten die nu precies naartoe?
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller A

ma feb 28, 2011 21:13

Zo ik ben ook lekker aan het knutsellen geweest en tot nu toe ging het goed!
Maar nu wil ik de boel weer aansluiten maar heb geen idee waarop.....
Standaard aansluiten lees ik overal maar ja wat is standaard denkt deze simpele man.

We hebben dus de
1. rood > +
2. geel > signaal en de
3. blauw > - op de toerenteller maar waar moeten die nu precies naartoe?
Kijk even naar de eerste foto van mijn post op 23-02-2008, dus blauw lijkt mij dat deze de bovenste aansluiting betreft. Jemig zeg de jaren vliegen voorbij, is alweer drie jaar geleden!!!!!!! :roll:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

ma feb 28, 2011 23:12

Na een middagje klussen zit bij mij ook alles er weer werkend in.
Voor de volgende die de klus gaan doen hier alvast mijn tips.

Ik begon met deze klokken.
Het unit is los te maken door 4 moertjes aan de achterkant los te draaien. Dit vergt even een paar flinke vloeken en schrammen maar het is te doen. Maak ook alvast de draden van de km teller los en de eventuele toerenteller.
Nu is het geheel met wat wrikken naar voren te kantelen en zijn de twee grote stekkers voor de lampjes makkelijk los te trekken.
Afbeelding

Wat betreft de unit is het nu een kwestie van schroefjes los draaien om alles los te maken.
Afbeelding

Er moet wel flink gezaagd worden om de teller vd 75 te laten passen. Uiteindelijk heb ik hem gewoon flink mishandeld en met tec7 vast gezet. let er op dat hij wel horizontaal/waterpas zit.
Om de naald er weer op te zetten moest ik het pinnetje wel wat afknippen. Zet de naald natuurlijk wel weer op de 0. vervolgens kan alles weer in elkaar.

Sluit nu in de motorruimte 3 kabels aan.
1 op de - van de bobine en dan direct naar de 0 vd toerenteller. In mijn geval het goude draadje.
Afbeelding

Sluit vervolgens de + en de - aan.
De - heb ik op de- aangesloten onder de zekeringenkast.
De + sluit je aan op een zekering waar natuurlijk wel 12v op staat, ff meten dus.

Afbeelding


Voer vervolgens de kabels door het schutbord en sluit ze aan op de teller.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

defendercrazy
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 15, 2018 17:01

Re: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

di apr 24, 2018 20:28

Hallo,
Bedankt voor de goedkeuring.

ik ben net nieuw hier en heb een vraagje ivm electronische toerenteller.
Door ombouw naar 2 liter heb ik geen aansluiting voor de toerenteller meer in mn gt junior van 73.

Nu las ik het relaas over hetzelfde probleem in een giulia.

Bestaat er voor de Jaeger toerenteller ook een ombouw?
Moet je echt met een tt van alfa 75 werken
of koop ik op internet een zo klein mogelijke electronische toerenteller en bouw ik die in?

Zelf ben ik niet zo fijn en precies, dus mocht iemand zich hiervoor geroepen voelen( tegen betaling uiteraard) dan graag.
Alvast bedankt voor de reactie.
Steven

defendercrazy
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 15, 2018 17:01

Re: Toerenteller 105 conversie naar elec. Toerenteller AR75

di mei 22, 2018 22:54

Of ben ik hier aan het verkeerde adres voor dit soort vragen?

Terug naar “Algemene Technische vragen”