Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

ma feb 15, 2010 10:53

Aardig en waar verhaal: Märklin verkocht Mercury's onder eigen naam, dat wil zeggen met (als ik me niet vergis) een sticker onder de bodemplaat en eigen blister. Ze hadden voor zover ik weet dus géén eigen bodemplaat. Maar de laatste Mercury-jaren liep de kwaliteit van de modellen erg terug. In het begin stuurde Märklin nog wel eens modellen terug omdat ze bijvoorbeeld grote bramen hadden waardoor wielen niet eens konden draaien, maar uiteindelijk werd het ze te gortig en stopte men met de import van Mercury omdat het de goede naam van Märklin schaadde. En Mercury hielt daarna al snel op te bestaan. Niet specifiek hierdoor, maar het had er wel mee te maken.
Overigens was het moederbedrijf dat Mercury maakte een spuitgietfabriek voor zamac onderdelen, o.a. voor de autoindustrie. Denk aan raamuitzetters voor een Fiat 850 coupé e.d. Speelgoed(auto's) deed men er bij.

Zoals wel vaker in modelautoland betaal je soms exorbitant veel voor het stukje karton om het model en dat is dus in dit geval normaal gesproken ook zo want deze Märklin blisters zijn een zeldzamere verschijning dan de Mercury's die als Märklin verkocht zijn.

Mercury leverde overigens ook kleine modellen voor op HO Rivarossi treinstellen...

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

ma feb 15, 2010 11:21

Leuk. Het boekje Made in Italy van Dr. Edwar Force vermeldt het aspect van de modellen als bijproduct zaak niet.
Wel dat Mercury in 1932 in Turijn werd opgericht en dat ze de Märklin importeur zouden zijn. Vlak na WO II startte Mercury de eigen fabricage en de modellen toonden qua constructie overeenkomsten met de Märklins. De eerste modellen hadden nog geen vaste schaal, toen Mercury meer en meer eigentijdse modellen op de markt bracht werd dat 1:43. Behalve personenauto's maakte Mercury motorfiets-, truck-, vliegtuig- en scheepsmodellen en daarnaast huishoudelijk artikelen. De Mercury's waren aanvankelijk een begrip als het om kwaliteit ging, maar het bedrijf had te lijden onder de concurrente van o.a. Politoys en Mebetoys. In 1980 was het over. De laatste modellen werden verkocht in een blister met blanco karton er achter. Wat je noemt roemloos ten onder... :(

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

ma feb 15, 2010 11:56

Het boekje Made in Italy heb ik zelf ook. Een erg leuk boekje, aardig compleet maar toch ook niet helemaal. Ook de grotere schalen staan er bijvoorbeeld niet in.

Mercury maakte in het begin inderdaad veel meer dan alleen auto's. Denk ook maar eens aan hele andere zaken zoals bijv. een tekenmachine, kinder-huishoudelijke artikelen e.d. Men maakte (gelijkertijd) al vrij snel na de fantasiemodellen erg leuke en goed lijkende auto's omdat men al vroeg direct contact had met de autoproducenten Lancia, Alfa Romeo en Fiat en dus werkte men met de originele tekeningen. Nu gemeengoed maar in die tijd nog helemaal niet. Mercury maakte overigens ook grotere modellen, denk aan een Fiat vrachtwagen (niet de autotransporter maar groter) of een Lancia D24 sportwagen bijvoorbeeld. De laatste o.a. met besturing d.m.v. een draad. En bijvoorbeeld ook een serie Amerikaanse graafwerktuigen voor de Amerikaanse markt. Daarbij kwam de internationaal klinkende naam Mercury (een bewuste keuze, die internationaal klinkende naam) goed van pas.

De auto-onderdelen werden niet onder de naam Mercury verkocht, dat gold alleen voor het speelgoed. Wat de naam van het moederbedrijf was weet ik niet uit mijn hoofd maar kan ik opzoeken in mijn Mercury 'bijbel'.
In de jaren '60 had men overleg met het franse Dinky Toys om te voorkomen dat men gelijktijdig dezelfde modellen uit zou brengen.
Toen men overschakelde naar de schaal 1:43 (daarvoor waren de meeste Mercury modellen in 1:48) was het eerste model de Fiat 2300 coupé. Een voor die tijd zeer vooruitstrevend en goedlijkend speelgoedmodel want er kon van alles open, het had ingezette koplampen en achterlichten en de deuren hadden zelfs plastic binnenbekleding (later weer vereenvoudigd vanwege de kosten). Was destijds een regelrechte hit, dit model. Toen konden de Mercury's de slag met de bekende merken nog heel goed aan. Ik ken bijvoorbeeld een prototype van een Lancia Flaminia berlina in een grote schaal en het is jammer dat dat model nooit kwam want het was een sensationeel mooi en goedlijkend model geweest.

De latere modellen waren nog steeds erg goed van vorm maar dat zag je bijna niet door de matige kwaliteit van de productie. De kunststof wizzwheels achtige wielen, het matige spuitwerk en chroom zorgden voor dat beeld. Dat de modellen helemaal niet zo slecht waren bewijst wel de Fiat Campagnola van Mercury die nog steeds(!) met alleen maar een stel andere wielen in productie is onder de naam Oldcars...

Koen

scalemodel-tuning
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di okt 20, 2009 16:35
Locatie: Zwaag

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 00:26

Waren jullie al op de hoogte van de Uitgave van de BRERA Q4 van M4 models?

Strakke 'candy red' lakwerk zoals de 8C en mooie strakke en zeker grote zwarte velgen.

Ik heb deze inmiddels al staan in mijn collectie 1:43.

Mooi modelletje voor een heel vriendelijk prijsje op Ebay!! 9 pond !!!!


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 00:42

Yup, zie de index op pagina 1. Scroll naar M4 en zoek naar Brera. Kom je hier terecht.

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 13:24

weet er iemand meer over deze (hand made) spider? :?
hoeveel er gemaakt zijn ,duur,hebben,hebben gehalte :wink: enz...
Afbeelding
Afbeelding
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 14:16

Gasoline models is een partner van BBR.

Oplages zijn meestal tussen de 100 en 500 stuks, prijzen van €100 tot 130.

Of deze monoposto nog verkrijgbaar is weet ik niet, is dacht ik al een paar jaartjes oud.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 14:32

Hou me ten goede, maar volgens mij is hij niet meer verkrijgbaar. Hebbe-hebbe-gehalte is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar deze Speedster is een model dat niet veel verkleind is. Wat dat betreft dus wel de moeite waard en iets redelijk speciaals in je vitrine wanneer je hem weet te scoren.

Het is verder een net model, maar wel a la Provence Moulage / Alezan met een Alfahart en achterlichtpartij die van decals zijn gemaakt. Over de bouwkwaliteit van Gasoline kan ik niet veel zeggen, ik heb de mijne zelf gebouwd :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 15:27

Hou me ten goede, maar volgens mij is hij niet meer verkrijgbaar. Hebbe-hebbe-gehalte is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar deze Speedster is een model dat niet veel verkleind is. Wat dat betreft dus wel de moeite waard en iets redelijk speciaals in je vitrine wanneer je hem weet te scoren.

Het is verder een net model, maar wel a la Provence Moulage / Alezan met een Alfahart en achterlichtpartij die van decals zijn gemaakt. Over de bouwkwaliteit van Gasoline kan ik niet veel zeggen, ik heb de mijne zelf gebouwd :wink:

ik heb hem weten scoren,iemand die ik ken had dit staan,hij had dit eens gekregen van een ex-liefje en vroeg me of ik dit wilde hebben :wink:
evenals de 33 stradale(minichamps)waar ik ook al een tijdje nr op zoek was en
ook nog een alfetta 2.0 turbo d?+een 2de setje wielen.van collezione pego, nr 012/300
en nog 2*spider van vitesse :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 15:37

ook nog een alfetta 2.0 turbo d?+een 2de setje wielen.van collezione pego, nr 012/300
Leuk partijtje modellen!

Info over de Alfetta TD.

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 15:51

ook nog een alfetta 2.0 turbo d?+een 2de setje wielen.van collezione pego, nr 012/300
Leuk partijtje modellen!

Info over de Alfetta TD.
dank je, dat denk ik erook van,en zeker als je ze gratis krijgt :wink:
ik zie dat je de wielen ook nog niet hebt vewisseld.vind het zwart wel weer mooier zoals de jouwe:twisted:
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 15:54

Dat zijn de leukere cadeautjes zeg! Die 33 Stradale wordt ook steeds gewilder. Zal bij elkaar toch al snel een Eurootje of 250-300 waard zijn.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 16:01

ik zie dat je de wielen ook nog niet hebt vewisseld.
Dat berichtje (en foto) is van augustus 2008, hoor 8)

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 16:34

ik zie dat je de wielen ook nog niet hebt vewisseld.
Dat berichtje (en foto) is van augustus 2008, hoor 8)
kunnen de originele die er nu opzitten er gewoon af?
zitten er gewoon opgeschoven ofzo?
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . rein-car-natie

wo feb 17, 2010 16:43

Ja, dat klopt. Had wel de putten in m'n duimen staan na afloop, de nieuwe set monteren vergde nogal wat kracht.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”